Gå til innhold

Humble Bundle lanserer fast butikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert et dumt spørsmål, men hva vil det i praksis si at et spill er DRM-fritt eller ei?

 

I praksis betyr det at du kan laste ned en versjon av spillet som du fritt kan sikkerhetskopiere og installere så mange ganger du vil uten noensinne å ha noe mer å gjøre med dem som solgte deg det. På Steam må du for eksempel bruke en konto for å spille spillene dine. Med et DRM-fritt spill holder det at du har installasjonsfilen. Da er du heller ikke avhengig av internett for å spille eller installere på nye maskiner.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert et dumt spørsmål, men hva vil det i praksis si at et spill er DRM-fritt eller ei?

 

Det betyr at du kan fritt frem i å gjøre nesten hva du vil med installasjonsfilen. Det er ikke noen serial-kode, kopisperre eller annet hokus pokus, så du kan installere spillet hvor mange ganger du vil og på hvilken maskin du vil.

 

DRM hindrer deg i å brenne/lage kopier av spill og noen hindrer deg til og med i å installere på flere datamaskiner. Om du er virkelig uheldig så har spillet en authentication-server, så om du drar frem spillet om kanskje 10 år og det viser seg at spillet ikke er støttet lenger, så har du ingen annet utvei enn å cracke spillet (bryte kopibeskyttelsen).

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Sikkert et dumt spørsmål, men hva vil det i praksis si at et spill er DRM-fritt eller ei?

Det betyr at du kan fritt frem i å gjøre nesten hva du vil med installasjonsfilen. Det er ikke noen serial-kode, kopisperre eller annet hokus pokus, så du kan installere spillet hvor mange ganger du vil og på hvilken maskin du vil.

 

DRM hindrer deg i å brenne/lage kopier av spill og noen hindrer deg til og med i å installere på flere datamaskiner. Om du er virkelig uheldig så har spillet en authentication-server, så om du drar frem spillet om kanskje 10 år og det viser seg at spillet ikke er støttet lenger, så har du ingen annet utvei enn å cracke spillet (bryte kopibeskyttelsen).

OK, takk for hjelpen. Det vil altså ikke ha mye å si for en vanlig spiller som holder seg til loven.

Lenke til kommentar

Et DRM-fritt spill kan du plukke frem og installere om 20 år, helt uavhengig av hva som har skjedd med utvikler, utgiver eller plattformen du kjøpte det på. Det har vi ingen garanti for at vi kan med andre spill. For alt vi vet kan Steam legge ned i morgen og ta spillene våre med seg i graven. Det dreier seg altså om ganske mye mer enn hvorvidt man "holder seg til loven".

Endret av Aasgaard
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

OK, takk for hjelpen. Det vil altså ikke ha mye å si for en vanlig spiller som holder seg til loven.

 

Tja, det er jo en litt merkelig ting å si, ettersom DRM har ført til problemer for folk som 'holder seg til loven'. Et av de verste eksemplene jeg kommer på i farten er Anno 2070, hvor spillet sluttet å virke etter å bytte maskindeler to ganger(?). Man kunne ta kontakt med Ubisoft for å fikse det, men det er en mager trøst når alternativet er å slippe å tenke på sånt i det hele tatt.
Lenke til kommentar

Hva er nær fremtid? 2 år? 10 år? 20 år? Og hvorfor er det bare nær fremtid som betyr noe? Det er ikke lenge siden jeg tok frem en gammel NES her og spilte gamle klassikere. Den plattformen er 30 år gammel. Det er sikkert ikke alle som bryr seg like mye, men mange av oss vil gjerne bevare spillene vi kjøper for fremtiden.

 

Hvis man i tillegg anser spillene for å være en del av vår felles kulturarv, bør det være av interesse at flest mulig spill skal kunne bevares for ettertiden. Ikke forsvinne for evig og alltid etterhvert som servere skrus av.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte Den Lengste Reisen, gikk det ikke an å installere det fordi DRM-beskyttelsen var inkompatibel med mitt system. Det var heller ikke mulig å se på noe enkelt vis at det var DRM-beskyttelsen som var problemet. Når jeg fant ut at det var DRM-beskyttelsen som var problemet, var det ikke mulig å se på noe enkelt vis at det fantes en patch for å fjerne DRM'en. Først måtte jeg finne ut hvem som hadde laget DRM'en, deretter måtte jeg finne denne informasjonen hos den produsenten. Informasjonen fant jeg ikke hos Funcom.

 

Så det bydde på særlige problemer. Og det finnes mange som har hatt slike problemer. I prinsippet så påføres spilleren en hel rekke nye ting som kan gå galt, samtidig som det installeres programvare på din maskin som reduserer ytelsen og forblir installert etter du slutter spille.

 

DRM er i høy grad KUN et problem for vanlige spillere som holder seg innenfor loven. Spillere som piratkopierer trenger ikke forholde seg til DRM, da det gjerne allerede er løst for dem. Det samme som skremselstekstene som du må lide deg gjennom før du får sett en film/episode. Propaganda som du kun må plages med dersom du faktisk er lovlydig.

Som lovlydig kunde føler jeg meg mistenkliggjort og fiendliggjort. Ønsker virkelig Ubisoft/Disney/Sony/etc å frastøte seg sine lovlydige kunder? For de gjør det.

Lenke til kommentar

Hva er nær fremtid? 2 år? 10 år? 20 år? Og hvorfor er det bare nær fremtid som betyr noe? Det er ikke lenge siden jeg tok frem en gammel NES her og spilte gamle klassikere. Den plattformen er 30 år gammel. Det er sikkert ikke alle som bryr seg like mye, men mange av oss vil gjerne bevare spillene vi kjøper for fremtiden.

 

Hvis man i tillegg anser spillene for å være en del av vår felles kulturarv, bør det være av interesse at flest mulig spill skal kunne bevares for ettertiden. Ikke forsvinne for evig og alltid etterhvert som servere skrus av.

20 år, ps3/ 360 generasjon er 8 år og alle de spillene er teknologisk sett moderne.

Er et problem at mange drm løsninger ikke virker på moderne os, dette gjelder spesielt dos spill, men også mange som ikke fungerer under vista, 7 eller 8.

Husker at jeg kjørte Windows NT og da måtte jeg cracke alle spill :)

En ikke uvanlig løsning er å gi ut en crack som offisiell patch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...