Gå til innhold

Norske Home Control


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Styringssystemer som dette eksisterer jo allerede. Hva er så nytt og revolusjonerende med home control?

 

Tellstick eller Nexa gjør vel ca det samme.

 

Blir fort en dyr Raspberry PI dette.

 

Ja, eller Z-wave, eller KNX, eller EnOCean, eller Insteon, eller X10, eller Carlo Gavazzi.

 

Det er mange konkurrenter i dette segmentet, man må levere noe ekstra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bruker Nexa selv med en enkel fjernkontroll. Har da dekorlys på hjørnebord og ved TV på en kontakt, identisk dekorlampe i motsatt ende av rommet på en annen kontakt, og dimmer til taklampe så jeg kan dimme lys under film og TV titting.

 

Det var dimming i taklampe som var bakgrunn for at jeg kjøpte dette men jeg utvidet den til alle lysene på stua fordi da er det ett trykk på fjernkontrollen klokka 05:50 når jeg står opp og alle lys er på, og like lett å slå av når jeg går ut døra og drar på jobb.

 

Ene bryteren styrer også diverse ladere i sofakroken så disse er av når jeg forlater rommet. Så jeg mener dette sparer meg for å gå rundt hele rommet når jeg skal slå på lysene, det sparer meg for strøm siden jeg nå konsekvent slår av lysene når jeg ikke oppholder meg i stua og jeg minsker brannfare i ladere når jeg ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Må ha det :D gleder meg til å ligge i senga og skru på lyset med telefonen :p eller skru på toastjernet på kjøkkenet :p
Det kan du lett allerede med eksisterende system, spørsmålet er hva som gjøre dette bedre. Når de har lukket system osv, så er jeg ikke sikker på om det er så mye.AtW

Jeg ville jo sagt at dette er mye verre... ;)

 

Mye ønsketenkning her i spådommene om fremtiden, men det er jo ikke noe ulovlig i det.

Lenke til kommentar

Litt ironisk at de velger en åpen plattform og så velger de å låse ned egen programvare, og henviser til sikkerhet.

 

De fleste som låser ned programvaren sin gjør det ikke av sikkerhet, men av hensyn til profitt. Noe som er helt greit om man kan være ærlig om det.

En annen vanlig årsak til å velge å låse ned programvaren er mangel på sikkerhet, og man er klar over det. Og da låser man ned programvaren i håp

om at man rekker å patche sikkerhetshullene før de kan utnyttes. Og det har jo vist seg å fungere før....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt ironisk at de velger en åpen plattform og så velger de å låse ned egen programvare, og henviser til sikkerhet.De fleste som låser ned programvaren sin gjør det ikke av sikkerhet, men av hensyn til profitt. Noe som er helt greit om man kan være ærlig om det.En annen vanlig årsak til å velge å låse ned programvaren er mangel på sikkerhet, og man er klar over det. Og da låser man ned programvaren i håpom at man rekker å patche sikkerhetshullene før de kan utnyttes. Og det har jo vist seg å fungere før....

 

Ja, det så veldig spennende ut helt til jeg kom til det punktet. Uten åpne protokoller og muligheten til å utvide og kontrollere selv er det helt uten interesse for meg. Synd egentlig.

Lenke til kommentar

Avansert styring av hjem er i dag delt i tre, slik eg ser det.

1. Du har ferdigproduktene som selges på elektrobutikker og som appellerer til hvermansen(med lav WAF-faktor). Disse må være enkle å sette opp og rimelige i innkjøp.

2. Du har komplette systemer som er dyre, men som helhetlig blir både skjult og veldig lett å betjene. Man er her ofte låst til dinosaurer av noen leverandører/produsenter.

3. Selvmekkere som ønsker å mikse etter eget behov, basert på åpne løsninger og mulighet for tilpasning etter eget behov og ønske.

 

Artikkelen virket for meg til å vinkle mot nr 3, mens produktet er mer rettet mot nr 1 med ett påskudd for å være rettet mot nr 3(Rasberry Pi)..

Lenke til kommentar

Avansert styring av hjem er i dag delt i tre, slik eg ser det.

1. Du har ferdigproduktene som selges på elektrobutikker og som appellerer til hvermansen(med lav WAF-faktor). Disse må være enkle å sette opp og rimelige i innkjøp.

2. Du har komplette systemer som er dyre, men som helhetlig blir både skjult og veldig lett å betjene. Man er her ofte låst til dinosaurer av noen leverandører/produsenter.

3. Selvmekkere som ønsker å mikse etter eget behov, basert på åpne løsninger og mulighet for tilpasning etter eget behov og ønske.

 

Artikkelen virket for meg til å vinkle mot nr 3, mens produktet er mer rettet mot nr 1 med ett påskudd for å være rettet mot nr 3(Rasberry Pi)..

 

Jeg er så enig. Hvis du blir tvunget til å gå gjennom en bloata app på en mobilenhet selv om du sitter på en PC med direkte nettverksforbindelse til denne Pien, så er det akkurat det samme som finnes fra før.

 

Jeg liker heller ikke at det snakkes om at utenforstående kan detaljstyre og skru av enkeltkontakter. (Bare hvis de får "lov", selvsagt.) Høres ut som et sikkerhetsmareritt.

Lenke til kommentar

Kjører en Raspberry PI med Rfxcom (kjøpt hos Tronika) + Domoticz programvare. Styrer de tingene jeg ønsker ved hjelp av Nexa kontakter og Hygrometer/Termometer fra Clas Ohlson. Nexa har ikke toveis så man får ikke kvittering, men etter 3-4 måneders bruk har jeg ikke hatt problemer i det hele tatt. Andromoticz er en app for Domoticz som fungerer greit til mitt bruk. Ellers er Webgui genialt med støtte for masse programmering av Events og slike ting.

Lenke til kommentar

Kjører en Raspberry PI med Rfxcom (kjøpt hos Tronika) + Domoticz programvare. Styrer de tingene jeg ønsker ved hjelp av Nexa kontakter og Hygrometer/Termometer fra Clas Ohlson. Nexa har ikke toveis så man får ikke kvittering, men etter 3-4 måneders bruk har jeg ikke hatt problemer i det hele tatt. Andromoticz er en app for Domoticz som fungerer greit til mitt bruk. Ellers er Webgui genialt med støtte for masse programmering av Events og slike ting.

Jeg savnet automasjon så mye på ferien at jeg vurderer det til et "portabelt ferieautomasjonsanlegg". ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...