Gå til innhold

EU vil forby utenlandspriser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow, endelig noe positivt som kommer ut av denne EØS avtalen :p

 

Hehe, du følger med ja! EØS-avtalen har allerede sørget for betraktelig lavere mobilkostnader innenfor EU/EØS-land. Dette er bare en utvidelse av den samme avtalen. Er litt spent på hvordan dette kommer til å se ut nå som mobiloperatørene i Norge lanserer "fri bruk" av tale, SMS og MMS. Det vil jo faktisk bli billigere for mange EU-borgere å skaffe seg et norsk SIM-kort med norsk abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende å se om dette betyr at de som tilbyr pakker inkluderer pakken i EU/EØS, eller om det betyr at du betaler per MB, bare med "norske priser", slik som OneCall har i norden, med sistnevnte blir det jo bedre en i dag, men forsatt ikke så bra som potensialet er, om pakkene ikke inkluderer EU/EØS kommer jeg forsatt til å kjøpe utenlandske kontantkort.

Lenke til kommentar

Virkelig på tide og en prinsippielt viktig sak å regne telefonnettet som internett (nettnøytralitet) og tilpasse betalingsmodellen til det som finnes for internett (kun siste-ledd, ISP, er kosnadsmessig synlig for kunden).

 

Neste skritt mener jeg må bli å gå over til 100% betaling for datatrafikken. Altså bort fra minuttpriser og sms/mms-priser. Avbetaling av telefonkjøp (i praksis forbrukslån) bør også skilles tydeligere fra trafikk/abonement-kostnader, ved at man bør ha lovfestet mulighet til å bytte bank for dette lånet/avbetalingsordningen og ved at kostnaden ikke bakes inn i en totalpris.

Lenke til kommentar

Jada, når det er noen andre som tvinges til å gi deg noe så er det bra, men når alle de andre direktivene blir gjennomført er det dumt..

 

Dette kommer til å føre til høyere mobilpriser i hjemlandet over tid. Det kommer sikkert også til å føre til at man får dårligere service i utlandet over tid. Det ville i hvertfall være det man burde forvente skulle skje. Når ikke operatørene kan ta seg betalt for å sørge for at de tjener penger på å sørge for kompabilitet og at tjenester virker, mister de selvfølgelig iveren etter å bygge slike ting og holde ved like sine løsninger på en god måte. Da skal vi vel tvinge dem til å holde ved like systemene sine også.

 

Dette er kommunismetankegang. Alle tenker bare ett steg, og på hvor mye man ta fra andre med tvang. Dngen tenker på at noen faktisk skal gidde å tilby disse tingene også. At du i det hele tatt har muligheten til å ringe med din egen telefon i hele verden, surfe, sende sms er en ufattelig teknologisk framgang. Men folk er så f* utålmodige på å få slike tjenester levert på sølvfat av disse "onde" selskapene at de vil bruke tvang mot dem for å tyne litt mer ut av dem. De bare forventer å bli tildelt ting og tjenester fra folk. Folk er ikke smarte nok til å skjønne at de samtidig smekker bena vekk under nyvinninger som ingen en gang har begynt å tenke på enda, og kanskje til og med under de som allerede har blitt til.

Lenke til kommentar

Da er det bare å importere sim-kort fra Albania da og betale en slikk og ingenting for å ringe!

 

Det kommer jo selvfølgelig ikke til å være billig å ringe i Albania lengre etter dette. Enten det, eller så kommer de med enda mer priskontroller, og hele det albanske telefonnettet bryter sammen til slutt.

Lenke til kommentar

Ja det slaa bli ytterst interessant dette. Det vil jo fort ryktes hvis noen land er sinnsykt mye billigere å ringe fra enn andre. Som det nevnes så vil jo noen gå på en smell om trafikken 10.000 dobles over natta fordi halve EU tegner abonnement i billigste landet.

 

I norge er det jo slik at man må registere seg med personnummer fo å få sim-kort. Slik er det jo ikke i alle andre EU land. Akkuratt DET og DLD kan jo bli interessant.

 

Det er jo rimelig urettferdig at turister ikke kan skaffe seg norsk kontantkort og ringe billig lokalt slik vi gjør når vi er i utlandet. Diskriminerende og konkurransevridende?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Da er det bare å importere sim-kort fra Albania da og betale en slikk og ingenting for å ringe!

 

Er det ekstremt billig å ringe i albania?

 

AtW

 

Jada, når det er noen andre som tvinges til å gi deg noe så er det bra, men når alle de andre direktivene blir gjennomført er det dumt..

 

Dette kommer til å føre til høyere mobilpriser i hjemlandet over tid. Det kommer sikkert også til å føre til at man får dårligere service i utlandet over tid. Det ville i hvertfall være det man burde forvente skulle skje. Når ikke operatørene kan ta seg betalt for å sørge for at de tjener penger på å sørge for kompabilitet og at tjenester virker, mister de selvfølgelig iveren etter å bygge slike ting og holde ved like sine løsninger på en god måte. Da skal vi vel tvinge dem til å holde ved like systemene sine også.

 

Dette er kommunismetankegang. Alle tenker bare ett steg, og på hvor mye man ta fra andre med tvang. Dngen tenker på at noen faktisk skal gidde å tilby disse tingene også. At du i det hele tatt har muligheten til å ringe med din egen telefon i hele verden, surfe, sende sms er en ufattelig teknologisk framgang. Men folk er så f* utålmodige på å få slike tjenester levert på sølvfat av disse "onde" selskapene at de vil bruke tvang mot dem for å tyne litt mer ut av dem. De bare forventer å bli tildelt ting og tjenester fra folk. Folk er ikke smarte nok til å skjønne at de samtidig smekker bena vekk under nyvinninger som ingen en gang har begynt å tenke på enda, og kanskje til og med under de som allerede har blitt til.

 

Selskapene hadde sine muligheter i mange år, de valgte å svindle kundene med latterlig utenlandspriser. De har vist seg å ikke være verdig ansvaret de fikk, så nå har man inført regler istedet. Vel fortjent.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hehe, du følger med ja! EØS-avtalen har allerede sørget for betraktelig lavere mobilkostnader innenfor EU/EØS-land. Dette er bare en utvidelse av den samme avtalen. Er litt spent på hvordan dette kommer til å se ut nå som mobiloperatørene i Norge lanserer "fri bruk" av tale, SMS og MMS. Det vil jo faktisk bli billigere for mange EU-borgere å skaffe seg et norsk SIM-kort med norsk abonnement.

 

På 6 måneder har jeg brukt ca 70zl, tilsvarende ca 140kr med mitt polske kontantkort. Da har nettet vært på konstant og jeg har ringt og sendt meldinger hver dag (minst to samtaler og 20-50sms) og ellers brukt mobilen som jeg pleier med nettsurfing.

 

Det skal sies at samtaler og sms er gratis til de med samme operatør, men hvis norske operatører klarer å slå den prisen så må jeg virkelig si at jeg blir imponert.

Lenke til kommentar

På 6 måneder har jeg brukt ca 70zl, tilsvarende ca 140kr med mitt polske kontantkort. Da har nettet vært på konstant og jeg har ringt og sendt meldinger hver dag (minst to samtaler og 20-50sms) og ellers brukt mobilen som jeg pleier med nettsurfing.

 

Det skal sies at samtaler og sms er gratis til de med samme operatør, men hvis norske operatører klarer å slå den prisen så må jeg virkelig si at jeg blir imponert.

Litt spesielt at samtaler til egen operatør er gratis da, men jevnt over ligger Norge under de fleste andre Europeiske land på mobilabm.-priser for ikke å snakke om USA.
Lenke til kommentar

På 6 måneder har jeg brukt ca 70zl, tilsvarende ca 140kr med mitt polske kontantkort. Da har nettet vært på konstant og jeg har ringt og sendt meldinger hver dag (minst to samtaler og 20-50sms) og ellers brukt mobilen som jeg pleier med nettsurfing.

 

Det skal sies at samtaler og sms er gratis til de med samme operatør, men hvis norske operatører klarer å slå den prisen så må jeg virkelig si at jeg blir imponert.

 

Kan du ikke bare liste opp de faktiske prisene? "jeg har bare brukt så så mye de siste månedene" sier nada, hva er abonnementspris, hve pris per minutt, per sms og per MB?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Kan du ikke bare liste opp de faktiske prisene? "jeg har bare brukt så så mye de siste månedene" sier nada, hva er abonnementspris, hve pris per minutt, per sms og per MB?

 

AtW

 

 

Mine språkkunskaper i polsk er veldig begrenset så hva som er de reelle prisene vet jeg faktisk ikke. Og hvis du leser hva jeg skrev en gang til så står det at det er ett kontantkort. Eneste jeg fikk vite når jeg kjøpte kortet er at så lenge jeg har penger på kortet er internet gratis og at det ikke koster noe å ringe eller sende sms til samme operatør.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...