Gå til innhold

Kommentar: Livet med nettbrett som PC: Studentens drøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott når skolen legger til rette for sånne løsninger, her i Telemark er det meste man får tak i elektronisk enten powerpoints eller pdf'er som ikke er like egna til nettbrettbruk som UiO's løsning, selv om det er lettere enn å drasse på en stor laptop for å finne frem dataene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Da måtte jeg smile for meg selv. For på første rad satt jeg med Android-brettet og noterte, med penn, og med hånden hvilende på skjermen. Ellers noe nytt?"

 

Eller noe nytt? Hva med at du kan få med deg 99% av alle verdens PC programmer på et faktisk nettbrett som fungerer.

 

Er det ikke på tide å slutte å leke journalist? Slike fullstendig hjernedøde utsagn i en "seriøs" artikkel hører ikke hjemme noe sted.

 

Istedenfor å rakke ned på hver bidige ting Microsoft gjør, kan du jo starte med å se alle de positive sidene, nettopp slik dere på død og liv skal gjøre når dere anmelder eller skriver om noe med Android eller IOS. Eller er dette noe Microsoft ikke er heldige nok til å få av dere?

 

For å si det slik...kan jeg få et nettbrett som er en fullverdig datamaskin, ser jeg ingen grunn til å surre rundt med et Androidbrett. Og så langt har 90 % av alle utgitte brett med Android vært en laggete smørje uten like, men det er nå herved glemt?

 

13 år med tett dekning av telebransjen, og dette er hva man har lært? Ok.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Står jo faktisk at "stopp en halv" er godkjent.

"Språkrådet godkjenner imidlertid stopp en halv, selv om dette ikke gir mening ut fra etymologien."

 

Ja, det står det. Jeg gjetter bare her, men jeg tror at for noen som lever av en jobb der det norske språk er det desidert viktigste hjelpemiddel, kan det i det minste være interessant å vite hva uttrykket man sier betyr og hvor det kommer fra. Jeg selv syntes det var interessant, etter at jeg hadde trodd i mange år at Ring Amundsen og eller hvem det var som oversatte filmer slurvet med undertekstene og stavet "halv" feil.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men bortsett fra penn kan vel alt dette gjøres minst like enkelt på en hvilken som helst hendig ultrabook? Har sett mange studenter desperat prøve å bruke iPad som sitt hovedverktøy. Går ikke mange ukene før PC har tatt over, og padden er blitt PowerPoint framviser e.l. Men jeg ser at Galaxy Note nok er flere hakk nyttigere en iPad for studenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pro er mye dyrere en andre nettbrett?Ok, vis meg et nettbrett med tilsvarende specs og 128gb disk til billigere peng?

 

Det handler skjeldent om å ha de beste spesifikasjonene når man skal kjøpe nettbrett. Surface 8 pro 128GB koster rundt 8000kr, og det er det dobbelte (sånn ca) av det man må ut med for en note 10.1 3G + WiFi. Den kan man forsåvidt sette inn et rimelig stort minnekort på i tillegg, til en billig penge. Så, ja. Pro er mye dyrere enn andre nettbrett. TheMoonMan ser ikke ut til å ha prøvd mange android nettbrett når han påstår at 90% av de har vært en "laggete smørje uten like" :p Det er i allefall langt i fra min oppfatning, med min note 10.1. Siste android tab'en jeg prøvde som var "laggy" var min egen Samsung Galaxy 5" WiFi - som jeg fikk med på kjøpet da jeg kjøpte samsung 3D LED smart tv... men hva kan man forvente... Er det med på kjøpet, så får man ikke det beste :p

Lenke til kommentar

I mitt arbeid klarer jeg meg fint i arbeidsdagen kun med min Asus Padfone 2. Den blir brukt til ALT kontorarbeid.

Hadde litt problemer med å få satt den opp mot skriver / printer i hjemmenettverket. Men når det ble løst av kollega er det blitt slutt på sene kvelder på kontoret etter lange dager med kundebesøk. Jeg var ikke lenger avhengig av å løpe rundt, og lete etter stikkontakt i ventehaller i påvente av avgangstid for å få ladet pc'en. Slik at jeg var sikker på at jeg hadde fullt batteri før jeg gikk ombord, og kunne jobbe videre.

De siste åtte ukene har jeg kun brukt pc'en to ganger (gått tom for batteri på min Padfone), og for å bytte passord av e-postklient.

Jeg er blitt mye mer mobil, og fått en mye mer effektiv arbeidsdag.

 

For min del startet det med at jeg trengte ny telefon, og hadde lyst på et nettbrett i tillegg. Derfor begynte og lese meg opp på Asus Padfone 2. Det var mange som lo av meg når jeg sa at jeg ville gå for denne løsningen. Etter fire ukers bruk (les februar) var jeg solgt. Plutselig var jeg tidsnok i barnehagen til jentungen hver dag. Hadde fått unnagjort de siste e-post henvendelsene på bussen hjem. Endelig hadde jeg den ekstra fritiden på ettermiddagen til jentungen og kone, som jeg har ønsket.

På toppen av dette har 4 mine kollegaer også begynt og bruke denne løsningen.

 

Det skal bli interessant og lese hvordan din historie ender.

 

For min egen del kommer nok jeg til å kjøpe Asus Padfone Infinity når den kommer for salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Herr Swang. Jeg bytter mellom å drive undervisning og bli undervist; jeg har brukt Iconia A500, Padfone, Ipad og nå Iconia W700; Så lenge jeg har mulighet til å multitaske er nettbrett ideelt som verktøy både foran tavlen og bak pulten. Har ikke brukt Galaxy Note selv, men med en enkel stylus er det utrolig hva en får til også på andre nettbrett. Med fare for å bli ansett som idiot av enkelte vil jeg nok si at det minst nyttige du kan bruke til studier er ipad, rett og slett fordi det ikke egner seg til bruk dersom du ikke har det i fanget eller har det på helt riktig underlag. Win8 er den store vinneren i så måte, fungerer ypperlig med en finger (Android er ikke helt borte heller, men holder en finger på Microsoft her)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper på å se en test av Asushybriden vivotab TF810 med tastaturdock i nærmeste fremtid. Hvordan denne fungerer studiemessig, da særlig med fokus på å ta notater både med penn og tastatur i gratisversjonen an Onenote.

Eg har et slikt med tastaturdock. Har vel hatt det ein 3 måners tid. Sleit ein god del med at det hengte seg opp ved surfing når eg hadde for mange faner opne. Men det ser ut til å ha bedra seg etter at firmwaren blei oppdatert...

 

Negativt at det ikkje er usb i brettet, må bruke ein overgang. Ellers er det knallbra. Pennfunksjonen har eg brukt lite, så vanskelig å sei noko om den, men Word fungerer knirkefritt

Endret av thamule
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...