Gå til innhold

Wifi-adapter, usb, anbefaling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh. Installerte siste stable kernel tidlige i kveld/natt. Wifi-adapteren kobler ikke ut lenger på 11n, men hastigheten er helt latterlig lav, og loggene blir spammet med kryptiske meldinger. Faktisk får jeg høyere fart på nettet om jeg stiller ruteren inn på 11g istedet.

 

Så da blir det shopping! TP-linken er på vei :)

Lenke til kommentar

Heh. Installerte siste stable kernel tidlige i kveld/natt. Wifi-adapteren kobler ikke ut lenger på 11n, men hastigheten er helt latterlig lav, og loggene blir spammet med kryptiske meldinger. Faktisk får jeg høyere fart på nettet om jeg stiller ruteren inn på 11g istedet.

Siste stable fra upstream eller distroen du bruker?

Ville tro Canonical har testet ganske grundig for LTSen, men er en annen bruker på forumet som også klager på lave hastigheter på Xubuntu. Dessverre er ikke dette unikt, men hvis du har *buntu så kanskje det samme? :p

 

Uansett, kjører selv TP-Linken på Ubuntu x64 12.10 med standard drivere (ath9k). Har lite lag og kjører gjennomsnittelig 1 MB/s upload 24/7 på 5 GHz båndet. Maxer også 70 Mbit ned uten problemer. Den står i en HTPC klemt inn i et lite TV-bord, ca. 3m fra routern. Ved mindre det er noe problemer med kernelen du velger å bruke så vil jeg tro du blir fornøyd :)

Lenke til kommentar

Heh. Installerte siste stable kernel tidlige i kveld/natt. Wifi-adapteren kobler ikke ut lenger på 11n, men hastigheten er helt latterlig lav, og loggene blir spammet med kryptiske meldinger. Faktisk får jeg høyere fart på nettet om jeg stiller ruteren inn på 11g istedet.

Jeg har hatt dette problemet på en gammel kernel. Mon tro om det er det samme.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siste stable fra upstream eller distroen du bruker?

Ville tro Canonical har testet ganske grundig for LTSen, men er en annen bruker på forumet som også klager på lave hastigheter på Xubuntu. Dessverre er ikke dette unikt, men hvis du har *buntu så kanskje det samme? :p

 

Uansett, kjører selv TP-Linken på Ubuntu x64 12.10 med standard drivere (ath9k). Har lite lag og kjører gjennomsnittelig 1 MB/s upload 24/7 på 5 GHz båndet. Maxer også 70 Mbit ned uten problemer. Den står i en HTPC klemt inn i et lite TV-bord, ca. 3m fra routern. Ved mindre det er noe problemer med kernelen du velger å bruke så vil jeg tro du blir fornøyd :)

 

Jepp, det var jeg som klaget på hastigheten i den andre tråden.

 

Testet med en TP-LINK TL-WN722N USB kort i tillegg til intel kortet som var innebygget i maskinen og det var ingen forskjell. Men jeg kan forresten anbefale TP-LINK TL-WN722N, det kostet under 200 med frakt på en nettbutikk jeg fant og kommer med Atheros AR9271 Rev:1 chipset.

 

Jeg innbiller meg at problemet kan skyldes nettforstyrrelser fra nabolaget da hastigheten bare går ned på visse tidspunkter på ettermiddagen. Har sjekket at jeg ikke sitter på en kanal som brukes av andre trådløse rutere, og konsollet på ruteren viser ikke noen ukjente MAC adresser. Merket ikke det problemet mens jeg brukte Xubuntu 12.10.

 

Ikke mye hjelp i dette regner jeg med, men ett til USB kort alternativ er i alle fall presentert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...