Gå til innhold

Hjelp til valg av hørselsvern


Anbefalte innlegg

Har tidligere jobbet på en fabrikk der det er ufattelig mye bråk, skal ha sommerjobb der i sommer, og er på utkikk etter gode hørselsvern med radio og bluetooth. Men hørselsvernet må dempe lyd godt. Verneombudet var å målte støyen i rommet når maskinene gikk, og ble målt til 110db +-.

 

Sett litt på Peltor WS Alert XP, men usikker på om den demper godt nok.

Tidligere brukt Peltor Optime 2.

 

http://headset.no/index.php?dispatch=products.view&product_id=30750

Link til Klokkene eg lurer på å kjøpe.

 

postet kansje i feil forum, men fann ingen annen plass :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får selvfølgelig hørselsvern på jobben, er jo påbudt i hele området, men er så kjedelig å ikke ha musikk på øra. er dyre klokker, men er kjekt å ha til diverse andre arbeidsoppgaver. (vedskogen,vinkelsliper osv)

 

Men er usikker på om de demper lyden godt nok til å ikke få hørselsskader over tid.

Lenke til kommentar

De demper omlag på samme nivå som optime 2, som er helt greit. Men er det det jobben din tilbyr? Med 110+ burde de tilby noe kraftigere, som optime 3, eller tilsvarende. Husk dog at ting som briller o.l ytterligere hemmer lyd dempingen, du vil også sannsynligvis ha musikken på ett nivå som gjør det komfortabelt høyt i forhold til bakgrunnstøyen, dvs enda litt høyere, vil du være ganske sikker på å ikke få skader over tid ville jeg gått for noe kraftigere. Propper gir i utgangspunktet bedre demping om du har de på riktig, kan være en mulighet å ha propper innenfor klokkene? (om klokkene lar deg spille musikk høyt nok til det)

 

AtW

Lenke til kommentar

Får selvfølgelig hørselsvern på jobben, er jo påbudt i hele området, men er så kjedelig å ikke ha musikk på øra. er dyre klokker, men er kjekt å ha til diverse andre arbeidsoppgaver. (vedskogen,vinkelsliper osv)

 

Men er usikker på om de demper lyden godt nok til å ikke få hørselsskader over tid.

 

Du kan vel ha ørepropper inni hørselsvernet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan vel ha ørepropper inni hørselsvernet?

Enkelte bedrifter tillater ikke dette da ledningen kan skade hørselvernet og svekke dempingen den skal ha, både under og etter bruk.

 

Men det finnes øreplugger med støyisolering som er laget for industrielt støy.

Lenke til kommentar
Det er nok helt supre hørselvern det der, men er det ikke litt overkill for en sommerjobb?

Dersom alternativet er støyskader resten av livet: nei. Det er sjølvsagt noko bedriften skal sørge for. Dette har du krav på iht. arbeidsmiljøloven.

 

110 db er for jævlig høgt. På jobben min har me mykje støyområder. I områder med støy frå 105-110 dbA har me kun lov å opphalde oss i ein halv time per dag, med dobbelt hørselsvern. Opphaldstid i områder med støy på over 110 dbA skal minimaliserast og dobbelt hørselsvern skal alltid brukast.

 

Me har Peltor Optime 3 og 3M-proppar inni klokkene. Radio er på ingen måte noko å prioritere i så ekstreme områder. Meir lyd vil ikkje gjere saken betre.

 

Ha ALLTID på deg hørselsvern inne i støyområder. Ta på deg alt verneutstyr før du går inn. Går du med for dårleg utstyr i nokre få prosent er det nok til å kunne redusere effekten med 95% og skade hørselen. Øyreproppar er etter mi erfaring veldig gode og gjev betre demping enn klokker, men det er viktig at du brukar dei riktig. Proppane skal så langt inn at dei fyller heile kanalen. Det finnes forskjellige storleikar, så du må finne den som passar dine øyre. Sjå brukarrettleiing til proppane. Mi anbefaling er som sagt dobbelt hørselsvern.

 

EarPlugsInstructions1.gif

Lenke til kommentar

Dersom alternativet er støyskader resten av livet: nei. Det er sjølvsagt noko bedriften skal sørge for. Dette har du krav på iht. arbeidsmiljøloven.

Jeg tenkte selvølgelig ikke at alternativet var skader for resten av livet, jeg tenkte alternativet var "kjedeligere" hørselsvern uten radio og bluetooth.

Lenke til kommentar
Det er nok helt supre hørselvern det der, men er det ikke litt overkill for en sommerjobb?

Dersom alternativet er støyskader resten av livet: nei. Det er sjølvsagt noko bedriften skal sørge for. Eg hadde ikkje vore i tvil om valget sto mellom sommarjobb med eller utan støyskadar. Hadde ikkje bedriften kjøpt inn så hadde eg vurdert sjølv om eg vil investere i godt utstyr, eller droppa heile jobben. I så høg støy ville eg ikkje kjøpt noko billig utstyr heller. Det er verneutstyr som ikkje blir ødelagt så fort. Kjøper du kvalitet med god demping i dag, kan du ha dei i mange år framover. Proppar er veldig billige i innkjøp.

 

Dette har du krav på iht. Forskrift om vern mot støy på arbeidsplassen:

§ 3. Hvem forskriften retter seg mot

Arbeidsgiveren skal sørge for at bestemmelsene i denne forskriften blir gjennomført..

 

§ 6. Risikovurdering

Arbeidsgiveren skal kartlegge og dokumentere i hvilken utstrekning arbeidstakerne utsettes for støy og vurdere enhver risiko for deres helse og sikkerhet forbundet med støy.

 

110 db er forjævlig høgt. På jobben min har me mykje støyområder. I områder med støy frå 105-110 dbA har me kun lov å opphalde oss i ein halv time per dag, med dobbelt hørselsvern. Opphaldstid i områder med støy på over 110 dbA skal minimaliserast og dobbelt hørselsvern skal alltid brukast. Me har kanskje strengare retningslinjer enn det som er pålagt. Det står meir om krav i forskriften eg refererte til over.

 

Me har Peltor Optime 3 og 3M-proppar inni klokkene. Radio er på ingen måte noko å prioritere i så ekstreme områder. Meir lyd vil ikkje gjere saken betre.

 

Ha ALLTID på deg hørselsvern inne i støyområder. Ta på deg alt verneutstyr før du går inn. Går du med for dårleg utstyr i nokre få prosent er det nok til å kunne redusere effekten med 95% og skade hørselen. Øyreproppar er etter mi erfaring veldig gode og gjev betre demping enn klokker, men det er viktig at du brukar dei riktig. Proppane skal så langt inn at dei fyller heile kanalen. Det finnes forskjellige storleikar, så du må finne den som passar dine øyre. Sjå brukarrettleiing til proppane. Mi anbefaling er som sagt dobbelt hørselsvern.

 

EarPlugsInstructions1.gif

 

 

Jeg tenkte selvølgelig ikke at alternativet var skader for resten av livet, jeg tenkte alternativet var "kjedeligere" hørselsvern uten radio og bluetooth.

Okey. Eg ville uansett ikkje gjort noko kompromiss på det området. Heller keisame dagar utan radio enn støyskade. Eg kjenner og har jobba med mange som har fått støyskader gjennom jobben. Gjett om dei angrar på slurv med hørselsvern. Enkelte er sjølvsagt litt opp i åra og kjem frå ei tid der hørselsvern ikkje var så viktig, men det endrar ikkje saken stort. Støyskadar er permanent. Går hørselen din nedover så får du den ikkje opp igjen utan eventuelt høyreapparat, som uansett ikkje kan tilsvare god hørsel. Tinnitus er heller ikkje noko å ettertrakte.

Lenke til kommentar

Har jobbet der flere sommrer, og brukt peltor optime 2, som eg forsåvidt syns var greie. Litt høy lyd når alt går for full maskin. Men om de demper like bra som optime 2 så burde de funke. Men finnes det noen klokker som demper bedre? Klarer nesten ikke tanken på å stå der 7.5-10 timers dag hele sommeren uten musikk eller radio. Bør helst gå gjennom bluetooth og siden det er ugunstig å ha kabel slengende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...