Gå til innhold

Bør troende ekskluderes fra deltagelse i besluttende organ i samfunnet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er delveis enig i at religiøse mennesker bør holde seg vekk fra enkelte stillinger i samfunnet, da jeg også stoler på religiøse mennesker bare opp til et visst punkt (grunnet erfaring faktisk...) , og jeg er derfor alltid redd for at de vil ta besluttninger på grunnlag av påstander ytret i jernalderen enn faktisk å bruke skikkelig kunnskap og viten som vi har på veldig mange områder. Problemet med religion er jo nettopp at det får mennesker til å tro på slike påstander som er harmfulle og heller simplistiske i sin utforming og derfor ofte direkte skadelige og dette vet man aldri på forskudd, da den religiøse kan virke som verdens mest fornyftige opp til et gitt punkt før de deretter lener seg helt på visvas funnet i gamle bøker...

 

Ellers føler jeg vel at det er et større problem at foreksempel politikkere i dag aldri har gjort annet enn politikk. De går over i politikken som politiske broilere som ofte aldri har gjort annet enn nettopp politikk... Som da de ansatte han SV politikeren som ikke kunne sykle engang som samferdsels minister og lignende blemmer.. Eller når de uttaler seg om å sykle til jobb og barnahager og skoler når de bor midt i Oslo sentrum og innbiller seg at alle kan gå/sykle på samme hvor de bor hen og kan la bilen stå.....

 

Ikke for at de MÅ ha et yrke i nærheten av det de skal sitte å bestemme over, men du verden hvor det hjelper å vite hvor skoen trykker og det gjør man jo egentlig ikke når man aldri har vært annet enn politikker... Det skremmer meg mer enn religiøse dickheads, ihvertfall her i landet... Men det er val kanskje fordi politikk ligner mye på religiøsitet, de må liksom fremme og juge om det samme hvor galt det er...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har blitt overbevist om at troende lider av alvorlige vrangforestillinger og det er skremmende at noen av dem har innflytelse på mitt liv. Jeg liker ikke at litt mine skattepenger skal kastes bort på å finansiere organisert tullball.

Egentlig burde "tro" være en diagnose, på lik linje med psykose.

 

Jeg ser ikke på dette som diskriminering av troende, men uten medisinsk/psykiatrisk behandling bør de ikke kunne velges til f.eks Stortinget.

 

Jeg ønsker heller ikke, på noen måte, at vi skal behandle dem slik som de historisk behandlet anderledestenkende (kjettere og blasfemikere).

 

Jeg tror du skal konsentrere deg om dine egne merkelig fantasier angående de du kaller troende - høres vel pussige ut. Hvordan ser du for deg å ekskludere de troende da?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Avkrysnings felt med 5 ticks etter spørsmålet: "Hvor overtroisk er du?

 

:p

 

Den er jo så mandagselegant at den kjøper en troende, helt usett ... som vanlig :green:

Lenke til kommentar

Ja hvorfor ikke? Når man skal inn i USA så må man ticke av hva slags religion man tilhører, du får til og med beskjed om å tivke noe der om du ikke gjør det og ateist er ikke et valg på det skjemaet (om de ikke har endret det siden sist jeg var over dammen da...) Så jeg endte opp som kristen da de heller ikke ville høre snakk om noe egenklusset "human" under avkryssnings feltene over hvor overtroisk du måtte være...

 

Ellers er jeg tilhenger av loven slik den er i dag, at arbeidsgiveren ikke har lov til å spørre om du tror eller ei... Det må være lov til å tro selv om religiøs tro aldri kan frekventere under logiske valg eller kritisk tenkning, eller på noen området fornuftig, men det får så være... Problemet dukker opp når man gjerne skal unnskylde sine handlinger med satan og lignende ting, da kan det fort komme galt ut å kjøre...

 

Har min kjære søte svigermor som "mal" her jeg, når hun som leder ikke forsto at pedofili IKKE er satan som tar bolig i noen og kan unnskyldes derfra, noe som dessverre resulterte i nok et overgrep mot en uskyldig tredje person fordi hun ikke forsto seg på den virkelige verden, et overgrep som aldri ville ha funnet sted om hun hadde gått til politiet med en gang hun fikk beskjed om det forrige overgrepet. Så galt kan det dessverre gå når man støtter seg på gamle myter og forsøker å bøye virkeligheten til å stemme med mytene man tror på, noe som dessverre ikke hjalp den unge jenta som overgrepet ble utført på et kvidder, nettopp fordi satan ikke finnes og derfor ikke kan rettes noen skyld til og det sørgelige faktum at overgriperen var i den virkelige verden og kunne fortsette sine overgrep... Til vi, min kone og jeg, fikk ristet litt fornuft inn i den naive og lettlurte verdenen min svigermor befant seg i og hun fikk meldt overgriperen til politiet... Sett i etterpå klokskapens lys burde hun nok aldri ha vært leder, ikke når hun kunne avskrive såpass alvorlige ting med å skylde på satan... Og jeg vet om mange andre lignende saker i lignende religiøse miljøer, der pedofile alt for ofte kan utføre sine udåder ganske så fritt fordi naiviteten og ignoransen ofte er så høy.... Og "saueflokken" til jesus så alt for ofte er så lette å lede, selv til ting som ikke er av det gode... Sier "autoritære" mennesker (les: voksne) det, vel da må det være sant da.... liksom...?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja hvorfor ikke? Når man skal inn i USA så må man ticke av hva slags religion man tilhører, du får til og med beskjed om å tivke noe der om du ikke gjør det og ateist er ikke et valg på det skjemaet (om de ikke har endret det siden sist jeg var over dammen da...) Så jeg endte opp som kristen da de heller ikke ville høre snakk om noe egenklusset "human" under avkryssnings feltene over hvor overtroisk du måtte være...

 

Ellers er jeg tilhenger av loven slik den er i dag, at arbeidsgiveren ikke har lov til å spørre om du tror eller ei... Det må være lov til å tro selv om religiøs tro aldri kan frekventere under logiske valg eller kritisk tenkning, eller på noen området fornuftig, men det får så være... Problemet dukker opp når man gjerne skal unnskylde sine handlinger med satan og lignende ting, da kan det fort komme galt ut å kjøre...

 

Var ikke klar over at man måtte krysse av for livssyn før man får sette føttene ned på amerikansk jord ... enda en grunn til ikke å reise over dammen ... Hva angår religion på arbeidsplassen har jeg erfart at så lenge man ikke fokuserer på nettopp den biten, bruker det heller ikke bli særlige utfordringer. Man ber folk om å holde sånt på sin private sfære, og folk bruker å akseptere den beskjeden.

 

Det er litt av det samme prinsippet som på dette forumet: ikke mat trollet

 

Og hva angår gamle forstokkede mennesker, ja så finner man dem overalt, og det er ikke greit å bli mosegrodd, både utenpå og inni samtidig. Men jeg håper da virkelig at sånne gamle mosegrodde er et sært mindretall. Jeg holder meg i hvert fall langt unna slike karikaturer

Lenke til kommentar

Og hva angår gamle forstokkede mennesker, ja så finner man dem overalt, og det er ikke greit å bli mosegrodd, både utenpå og inni samtidig. Men jeg håper da virkelig at sånne gamle mosegrodde er et sært mindretall. Jeg holder meg i hvert fall langt unna slike karikaturer

Mutter'n er litt mosegrodd, eller var, på enkelte områder, da hun titt og ofte var rask til å spre ting hun hadde "hørt" og som var sagt av den eller den autoriteten og som, ved nærmesre undersøkelse, kun endte opp som en vandrehistorie og knappest det... Så folk trenger ikke å være religiøse for å være litt mosegrodde og gjenta matraer de ikke har noen grunn til å gjenta, det holder med å bare være ukritisk til ting man gjentar...

 

 

Nå var jeg borte i en taxi sjåfør (farfaren til konfirmaten vi var i konfirmasjon til...) som sto og proklamerte i talen sin at noahs ark og den store jødeokristne myten om flommen ikke var noe man ikke skulle tro på og siterte jesus på "at den som aldri har syndet kan kaste den første steinen" (i det minste trodde han at han siterte jesus fra bibelen her, ignorant i sin naive bibel historie som han var, da jesus aldri har sagt det denne taxi sjåføren liksom siterte jesus på...) og lignende latterlige ting han trodde på som en god kristen... (Jada, jeg holdt kjeft jeg, ville ikke ødelegge moroa for disse ignorante og lettlurte menneskene, eller for konfirmaten, selv om det holdt hardt...).

 

En taxi sjåfør kan ikke lage store skadene vil jeg tro, så det er greit at så ignorante mennesker kjører taxi for min del... Hadde han sagt at han var leder for et stort firma hadde nok skepsisen min vært langt større til denne ignorante bibel fnotten som overhodet ikke hadde peiling på hva han sto der å sa engang...

 

Tilbake til konfirmanten så konfet hun seg kirkelig nettopp fordi hun følte seg presset til av av sine kristne foreldre og beste foreldre, ikke at hun er spesielt kristen og det blir derfor litt latterlig når det i tale etter tale blir trukket frem hvor mye jesus betyr for jenta... Hyklerisk satt jeg igjen med faktisk... og den følelsen tror jeg konfirmanten delte med meg :)

 

Så det er mye rart som går rundt i to sko og tror på jesus skal jeg si deg... og det de benytter seg minst av er kritisk tenkning i sin tro.... og hvordan blir da besluttnings grunnlaget basert på den naiviteten og ignoransen i den virkelige verden da? Er det rart at noen lurer....

Lenke til kommentar

Den er jo så mandagselegant at den kjøper en troende, helt usett ... som vanlig :green:

Den er jo så mandagselegant at den kjøper en troende, helt usett ... som vanlig :green:

 

Mandagselegant :) ikke borte den heller. Lagret under "korte gullkorn".

 

Vedr. ekskludering,det er en umulighet. Får jeg det til, er jeg like ille som troende og det vil jeg ikke være.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en umulig oppgave å begrense troen, samme hvor gal den nå enn er. Stenge ute mennesker som tror blir en enda mer umulig oppgave.

 

Det jeg tror på derimot er å gjør det vanskelig for dem. Vær vrang kollektivt og ha totalt manglende respekt for overtroen. Den dagen det er vanlig at man sperrer opp øynene i sjokkartet vantro over at noen sier de tror på en gud, da tror jeg vi har kommet steder. Hvordan kommer man seg dit? Gjennom åpen debatt. Det skjer i mellommenneskelige relasjoner. Har du en venninne som tror litt på gud så er det din oppgave å utfordre hennes uholdbare umoralske synspunkter til ekstreme grader. Det er slik man kan forhindre at religiøse nutjobs havner i maktposisjoner: Ved å sykeliggjøre deres ideer på et relasjonelt nivå.

Lenke til kommentar

Problemet er at ateister ikke på noen måte kan sies å være immune mot "vrangforestillinger" de heller.

 

Alle, uansett, er gjenstand for feilaktige slutninger. Det er dog ikke et argument for å akseptere indoktrinering av vranglære, religioner.

 

Dette er egentlig universitetenes grunnmur: At ulike hoder, uansett hvem eller hvor, kan stille argumenter og bevis. Ingenting er fastsatt og bestemt for evig.

Lenke til kommentar

Noe slikt sa jeg da ikke heller.

 

Ser den. Men poenget ditt er egentlig noe som ligger til grunn for hele vitenskapen. Således er det overflødig med mindre man har unnskyldning for tro som agenda, da ;) Dette er gjerne et argument som brukes av religiøse for å forsvare seg selv og sin egen tro.

Lenke til kommentar

Og jeg er overbevist om at ATEISTER også er noen fordomsfulle kakkibaggs

(cock-bags, altså kuk sekk, sekken under kukken asså). Fordom er også en form for vrangforestillinger vil jeg si. Nå er jeg ingen hykler så jeg skal innrømme at jeg selv er fordomsfull mot muslimer og mordere for eks. Det er derfor jeg sier at ateister også er fordomsfulle (slik som noen av oss Kristne). Men jeg fordømmer dem ikke på den måten at jeg ikke tror de er i stand til å kjenne sympati og slikt, så derfor bryr jeg meg ikke om en politiker er ateist. Kanskje dere burde gi Kristne en sjangse i politikken også. Og uhm, en annen ting som er den viktigste delen her: ateistiske politikere har gjort onde og katastrofale valg også (Bush for eks.) Så.....hahaha jeg tror ikke en "pinglete hellig" kristen vil bli et problem

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...