Gå til innhold

Inkassovarsel sendt til gammel adresse. Nå kom inkasso i posten


Anbefalte innlegg

Lang historie kort.

 

Jeg betalte ikke for siste måned til et firma da jeg meldte meg ut for et år siden (beløp mellom 200-300,-). De har derfor fått en inkassobyrå til å sende inkassovarsler til den adressen jeg registrerte meg med ved innmelding til firmaet. Dette var en hybeladresse (bi-adresse).

 

Jeg hadde flyttet til en annen hybel før utmelding, og meldte ifra til posten om ny bi-adresse. 1 år senere får jeg et brev til min folkeregistrerte adresse der jeg har fått beskjed om å betale inkasso (uten at jeg har registrert noen inkassovarsel, eller på annen måte registrert at de har prøvd å ta kontakt med meg).

 

Inkassobyrået sa at jeg var pliktig til å si ifra til firmaet om at jeg hadde flyttet til en ny hybel. Jeg mener det burde holde lenge å melde ifra til posten om dette. Dessuten mener jeg at det er håpløst av et inkassofirma å sende brev til en adresse som jeg ikke er registrert til, mens de får til å sende inkassokravet (775,- pluss renter) til min folkeregistrerte adresse.

 

Hva mener dere?

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inkassobyrået har rett i at det er ditt ansvar å informere dine venner, kjente og forretningsforbindelser om din nye adresse -melding til Posten og/eller Folkeregisteret er ikke tilstrekkelig. Det er også korrekt at folkeregistrert adresse blir brukt når det først går til inkasso. Det som kan kritiseres i ditt tilfelle er at inkassovarslene tydeligvis er sendt av samme byrå som det siste inkasso-kravet, men til forskjellige adresser.

Lenke til kommentar

Mener du at det er kreditors jobb å finne ut hvor deres kunder bor til enhver tid? Jøss.

 

Når du melder flytting til posten er ikke dette noe offentlig adresseregister. Mottar kreditor en faktura fra deg i retur endrer de vanligvis din adresse i deres database til din folkeregistrerte adresse. Derfor har du sannsynligvis mottatt dette kravet på nettopp din folkeregistrerte adresse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De hadde visst sendt en hel haug med varsler det siste året. Så hadde de en opprydning som visst nok tok lang tid, der de fikk henta inn nye adresser (som om at jeg skulle få dårlig samvittighet for det).

 

Men enig med deg, når de da først fikk oppdatert databasen deres, burde de jo sendt et nytt varsel til dette stedet før de sendte kravet.

 

Det er også korrekt at folkeregistrert adresse blir brukt når det først går til inkasso.

Det du mener her er at de bruker andre oppgitte adresser så lenge de sender purringer og varsler. Men når de sender inkasso skal den sendes til folkereg. adr.?

Lenke til kommentar

Ring dem og forklar situasjonen? Men er det ikke litt rart at du ikke har fått det videresendt eller at de ikke har fått det i retur og skjønt tegninga?

Jeg ringte dem før jeg skrev dette innlegget. Er da hun sa at dette var mitt eller posten sitt ansvar. Posten mente det burde blitt sendt i retur. Det påpekte jeg også i klagen jeg nettopp sendte dem. Det som er litt snedig er at jeg kjenner de som bor der jeg bodde før, og jeg har ikke hørt noe fra dem om noe brev til meg.

 

Mener du at det er kreditors jobb å finne ut hvor deres kunder bor til enhver tid? Jøss.

 

Når du melder flytting til posten er ikke dette noe offentlig adresseregister. Mottar kreditor en faktura fra deg i retur endrer de vanligvis din adresse i deres database til din folkeregistrerte adresse. Derfor har du sannsynligvis mottatt dette kravet på nettopp din folkeregistrerte adresse.

Jeg mener at når de først har tatt seg jobben med å sende meg en haug med inkassovarsler som jeg ikke har reagert på, burde de enten ringt meg (firmaet jeg meldte meg inn i fikk oppgitt mobilnummer under registrering) eller sendt slike viktige papirer til folkeregistrert adresse. Dette burde da kunne gå automatisk? Og ja, jeg mener det bør være kreditor sin plikt å forsikre seg om at slikt kommer frem til kunden. Er det ikke forresten "vanlig" at politiet kommer med slike papirer på døra hvis ikke kunden responderer på noe som helst annet? Eller skjer dette først hvis jeg hadde ignorert inkasso-brevet?

 

Derfor har du sannsynligvis mottatt dette kravet på nettopp din folkeregistrerte adresse.

Men burde de ikke da sendt varsel først?

Lenke til kommentar

Det du mener her er at de bruker andre oppgitte adresser så lenge de sender purringer og varsler. Men når de sender inkasso skal den sendes til folkereg. adr.?

Kreditor sjekker ikke adressen din i folkeregisteret, de bruker adressen du har oppgitt til dem når de sender ut purring og inkassovarsel. Når saken oversendes inkassobyrået sender de som oftest kravet til din folkeregistrerte adresse. (det er i alle fall nokså vanlig prosedyre, selv om jeg ikke har klart å finne noe konkret krav om det i inkassoloven eller andre steder..) At første gangs purring og inkassovarsel sendes fra inkassobyrået og ikke fra opprinnelig kreditor er jo det som er litt spesielt, men langt fra uvanlig. At de da bruker adressen fra kreditors kunderegister inntil det kommer så langt som den formelle betalingsoppfordringen (ihht inkassoloven §10) er nok også vanlig.

 

Politiet (namsmannen) kommer ikke på døra før det går til rettslig inndriving, m.a.o. etter at du ignorerer betalingsoppfordringen og det blir besluttet lønnstrekk eller utlegg i (tvangssalg av) eiendeler.

 

I prinsippet er jeg enig i at kreditor gjerne burde hatt større ansvar for å bevise at en regning, purring eller inkassovarsel er kommet frem til mottaker, men jeg er derimot ikke interessert i å betale merkostnaden for å sende alt slikt som rekommandert brev, som jo er alternativet..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg får kjøre det gjennom klageprosessen, og se hva det ender med. Takk for innspillene så langt.

 

I malen for inkassoklage fra Forbrukerrådet står det:

 

Ettersom det foreligger brudd på god inkassoskikk har kreditor ikke lenger krav på å få erstattet sine inkassoomkostninger, jf. inkassolovens § 17, fjerde ledd. Jeg vil derfor med dette opplyse om at gebyret vil bli trukket fra når ovennevnte betalingsoppfordring nå betales.

 

Betyr dette at jeg ikke skal betale gebyret før behandlingsprosessen med Inkassoklagenemnda er ferdig (selvom forfallsdatoen utløper innen den tid) ?

 

 

En ting til: Har jeg nå fått betalingsanmerkning, eller kommer dette først hvis jeg ikke betaler inkasso?

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar

Betal opprinnelig beløp. Resten er omstridt (husk og informere de om det, send en formell klage) og de kan ikke inndrive det.

 

Nei, du får ingen betalingsanmerkning før rettsapparatet eller namsmannen er satt i gang

 

Du kan sende en formell klage for å bestride kravet, da vil inkasseselskapet være låst og kan ikke gjøre noe.

 

Du kan ikke (ifølge det jeg vet) bestride at det gikk til inkasso... ved å bestride ett krav utsetter man ofte det uunngåelige gitt at kravet er gyldig og det resulterer sannsynligvis i at kravet øker. Tenker da på gebyrer i forbindelse med forliksrådet.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg selv innsett at jeg hadde gjort en feil istede for å sjekke med lupe etter hvilke feil de andre har gjort, betalt regninga og glemt alt sammen.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Er bare det at beløpet utgjør en tredjedel av det jeg har å leve på i måneden, så det er ikke bare symbolsk ;)

 

Formell klage ble sendt før jeg opprettet denne tråden, etter mal fra inkassoklagenemnda.

Hva er poenget med inkassoklagenemnda hvis man ikke kan bestride at noe har gått til inkasso?

Kan de øke kravet mens saken er oppe hos inkassoklagenemnda som er gratis?

Lenke til kommentar

Formell klage ble sendt før jeg opprettet denne tråden, etter mal fra inkassoklagenemnda.

Hva er poenget med inkassoklagenemnda hvis man ikke kan bestride at noe har gått til inkasso?

Kan de øke kravet mens saken er oppe hos inkassoklagenemnda som er gratis?

 

Poenget er selvsagt å kunne klage på beløp du mener du ikke skal betale, i dette tilfelle er det jo ikke strid om at du skal betale beløpet - kun at du mener de burde ha funnet frem til adressen din, og sendt varslene dit.

 

Det kan du jo selvsagt mene - men dessverre er det slik at i lovens forstand så anses du som varslet i det inkassoselskapet har levert varselet til posten - resten er ditt ansvar (at posten har riktig adresse til videresending, at de videresender brevet osv) - dette er nok gjort fordi ellers hadde man bare kunne sagt at man ikke fått brevet, evt nektet å hente det hvis de kom rekommandert.

 

Jeg tror nok derfor at klagen din blir avvist - og det betyr at inkassoselskapet kan legge til renter fra saken ble stoppet til den ble satt igang igjen (og du betaler) - hvis det skulle gå så langt som til forliksrådet så kommer også utgifter derifra i tillegg selvsagt.

Lenke til kommentar

Henger meg på her mest fordi jeg er nysgjerrig.. Ifølge det du sier Kjetil så er det altså nok for kreditor å si at de har levert purringer og faktura?

 

r2d290 har ikke fått videresendt brevene, og de som bodde på mottaker adressen har heller ikke fått noen brev. Dvs brevene har gått i retur, kreditor må ha visst at de hadde feil adresse.

 

Hadde dette vært min arbeidsplass så hadde vi enkelt og greit ringt til telefonnummeret vi hadde registrert, eventuelt prøvd 1881 sitt nummer. Men det er kanskje en ekstratjeneste vi yter det da :)

Lenke til kommentar

Henger meg på her mest fordi jeg er nysgjerrig.. Ifølge det du sier Kjetil så er det altså nok for kreditor å si at de har levert purringer og faktura?

 

Vel det er ikke nok å si det - det må kunne sannsynliggjøres :) - Men f.eks en kopi av selve varselet er vanligvis nok til at formalkravene for å sende til inkasso skal være oppfylt ja.

 

Hadde dette vært min arbeidsplass så hadde vi enkelt og greit ringt til telefonnummeret vi hadde registrert, eventuelt prøvd 1881 sitt nummer. Men det er kanskje en ekstratjeneste vi yter det da :)

 

-De fleste er jo mer interessert i å få inn pengene enn å sende det til inkasso, så det kan være en fornuftig investering å ta den telefonen, men det er ikke lovpålagt for å kunne sende det til inkasso.

-Det er som nevnt over her skyldners ansvar å informere forretningsforbindelser om riktig adresse.

 

Se f.eks http://www.inkassoguiden.no/index.php/faq/50-inkassovarsel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...