Gå til innhold

Test: Apple Mac mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tor jeg heller hadde kjøpt denne, vil ikke trenge en i5 eller i7 uansett med mindre en skal gjøre lett videoredigering, noe jeg ikke ser for meg å gjøre på en datamaskin av denne sorten :p

 

http://www.prisjakt....t.php?p=1454526

 

Den har samme grafikk-del, og prosessoren er mer enn rask nok til 1080p og annen vanlig bruk. Skal en spille er begge modellene uaktuelle med mindre en streamer spillet ;)

 

 

Her putter en inni harddisk og ram selv ;)

Endret av Vebb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noen ulemper og problemer med å bruke den som stue pc mediesenter?

 

har brukt forrige modell som htpc i et drøyt år..

ulempen er pris og, for min del, et ukjent operativsystem. var litt klønete å installere samba for å streame fra pc, men er det først oppe fungerer det. med kablet nett er det smertefritt å streame 1080p, med trådløst nett går det stort sett men kan begynne å hakke. en restart av systemet løser ofte det problemet selv om mac-fanboys påstår at det ikke skal ha noe å si. macen kan plutselig dra båndbredde uten noen åpenbar forklaring.. sannsynligvis sikkerhetskopiering til icloud.

 

for meg som har brukt windows siden versjon 3.1 var overgangen brå og jeg vurderer fortsatt å installere windows på den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte min fra 2 til 8 GB RAM, og det gjorde jeg på under 5 minutter, uten en eneste skrue.

 

Og med 8 GB ram føltes maskinen veldig rask og responsivt ut.

 

Kjørte VMWare Fusion på den, og den dro WinXp og Win 7 greit , uten at jeg testet det særlig lenge.

Lenke til kommentar

har brukt forrige modell som htpc i et drøyt år..

ulempen er pris og, for min del, et ukjent operativsystem. var litt klønete å installere samba for å streame fra pc, men er det først oppe fungerer det. med kablet nett er det smertefritt å streame 1080p, med trådløst nett går det stort sett men kan begynne å hakke. en restart av systemet løser ofte det problemet selv om mac-fanboys påstår at det ikke skal ha noe å si. macen kan plutselig dra båndbredde uten noen åpenbar forklaring.. sannsynligvis sikkerhetskopiering til icloud.

 

for meg som har brukt windows siden versjon 3.1 var overgangen brå og jeg vurderer fortsatt å installere windows på den.

 

Kan anbefale Windows på en mac på det varmeste, bare å sette inni en minnepenn med Winodws på og gå inn i UEFI og velge minnepennen, så installerer en driverne med bootcamp - http://www.apple.com/support/bootcamp/

 

Nb. Ville tatt en back-up av osx før jeg gjorde dette slik at en kan bytte tilbake senere, har selv sittet med bare windows på mac og uten mac-os boot disk eller usb :)

Endret av Vebb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er såpass velbygget at prisen egentlig er lav. Den forrige mac minien jeg hadde hold 5 år uten noe trøbbel før jeg trang noe med litt mer juice. Derfor var denne et enkelt valg når jeg nylig oppgraderte. Med tanke på utrolig rimelige OS oppgraderinger (ca 140 kroner for lisens som kan brukes på 5 maskiner hvis en har behov for det). Selv om du ikke er vant med OSX, er dette et utrolig godt OS med lite knoting for å få ting til å fungere. Bruker selv både windows, OSX og linux til daglig, men "servicemessig" er OSX min favoritt. Ytelsesmessig er det hipp som happ da maskinene i dag er såpass kjappe.

 

XBMC på denne er fantastisk, helt silkemykt og alt fungerer akkurat som det skal. Med tonnevis av plugins er dette mitt førstevalg uansett plattform.

 

Noen her nevner "billigere" alternativer, men har bygget en hel del mediecenter løsninger basert på selvbyggerkomponenter gjennom de siste 10 årene og som oftest blir totalregnskapet mye det samme, men erfaringsmessig er ikke totalpakken like solid.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...