Gå til innhold

Hjelp angående søknad fra VG1 Elektro til VG2 (TRENGER RASKE SVAR/TIPS)


salve96

Anbefalte innlegg

Jeg går nå VG1 elektro og må søke før klokken 0:00 idag, dvs fristen er 1.Mars.

 

Problemstillingen min er det at jeg vil helst inn på Vg2 automasjon, men dette er den vanskeligste linjen å komme inn på. Til jul hadde jeg 4,0 i snitt, og inntaket til automasjon ligger vanligvis rundt 4,5.

 

Valg nummer 2 er data og elektronikk, mens valg nr 3 er El-energi.

 

Disse er lettere å komme inn på, og det vil jeg definitivt klare, det er bare det at jeg ikke har like stor interesse av disse fagene.

 

Data og el, som det er stor sjans for at jeg kommer inn på er det jeg trives best med av disse nå. Men jeg er usikker på hva jeg kunne blitt i fremtiden, ved å velge den linjen. Jeg er ikke ekstremt dataintressert, eller god på data. Jeg har inntrykk at dette er en linje som er mest for spillfolk "gamere".

 

Jeg har ikke funnet noe innen data, som jeg tror egner seg for meg. Jeg er ikke spessielt god med hendene og gjøre håndarbeid. Heller ikke veldig fingernem. Men jeg er ganske god teoretisk, er også ganske interessert i tv.

 

Hvis noen har tips til hva jeg kunne blitt innenfor data, kom med tips!

Eller eventuelt andre linjer, som kjemiprosses, maritimt osv!

 

Kjør på med innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går VG2 Data og elektronikk kan du bli lærling i telekommunikasjonsmontørfaget. Dette faget er veldig spredt. Det finnes ingen bedrift som dekker alle områdene til dette faget. Det innebærer kabel-TV, inbruddsalarm, ITV, adgangskontroll, brannalarm, nettverk etc.

 

Hvis du går VG3 Dataelektroniker i tillegg kan du bli lærling i dataelektronikerfaget. Her driver du med oppsett av servere, service på disse, service på kopimaskiner osv. Her kommer det også an på bedriften hva du jobber med, men er ikke like spredt som telekom.

 

Selv gikk jeg både VG2 og VG3, og etter VG3 gikk jeg ut i lære som telekommunikasjonsmontør. Pga jeg hadde gått VG3 i tillegg, som ikke trengs for å bli lærling i dette faget, fikk jeg forkortet læretiden med 0,5 år.

 

Har fagprøve i telekom til høsten, og har i tillegg meldt meg opp til fagprøve i dataelektroniker som jeg skal avlegge om to uker. Med andre ord, to fagbrev på tre år med skole (og 2 år lære) :)

 

EDIT: Vi drev ikke mye med data på VG2. Faktisk ingenting. Det var først på VG3 vi begynte med det, men det var minimalt her også. Vi bygde vel en felles PC én gang, ellers gikk det i oppsett av servere og domener osv. Samt en del programmering i assembly/PBASIC.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med dataelektroniker, de følger egne regler. Men som telekommunikasjonsmontør følger du tariffen til NELFO:

 

http://nelfo.no/Arbe...nssatsene-2012/

 

(Opplæring i bedrift for 4,5 års fag)

 

De montørene som jobber i firmaet mitt ligger vel på rundt 225,- i timen tror jeg. Noen kroner ekstra for de som har jobbet der i mange mange år ;P

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...