Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Merkelig tips fra legen min.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Var til legen her om dagen siden jeg sliter litt psykisk, dette var andre time med legen og har sa rett ut at jeg kunne røyke litt for det kunne hjelpe. Detter er noe som jeg ikke hadde ventet fra en lege og jeg forstår med en gang hva han mener. Problemet er hva skal jeg gjøre? Bor i Bergen og har fått med meg at det ikke er så lurt å stikke i parken for å kjøpe litt grønt.

 

Skal jeg bare ignorere dette og prøve fokusere på andre ting. For å si det rett ut så er jeg forvirret hva jeg skal gjøre!! Anonym poster: f5c82def4d7d1addb0fcceac6628d586

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte leger forer folk med mye rart til tider, men jeg håper virkelig dette var en misforståelse.

Sannheten er at mange ikke vil gå inn på psykiske lidelser og somatiserer all sykdom av en misforstått form for hensyn til pasientene (godt hjupet av kapasitetsproblemer i psykisk helsevern) og dermed oppfordrer til mestringsteknikker i form av skadelig oppnåelig selvtrøsting. Kortsiktig så er dette en slags løsning, men langsiktig så maskerer du bare det opprinnelige problemet mens ting gjerne fortsetter å skjevutvikle seg.

 

Du kan jo vurdere å lese denne boken;

http://www.angst-depresjon.no/

 

Bedre å kjøpe grønt på supermarkedet enn i parken.

 

Mange som doper seg ned på røyk, kaffe, alkohol og komfortmat, men det er ikke så bra langsiktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det du skriver stemmer, så er det uansvarlig av legen din å gi et slikt råd. Det er ganske sikkert også straffbart av legen råde deg til å begå en straffbar handling. Vedkommende bør klages inn til Fylkeslegen og skal ha ha en reprimande for dette.

 

vidor skriver godt i innlegget over. Boken han viser til er langt mer seriøs enn tittelen skulle til si. Jeg har ikke lest den selv, men den er oppført soom anbefalt selvhjelpslitteratur hos Norsk forening for kognitiv terapi, noe som bør borge for at den har et akseptabelt faglig nivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det du skriver stemmer, så er det uansvarlig av legen din å gi et slikt råd. Det er ganske sikkert også straffbart av legen råde deg til å begå en straffbar handling. Vedkommende bør klages inn til Fylkeslegen og skal ha ha en reprimande for dette.

 

Håper legen mente nikotin, og at vedkommende misforstod.

 

vidor skriver godt i innlegget over. Boken han viser til er langt mer seriøs enn tittelen skulle til si. Jeg har ikke lest den selv, men den er oppført soom anbefalt selvhjelpslitteratur hos Norsk forening for kognitiv terapi, noe som bør borge for at den har et akseptabelt faglig nivå.

 

Har fått lest igjennom deler av den, og den er godt balansert mellom faglig og folkelig og har god pedagogikk med innlagte øvelser. For å ta bredden er den ganske tykk med sine 670 sider. Det vil nok fremdeles være sterkt behov for personer som deg, men det kan være et godt verktøy i forkant eller under terapiforløpet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke uten grunn at det fåes på resept i utlandet. Problemet her i landet er at man må inn i et kriminelt miljø for å få den medisinen man trenger hvis man får det anbefalt fra legen sin. Men du kan jo alltids ta en tur til Nederland og få det på resept der. Med lapp fra lege der nede kan du ta med deg 30 dagers forbruk (fra apotek der nede) hjem. Men vær forberedt på at det blir beslaglagt og du må begjære det utlevert igjen.

En annen mulighet er å gro medisinen selv. Men det er ikke lov da. Og man må jo få frøa fra et sted.

Endret av L4r5
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nikotin,Hasj,Alkohol og andre stoffer maskerer kun problemet og vil ikke løse det ( med mindre man gjør det permanent) men heller skape flere problemer med blant annet sosiallivet,økonomi og muligens politi.

 

Psykolog er nok det beste og starte med.

 

Det er klart stoffer som har en klar effekt på hjernen kan løse problemet, avhengig av hva problemet er. Psykiatere setter ikke folk på faste medisiner for morro skyld. Både nikotin og hasj kunne godt vært medisin. Nikotin ble brukt so medisin tidligere og hasj blir brukt i flere land. Alkohol har vel historisk sett vært det stoffet folk selvmedisinerer seg mest med, - fordi det funker. Det er langt fra uten bivirkninger, men det er gjeldende for mange rekvirerte medisiner også. Jeg sier ikke at jeg vil anbefale TS noe av dette, men det er naivt å tro at det ikke kan fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart stoffer som har en klar effekt på hjernen kan løse problemet, avhengig av hva problemet er. Psykiatere setter ikke folk på faste medisiner for morro skyld. Både nikotin og hasj kunne godt vært medisin. Nikotin ble brukt so medisin tidligere og hasj blir brukt i flere land. Alkohol har vel historisk sett vært det stoffet folk selvmedisinerer seg mest med, - fordi det funker. Det er langt fra uten bivirkninger, men det er gjeldende for mange rekvirerte medisiner også. Jeg sier ikke at jeg vil anbefale TS noe av dette, men det er naivt å tro at det ikke kan fungere.

 

det fungerer så lenge stoffene fungerer, Jeg har ikke skrivi at det ikke fungerer men at det heller vil skape andre problemstillinger i tilleg

Lenke til kommentar

Les deg opp på emnet og gjør en vurdering, og kanskje snakk litt mer med legen om det. Finnes mye informasjon på nettet.

Hvis du tror du kommer til å få veldig angst av å kjøpe cannabis og bruke det fordi du er redd for å få en bot av politiet er det vel lurest å ikke gjøre det. Da det kan bare gjøre det verre. Eller så går det ann å reise til Nederland og høre med en lege der. Du får det på resept og kan lovlig importere det til Norge og bruke det.

 

http://www.erowid.or.../cannabis.shtml

 

http://www.scienceda...71023183937.htm

 

http://www.telegraph...depression.html

 

 

Denne kan også være interessant å lese:

http://www.reddit.co...perial_college/

Endret av arcticmonkey
Lenke til kommentar

"Grønt" hadde kanskje hjulpet, men jeg vil fraråde deg fra å prøve å få tak i dette. Går du i Nygårdsparken for å skaffe deg narkotika er dette åpenbart fra høyst tvilsomme mennesker, og du kan aldri vite helt hva du faktisk betaler for.

 

Nå vet ikke jeg hvordan eller hvorfor du sliter psykisk, men i første omgang vil jeg anbefale deg å snakke ordentlig med noen om problemene dine, f.eks. psykolog, om du ikke har gjort det allerede. Vet ikke hvor mye du fortalte legen, men det er åpenbart at han ikke hadde mye å komme med. Synes at det å ty til "medisin" i form av stoffer du enten svelger, røyker eller injeserer, bør være en slags siste utvei. Misforstå meg rett, medisin kan ha mange positive virkeområder, men jeg synes det er unødvendig å begynne på det før man har prøvd andre muligheter.

Lenke til kommentar

Psykiatere setter ikke folk på faste medisiner for morro skyld.

 

Jeg er redd du tar feil der. Det pågår stadig debatt blant de etisk bevisste i bransjen om det er riktig å skrive ut f.eks. lykkepiller som har en påviselig virkning på nivå med placebo. Likevel fortsetter psykiatere å skrive ut slike uvirksomme medikamenter for milliarder. Narremedisin har ingen medisinsk effekt, men har stor effekt på økonomien. Man kan ha mye moro med penger. Altså medisineres pasientene for "moro skyld".

 

Det er ingen psykisk syke som blir frisk av medisin. Den kan kamuflere symptomene så lenge medisineringen pågår, altså dope den pasienten. Og samtidig gi en rekke uønskede virkninger.

 

Det er trist, men hverken prykiatrien eller psykologien har gode svar på psykiske lidelser. Her mangler det mye, mye forskning. Men hvor mye lenger hadde vi kommet om samfunnet kuttet ut den unødvendige medisineringen og kanaliserte pengene til forskning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er redd du tar feil der. Det pågår stadig debatt blant de etisk bevisste i bransjen om det er riktig å skrive ut f.eks. lykkepiller som har en påviselig virkning på nivå med placebo. Likevel fortsetter psykiatere å skrive ut slike uvirksomme medikamenter for milliarder. Narremedisin har ingen medisinsk effekt, men har stor effekt på økonomien. Man kan ha mye moro med penger. Altså medisineres pasientene for "moro skyld".

 

Det er ingen psykisk syke som blir frisk av medisin. Den kan kamuflere symptomene så lenge medisineringen pågår, altså dope den pasienten. Og samtidig gi en rekke uønskede virkninger.

 

Det er trist, men hverken prykiatrien eller psykologien har gode svar på psykiske lidelser. Her mangler det mye, mye forskning. Men hvor mye lenger hadde vi kommet om samfunnet kuttet ut den unødvendige medisineringen og kanaliserte pengene til forskning?

 

Det stemmer ikke. Det er flere psykiske lidelser hvor ikke bare medisiner har en god effekt, men hvor det er ekstremt viktig at pasienten ikke slutter på medisinene, det er noe du bør tenke over før du skriver slike ting på et åpent forum. Scitzofreni pasienter er det feks ekstremt viktig at ikke auto-seponerer da de har større sjanse for en ny psykose for hver eneste psykotiske episode de har. Bipolar er også en lidelse man har svært god effekt av medisinen litium. Det stemmer at disse medisinene kun fungerer sålenge man går på dem, men jeg forstår ikke helt kritikken? - Medisiner som tillater folk med HIV og leve et fult liv fungerer også bare sålenge man fortsetter på dem, sammen med majoriteten av medisiner mot fysiske lidelser, uten at jeg noen gang har hørt dette som et argument mot å ta dem. Selv om vi ikke har fullstendig oversikt enda er psykisk sykdom like knyttet opp mot en fysisk del av kroppen som HIV er, - nemlig hjernen.

 

Det stemmer at NOEN anti-depressive medisiner, med lite bivirkninger, i noen studier ikke har fått påvist noen særlig effekt utover placebo effekten. Det betyr ikke at pasienten ikke får noe ut av det, da placebo effekter er en veldokumentert og svært robust effekt. Hvorfor tror du akupunktur har kommet inn i norske sykehus?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

....

 

Det stemmer at NOEN anti-depressive medisiner, med lite bivirkninger, i noen studier ikke har fått påvist noen særlig effekt utover placebo effekten. Det betyr ikke at pasienten ikke får noe ut av det, da placebo effekter er en veldokumentert og svært robust effekt. Hvorfor tror du akupunktur har kommet inn i norske sykehus?

 

Du har rett at noen lidelser er som en kronisk lidelse, men, en skal ikke ha mye erfaring med psykiatrien å vite at spesielt dette landet er pilletriggerhappy når det kommer til psykiatrien. Og at dette enten må ha en årsak i at psykiatrien er en umoden vitenskap som ikke har kommet over spedbarnstadiet enda, eventuelt at provisjonsordningen for psykiatere er høyst profitabelt.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Du har rett at noen lidelser er som en kronisk lidelse, men, en skal ikke ha mye erfaring med psykiatrien å vite at spesielt dette landet er pilletriggerhappy når det kommer til psykiatrien. Og at dette enten må ha en årsak i at psykiatrien er en umoden vitenskap som ikke har kommet over spedbarnstadiet enda, eventuelt at provisjonsordningen for psykiatere er høyst profitabelt.

 

Om du antyder at psykiatere tjener penger på å skrive ut visse medikamenter så stemmer selvfølgelig ikke det. Fastlegene skriver faktisk ut mer enn psykiaterne gjør i tvilstilfellene, - ufordringen er å få alle pasientene som har behov for det over i spesialisthelsetjensten hvor psykiaterne har dybde-kunnskapen, heller enn å bli sendt hjem fra fastlegen med en resept uten mer oppfølging. Så kritikken din burde egentlig rette seg mot oppbygningen av helsevesnet og ikke psykatiren som fagfelt.

Lenke til kommentar

Om du antyder at psykiatere tjener penger på å skrive ut visse medikamenter så stemmer selvfølgelig ikke det. Fastlegene skriver faktisk ut mer enn psykiaterne gjør i tvilstilfellene, - ufordringen er å få alle pasientene som har behov for det over i spesialisthelsetjensten hvor psykiaterne har dybde-kunnskapen, heller enn å bli sendt hjem fra fastlegen med en resept uten mer oppfølging. Så kritikken din burde egentlig rette seg mot oppbygningen av helsevesnet og ikke psykatiren som fagfelt.

 

Selvfølgelig tjener leger/psykiatere på utskrivelse av legemidler. Man må nå være rimelig blind for å ikke se dette enda. Psykiatrien har som fagfelt skutt seg selv, så ikke skyld på helsevesenet for den biten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...