Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Merkelig tips fra legen min.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får ikke det til å henge helt på greip.

 

Blir da også en depresjon fysisk?

 

 

Min forståelse av fysisk/psykisk avhengighet er at man føler at det hadde vært godt å ruse seg til en hver tid, man kan gjerne bli små-irritert om man ikke får gjøre det.

 

En fysisk avhengighet er mer alvorlig, man opplever smerter, kvalme, og ved enkelte rusmidler kan man bli veldig svak/omkomme dersom man ikke får i seg rusmiddelet.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Jeg får ikke det til å henge helt på greip.

 

Blir da også en depresjon fysisk?

 

 

Min forståelse av fysisk/psykisk avhengighet er at man føler at det hadde vært godt å ruse seg til en hver tid, man kan gjerne bli små-irritert om man ikke får gjøre det.

 

En fysisk avhengighet er mer alvorlig, man opplever smerter, kvalme, og ved enkelte rusmidler kan man bli veldig svak/omkomme dersom man ikke får i seg rusmiddelet.

Jeg har litt dårlig tid, så jeg håper jeg er presis og forståelig nok.

 

Det er alle aspekter ved den "mentale" avhengigheten. Det viktigste er at du tar et stoff som setter kroppen i ubalanse, og kroppen motsetter seg denne påvirkningen ved å sende "anti-impulser" mot stoffet, som manifesterer seg i ting som smerter, kvalme og depresjon. Etter hvert, fordi hjernen er helt fantastisk, begynner kroppen å kjenne igjen situasjoner der den blir satt i ubalanse, og setter i gang mottiltak proaktivt. Da får man abstinenser, pluss at stoffet får lavere virkning, altså det vi kaller toleranse. Disse veldig fysiske symptomene er lærte, altså psykologiske. En heroinist som får i seg sin vanlige dose i en ukjent situasjon, risikerer å dø av overdose, fordi kroppen ikke kjenner igjen situasjonen.

 

Dette skiller seg veldig fra en fysisk avhengighet slik som nesespray-avhengighet, hvor slimhinnene er blitt irriterte slik at kroppen har en fysisk skade som forhindrer den å åpne opp nesen. Men distinksjonen er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke det til å henge helt på greip.

 

Blir da også en depresjon fysisk?

 

 

Min forståelse av fysisk/psykisk avhengighet er at man føler at det hadde vært godt å ruse seg til en hver tid, man kan gjerne bli små-irritert om man ikke får gjøre det.

 

En fysisk avhengighet er mer alvorlig, man opplever smerter, kvalme, og ved enkelte rusmidler kan man bli veldig svak/omkomme dersom man ikke får i seg rusmiddelet.

 

En depresjon vil også være pga. fysiske forandringer i hjernen ja. F.eks. lave serotin nivåer, eller andre kjemiske ubalanser.

 

Hva som er verst varierer vel fra person til person. Fysisk avhengighet av alkohol kan gjøre slik at man dør hvis man stopper plutselig å bruke det. Samtidig kan en psykisk avhengighet som har ført til fysiske forandringer i hjernen bli så alvorlig at man velger å ta livet sitt f.eks. Jeg har hørt om en person som hadde røyket cannabis hver dag i over 10 år og plutselig sluttet, han slet med søvnproblemer og litt svette i en uke. Samtidig skal visstnok det mentale suget etter noe være mye sterkere enn det fysiske suget etter noe, uten at dette er helt sikkert.

 

Den her videoen forklarer kjemien rundt avhengighet ganske greit, cannabis vil gå under "behavioral addiction":

 

Pluss denne om cannabis avhengighet:

http://healthland.time.com/2010/10/19/is-marijuana-addictive-it-depends-how-you-define-addiction/

Lenke til kommentar

Jeg har litt dårlig tid, så jeg håper jeg er presis og forståelig nok.

 

Det er alle aspekter ved den "mentale" avhengigheten. Det viktigste er at du tar et stoff som setter kroppen i ubalanse, og kroppen motsetter seg denne påvirkningen ved å sende "anti-impulser" mot stoffet, som manifesterer seg i ting som smerter, kvalme og depresjon. Etter hvert, fordi hjernen er helt fantastisk, begynner kroppen å kjenne igjen situasjoner der den blir satt i ubalanse, og setter i gang mottiltak proaktivt. Da får man abstinenser, pluss at stoffet får lavere virkning, altså det vi kaller toleranse. Disse veldig fysiske symptomene er lærte, altså psykologiske. En heroinist som får i seg sin vanlige dose i en ukjent situasjon, risikerer å dø av overdose, fordi kroppen ikke kjenner igjen situasjonen.

 

Dette skiller seg veldig fra en fysisk avhengighet slik som nesespray-avhengighet, hvor slimhinnene er blitt irriterte slik at kroppen har en fysisk skade som forhindrer den å åpne opp nesen. Men distinksjonen er veldig vanskelig.

 

Kvalme kan komme som et resultat av psykiske og fysiske avhengighetsproblemer, i form av angst eller iløpet av detoxperioden av opioider (som heroin, slik du nevner her), for eksempel. Stoffer som gir betydelige toleranse slik som opioider eller benzodiazepiner er fysisk avhengighetsskapende, fordi direkte agonister til opioid eller GABA-reseptorer utgjør "moderering", kan også sees som en form for skade. Disse fysiske reaksjonene er absolutt ikke psykiske, de er direkte fysiske. Dersom en blir lagt i koma og får injisert høye doser med heroin i noen uker, avslutter videre doseringen en dag før oppvåkning fra koma, vil personen oppleve abstinenssymptomer. Nesespray-avhengigheten kan sees som en paralell til aspekt av avhengighet av toleranseskapende substanser. Abstinensesymptomer klassifiserer ikke en person som avhengig nødvendigvis, i type medisinske settinger.

 

Det du skriver om heroinoverdose er ikke riktig.

 

Eksempel på psykisk avhengighet ser du hos personer som avslutter lang bruk av kokain. Det gir for det meste rene psykiske abstinenser. Kokain øker dopaminnivået betraktelig, men ved avslutning er det hovedsakelig psykologisk avvenning til det unormalt høye dopaminnivået som er problemet og ikke det at dopaminnivået av fysisk årsak blir så redusert. I tillegg blir en stimulert, kan bli kreativ, det kan sammenlignes med en ekstrem manisk periode, ved avslutning opplever en ofte det motsatte naturligvis, dette er psykiske aspekter som utgjør den psykiske avhengigheten. I tillegg kan det kamuflere depresjoner, som kommer tilbake ved avslutning,i en forverret form.

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg var for lite nyanserende.

 

Kvalme kan komme som et resultat av psykiske og fysiske avhengighetsproblemer, i form av angst eller iløpet av detoxperioden av opioider (som heroin, slik du nevner her), for eksempel. Stoffer som gir betydelige toleranse slik som opioider eller benzodiazepiner er fysisk avhengighetsskapende, fordi direkte agonister til opioid eller GABA-reseptorer utgjør "moderering", kan også sees som en form for skade. Disse fysiske reaksjonene er absolutt ikke psykiske, de er direkte fysiske.

Dette er sant, jeg benekter ikke mekanismene bak avhengighet. I så fall ville jeg ikke kunne forklart hvorfor enkelte stoffer er mer avhengighetsskapende enn andre.

 

Dersom en blir lagt i koma og får injisert høye doser med heroin i noen uker, avslutter videre doseringen en dag før oppvåkning fra koma, vil personen oppleve abstinenssymptomer.

Joda, men det betyr ikke at psykologiske symptomer er uvesentlig. Jeg må innrømme at jeg ikke helt vet hvor betydelig den psykologiske heroinavhengigheten er i forhold til f.eks. amfetamin, siden disse stoffene igangsetter forskjellige nevrokjemiske mekanismer.

 

Det du skriver om heroinoverdose er ikke riktig.

Jo, det er det, med mindre du mener det skulle være noe spesielt med heroin som skiller det fra andre psykoaktive stoffer. Du merker sikkert at jeg snakker om homeostatiske mekanismer bak avhengighet, deriblant Siegers modell for betinget kompensatorisk respons og Wiklers modell for betinget abstinens. Det er jo enda videre disse aspektene ved avhengighet som er de vanskeligste å overkomme. Fenomen som relapse er jo vanskelig å forklare med en biologisk modell når de reelle stoffene har vært totalt ute av kroppen i årevis og forbindelsene har blitt omstrukturert. Det virker ikke som du går noe særlig til angrep på slike synspunkter. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har hatt om farmakaavhengighet på over ett år. Ikke har jeg tilgang til litteratur eller noe heller. Så jeg er godt åpen for å bli motbevist.

Lenke til kommentar

Ah, nå forstår jeg hva du mener. Mistenkte at du utelukket/forvekslet ren fysisk toleranse relevant til nødvendig dose for å oppnå opioid-overdose, som da har større betydning enn det eksempelet du nevnte, som du sikkert vet selv.

 

En trenger ikke å vite mekanismene bak et faktum for å klassifisere det som faktum, grad av avhengighet kan dokumenteres med mange type studier. Enkelte stoffers mekanisme er dårlig kartlagt, en kan likevell empirisk fastlå hvilke som er mest effektive.

 

Psykologiske symptomer er ikke er uvesentlig? Tenker du på sammenligningsgrunnlaget en har etter oppvåkning? (hvordan en husker hvordan en var) Isåfall er jeg enig der og mente ikke å si noe annet.

 

Har en del erfaring med personer med den type avhengighetsproblem (Er ikke ferdig utdannet enda, dersom noen misforstår.), og jeg vet at den psykiske innvirkning alle rusmidler kan ha på et menneske somregel er det som forhindrer det som skal til for å sette i gang en psykisk (separert) og fysisk tilfriskningsprosess.

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...