Gå til innhold

PlayStation 4 takler 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da får man glede seg til en eventuell ps5 da :p

 

Enig med Larzen at ingen burde forvente dette.

 

Jeg er nok en av de som blir positivt overrasket over ytelsen når jeg får henda mine på en ps4, for etter ps3 er forventningene lave, men regner med at vi får en grei opplevelse uten alt for mye fps drops @ 1080p ved neste generasjon!

 

Går det smooth så er jeg fornøyd!

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Er vel strengt tatt ingen som er overasket over dette? Selv personer med liten til minimal interesse for teknologi skjønte at PS4 ikke ville kjøre spill i 3840 x 2160 oppløsning.

 

Jeg har interesse for teknologi.... skjønner det fortsatt ikke, gitt at PS4 skal være ca 10 ganger raskere enn PS3.

 

Med 4 K vil det si 150% MER datakraft per piksel enn det PS3 klarer på FullHD.

 

Vet at det skal være en del ekstra på PS4 som krever litt så jeg mener ikke den skal klare 4K på alle spill.

 

Men hvorfor klarer den ikke det på noen?

 

Siden det er så opplagt kan du forklare.....

 

Edit:

Ikke bare håper jeg det er mulig med 4K på PS4 men er veldig overbevist at det faktisk vil bli mulig senere på PS4 med noen spill.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trodde HDMI allerede hadde nådd kapasiteten ved 2560x1440, eller gjelder det bare første generasjons HDMI? Eller har PS4 alternativ utgang som støtter 4k?

Det er viktig å ikke se seg blind på oppløsningen. 2560x1440 som du har til PC vil kreve like mye båndbredde av kabelen som 4K. Dette fordi det kun er ved 24 Hz (eller maks 30 Hz som noen filmer bruker), mens 2560x1440 er ved 60 Hz.

For selv DVI har støttet 4K så lenge jeg kan huske (Dual-Link), og HDMI V1.4 har støttet 4K en god stund. Selv billige recievere kjøpt i 2011 hadde denne støtten mener jeg å huske.

 

Å bruke det til noe annet enn film vil være en noe tvilsom opplevelse. Prøver man å sette skjermen sin til 24 Hz, og så forsøker å surfe eller gjøre andre ting vil få en sterk følelse av lag om man er vant til 60 Hz eller 120 Hz.

En PC med HDMI eller DL DVI vil derfor funke med 4K, men trenger DisplayPort for å fungere optimalt (60Hz eller mer).

Lenke til kommentar

Jeg har interesse for teknologi.... skjønner det fortsatt ikke, gitt at PS4 skal være ca 10 ganger raskere enn PS3.

 

Med 4 K vil det si 150% MER datakraft per piksel enn det PS3 klarer på FullHD.

 

Vet at det skal være en del ekstra på PS4 som krever litt så jeg mener ikke den skal klare 4K på alle spill.

 

Men hvorfor klarer den ikke det på noen?

 

Siden det er så opplagt kan du forklare.....

1. Se innlegget mitt over. 4K via HDMI har begrensning ved 24/30 Hz, som jo ikke akkurat er optimalt for spill.

2. Ellers henger grafikknivået til PS3 langt bak utviklingen i dag, og for å hente seg inn på det tekniske så vil meste av den ekstra datakraften gå til dette. Samt forbedre frameraten som til tider var faretruende lav på en del spill.

3. De fleste spill til både PS3 og Xbox 360 kjørte faktisk ved 720p, som er 9 ganger mindre enn 4K. ;)

 

Derfor: Hadde PS4 støttet 4K så ville du låst deg til 30 FPS OG grafikknivået ville vært betraktelig lavere enn hva det kunne vært.

 

Så det bunner ut i hva man foretrekker. Høyere framerate, bedre lyssetting, filtrering (AA/AF), skyggelegging osv.., eller høyere skarphet. Sony har gått for førstnevnte

 

Hypotetisk: Det krever mer enn "bare" 10 ganger bedre ytelse å både heve grafikknivået kraftig, øke oppløsningen med inntill 9 ganger, samt forbedre ytelsen. :)

Om du faktisk ser på PC-verdenen, hvor det er litt mer maskinvare å se på, så vil full grafikk og 4K-mengde med piksler (25 % mer enn 5760x1080) samt filitrering og andre spesialeffekter påskrudd, og samtidig få spillbar ytelse kreve at du sitter på maskinvare som er over 10 ganger kraftigere enn PS4 igjen. Ja, det finnes, men koster også nesten 10 ganger mer. For du kommer ganske nærme med 3 stykk GTX TITAN, men da har du en PC i 30 000kr klassen. ;)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det bunner ut i hva man foretrekker. Høyere framerate, bedre lyssetting, filtrering (AA/AF), skyggelegging osv.., eller høyere skarphet. Sony har gått for førstnevnte

 

Hypotetisk: Det krever mer enn "bare" 10 ganger bedre ytelse å både heve grafikknivået kraftig, øke oppløsningen med inntill 9 ganger, samt forbedre ytelsen. :)

Om du faktisk ser på PC-verdenen, hvor det er litt mer maskinvare å se på, så vil full grafikk og 4K-mengde med piksler (25 % mer enn 5760x1080) samt filitrering og andre spesialeffekter påskrudd, og samtidig få spillbar ytelse kreve at du sitter på maskinvare som er over 10 ganger kraftigere enn PS4 igjen. Du kommer ganske nærme med 3 stykk GTX TITAN, men da har du en PC i 30 000kr klassen. ;)

 

Hypotetisk... så er det godt mulig!! Som du sier selv, det spørs hva man vektlegger.

 

Som jeg sa i forrige kommentar er det ikke slik at jeg mener at ALLE spill burde spilles i 4K men med noen bør det være ett valg selv om man taper en del på det også.

 

Nå begynner vel 70" ++ skjermer snart vanlige og innen PS5 kommer blir vel både oled og mer til lanser og man ser fort 100" ++ blir vanlig.

 

Derfor er jeg rimelig sikker på at Sony åpner for muligheten i å spille i 4K på noen spill... for det er mulig!!

Lenke til kommentar

Hypotetisk... så er det godt mulig!! Som du sier selv, det spørs hva man vektlegger.

 

Som jeg sa i forrige kommentar er det ikke slik at jeg mener at ALLE spill burde spilles i 4K men med noen bør det være ett valg selv om man taper en del på det også.

 

Nå begynner vel 70" ++ skjermer snart vanlige og innen PS5 kommer blir vel både oled og mer til lanser og man ser fort 100" ++ blir vanlig.

 

Derfor er jeg rimelig sikker på at Sony åpner for muligheten i å spille i 4K på noen spill... for det er mulig!!

Det skal ikke noe mer enn en liten firmware eller systemoppgradering av softwaren, og et spill som har denne muligheten så det KAN jo selvsagt komme som et gimmick etterhvert. Maskinvaremessig så er det ikke noe som forhindrer at de gjør dette. :)

 

En ekstra negativ faktor er jo at høyere skarphet/oppløsning også betyr at lav framerate oppdages lettere. ;) Så det blir liksom dobbelt så surt.

Lenke til kommentar

Det skal ikke noe mer enn en liten firmware eller systemoppgradering av softwaren, og et spill som har denne muligheten så det KAN jo selvsagt komme som et gimmick etterhvert. Maskinvaremessig så er det ikke noe som forhindrer at de gjør dette. :)

 

En ekstra negativ faktor er jo at høyere skarphet/oppløsning også betyr at lav framerate oppdages lettere. ;) Så det blir liksom dobbelt så surt.

 

Nettopp det jeg mener.... og med veldig store skjermer eller projektorer kan 4K være å foretrekke.

 

Jeg spiller ikke veldig mye men synes PS3 har god grafikk og 4K med flere hakk bedre grafikk enn denne takker ikke jeg nei til :)

 

Så var det jo også en kommentar til _LarZen_ som påstår at ALLE med en viss interesse for teknologi burde skjøøne at det ikke var mulighet til 4K med PS4.

Lenke til kommentar

Da får man glede seg til en eventuell ps5 da :pEnig med Larzen at ingen burde forvente dette. Jeg er nok en av de som blir positivt overrasket over ytelsen når jeg får henda mine på en ps4, for etter ps3 er forventningene lave, men regner med at vi får en grei opplevelse uten alt for mye fps drops @ 1080p ved neste generasjon! Går det smooth så er jeg fornøyd!

 

Helt enig. Jeg hadde ikke forventet 4K i det hele tatt så tidlig i utbredelsen av teknologien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...