Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

strøm fra ledning i veggen farlig? 2.5A 250v i munn


hebbo1980

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I dag var uhellet ute, minstemann på 1,5år har klart å dra ut strømledningen til en playstation 3 ut av maskinen også puttet han den i munn, Ledningen var koblet til veggen! På ledningen står det 2.5A 250v. Alt dette skjedde på 1 min.

 

Har søkt opp litt å folk skriver 30mh er nok til å skade hjerterytmen.

Er ikke 2.5A 2500mh? I så fall høres det veldig skummelt ut.

 

Det som skjedde var at han puttet den i munn også begynte han og gråte, jeg viste ikke hva som var grunnen til han gråt å tok tak i den ledningen å kjente et støt i hånden for den var bløt av spytt, Jeg kjente et støt ut i hånden, mener å ha kjent verre støt før fra tven feks.

 

Det gikk ikke mere en 1-2 minutter så roet han seg ned å ville tilbake til playstation igjen. Ble litt urolig å ringte legen, fikk time sent på dagen for sikkerhets skyld.

Hvis han feks skaller eller slikt hyler han mye verre å lengre så dette så ut til å bare være et lite støt. Men siden strøm osv er farlig for hjertet ble jeg virkelig bekymret nå.

Det ser ikke ut som kabelen har noe omformer slik som feks en datalader.

 

Slik ser ledningen ut http://www.gamezone....0565616848.Jpeg Han fikk da den miste delen med 2 hull i inn i munn å stikken var koblet til kontakten.

 

Hvor mye strøm er farlig? stemmer det at 30mh er nok? og at denne lendingen gir da 2500mh?

Er helt blank på strøm og spenninger.

 

Takker for svar.

Endret av hebbo1980
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja veldig bra å kontakte lege. En slik strømstyrke er absolutt ikke noe spøk og kan være livsfarlig, spesielt for små barn. Selv om barnet tilsynelatende er ok så kan det forstyrre feks.hjerterytme så det er viktig at en lege undersøker slikt. Enhver som har vært borti 220volten vet jo hvor jævlig det er og jeg tør ikke tenke på hvordan det ville være å få noe slikt i munnen.

Lenke til kommentar

Ja veldig bra å kontakte lege. En slik strømstyrke er absolutt ikke noe spøk og kan være livsfarlig, spesielt for små barn. Selv om barnet tilsynelatende er ok så kan det forstyrre feks.hjerterytme så det er viktig at en lege undersøker slikt. Enhver som har vært borti 220volten vet jo hvor jævlig det er og jeg tør ikke tenke på hvordan det ville være å få noe slikt i munnen.

 

Ja, har kontaktet lege men fikk ikke time før på slutten av dagen.

Om han hører at hjertet slår som normalt og alt er bra så kan man være trygg etterpå? eller er det sjanser for at man kan bli syk lang tid etterpå?

 

Det som skjedde var at han har tydeligvis hatt den i munnen å fått spytt nedi kabelen, så har han fått støt enten i munn eller hånden gjennom spyttet som var uttapå plasten til kontakten.

Som sagt jeg vet ikke hvor mye som skal til for at hjertet kan ta skader eller få en annen rytme, det kan vel skje selvom støtet ikke føles hardt? Jeg tok i den for og se å når jeg var nær spyttet kjente jeg det rykket litt i hånden men ikke sånn kjemerøkk, litt verre en feks en slik narrepenn man får strøm av å trykke på.

Tar med ledningen så legen kan se på den også når det gjelder apmer og volt

Endret av hebbo1980
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke uttale meg om evt. senvirkninger/skader men dette må legen gjøre. Fortalte du at barnet hadde fått 220v rett i munnen når du bestilte time? Synes det er merkelig at de venter til slutten av dagen med å gi deg time for dette. Jeg antar at alt er ok, men med så små barn er det ikke verdt å ta sjanser.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Ja, forklarte at han hadde klart å rive ut strøm ledningen til apparatet å puttet den i munn. Dem spurte om han var i fin form og det er han.

Dem sa også at dem hadde hatt barn som har tygd i ledninger så hvis formen er bra så kunne vi komme ned for å ta en sjekk.

 

Det rare er at det virker som han bare gråt pga han ble skremt for det gikk fort over, selv kjente jeg ikke er sterkt støt men har aldri fått skikkelig strøm før så jeg vet ikke. Siden 2.5 A og 250v høres mye ut så gjorde dette til at jeg ble engstelig.

 

Kan han ha fått redusert styrken fordi selve koblingen sitter nede i ledningen og at dette gikk gjennom spyttet opp på gummi ledningen? Hvis du ser bilde av den minste delen på ledningen så kom det spytt oppi hullene nede der kontaktene ligger.

Lenke til kommentar

Kan ikke se hvordan strøm i munnen kan forstyrrelse hjerterytmen, det krever strøm gjennom hjertet. 30mh er direkte på hjertet, ikke gjennom resten av kroppen.

Om ikke poden satt på noe som ga mindre motstand totalt enn gjennom munnen, som knapt er noe motstand så skal strømmen gå ut av ledningen. Så, det eneste jeg ville vært redd for vår skader i munnen. Hjertet skal ikke kunne blir berørt av det du beskriver.strøm skaper også hjerteflimmer, som så vidt jeg vet enten inntreffer med en gang eller aldri. hjerteflimmer kommer tross alt av elektrisk forstyrrelse av de elektriske signalene som styrer hjertet.

 

Dra til lege er greit, men ser ikke at dette haster nevneverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med aklla waits for alice her. Bruk og hans(barnets) reaksjon på å vurdere hvor kritisk det er. Siden poden er tilbake til "normalt" så er det lite sannsynlig at det er akutt, men legepersonell skal vurdere skadeomfang og evnt risiko. Men det er nok ikke akutt, så du trenger ikke stresse. Møt opp på timen som avtalt og følg uansett med på allmenntilstanden og ring legen igjen dersom denne endrer seg.

Lenke til kommentar

Hvorfor er du sikker på at strømmen ikke gikk gjennom hjertet?

Hvis barnet satt på stumpen mens han puttet ledningen i munnen, ville jo strømmen gå rett fra ledninga til jord, gjennom hele overkroppen.

 

Hjerterytmen kan plutselig endres. Barnet bør til lege/sykehus for observasjon.

 

 

Fant dette i en annen tråd:

Kan ikke bli nevnt mange nok ganger: Ved strømgjennomgang skal man oppsøke lege. Dette er uavhengig av hvordan man føler seg. Legetur uansett! Legen får vurdere om pasienten skal på sykehus for overvåkning. Ved å gå til lege får man en avklaring på om du har tatt skade av strømgjennomgangen eller ikke. Det er ingen god følelse å gå rundt å være "redd" for at det skal skje noe.

Når det kommer til legers kunnskaper om strømgjennomgang og senskader osv, mener jeg at det har kommet mye ny og god kunnskap til i de siste åra. Det er en helt bestemt prosedyre som skal føles når en pasient kommer inn med strømgjennomgang.

Det er store mørketall på hvor mange som har fått hjertestans etter strømgjennomgang. Hjertestans kan intreffe noen timer eller få dager etter uhellet. "Sovnet stille inn." Ingen som vet at personen fikk strøm gjennom kroppen en dag i forveien...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Strømmen har nok gått inn og ut igjen tunga. Sia du var overraska over at støtet du kjente ikke var så kraftig, så har du, evt ungen din fått strøm fase jord. Som tilsvarer ca 130v. 230v skal du kjenne soppas at du rykke ganske kraftig til når det inntreffer.

 

Til han over meg her. Strømmen finner den korteste vegen. Ser ikke ossen strømmen kan gå fra tungatil jord når han sitter på et golvbelagt golv ?;)

Lenke til kommentar

Kan ikke se hvordan strøm i munnen kan forstyrrelse hjerterytmen, det krever strøm gjennom hjertet. 30mh er direkte på hjertet, ikke gjennom resten av kroppen.

Om ikke poden satt på noe som ga mindre motstand totalt enn gjennom munnen, som knapt er noe motstand så skal strømmen gå ut av ledningen. Så, det eneste jeg ville vært redd for vår skader i munnen. Hjertet skal ikke kunne blir berørt av det du beskriver.strøm skaper også hjerteflimmer, som så vidt jeg vet enten inntreffer med en gang eller aldri. hjerteflimmer kommer tross alt av elektrisk forstyrrelse av de elektriske signalene som styrer hjertet.

 

Dra til lege er greit, men ser ikke at dette haster nevneverdig.

 

Ja, han lå på magen når han fikk nappet til seg ledningen. Ja drar til lege uansett hvordan tilstanden er når det gjelder strøm. Takk for gode å raske utfyllende svar :-)

Lenke til kommentar

Strømmen har nok gått inn og ut igjen tunga. Sia du var overraska over at støtet du kjente ikke var så kraftig, så har du, evt ungen din fått strøm fase jord. Som tilsvarer ca 130v. 230v skal du kjenne soppas at du rykke ganske kraftig til når det inntreffer.

 

Til han over meg her. Strømmen finner den korteste vegen. Ser ikke ossen strømmen kan gå fra tungatil jord når han sitter på et golvbelagt golv ?;)

 

Husker nå at han lå på magen når han drev med dette. Ja sant nok, jeg kjente det ikke som veldig hardt så jeg selv skal ikke sjekke meg. Får håpe han med den lille kroppen ikke fikk mere støt en meg. Hvis dette føles kjempehardt så ville jeg tro han ville hylet i lang tid og holdt seg langt unna.

Slik dere beskriver så høres det veldig vondt ut å få 2.5A 250v i seg, men hvordan kan det være mulig at vi ikke har fått den strøm mengden kabelen er merket med?

Lenke til kommentar

Uavhengig av situasjonen kan du f.eks dra på legevakten når den åpner, om legen din ikke kan/vil ta det i dag. Å dra dit kan hjelpe deg mye om du er bekymret.

 

Og ja, det er ganske ondt. Jeg fikk 180 v gjennom kroppen, fra hånd til hånd en gang, falt på gulvet av strømmen, veldig synlig og merkbart hva som skjedde

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Helt hårreisende hva dere sitter og skriver her! Hvordan i alle dager vet du at ungen ikke har holdt kontakten samt puttet litt av den i munn?

 

 

Strøm igjennom hjertet er LIVSFARLIG, man skal selvfølgelig gå til lege samt muligens innlegges til observasjon!

Helt hårreisende at du ikke leser det som skrives.

 

1. Strøm igjennom kroppen _merkes_ godt. Her er det lite sannsynlig at strømmen har gått _gjennom_ kroppen.

2. Han har kontaktet lege og fått time. Men det er ikke akutt.

Lenke til kommentar

Spar meg! Utfallet fra en slik hendelse kan være kritisk, det og basere utfallet på sannsynlighet når det gjelder liv er helt på tryne.

 

Strøm igjennom hjertet kan blant annet forårsake at hjertet mister rytmen sin, noe som kan medføre hjertestans i senere tid.

Eg plukker fram t-skjeen. Kun for deg! :)

 

Pasienten skal til sykehus umiddelbart etter nødvendig førstehjelp om vedkommende:

- har vært utsatt for høyspenning

- har vært utsatt for lynnedslag

- har vært utsatt for lavspent strømgjennomgang med sannsynlig strømvei gjennom kroppen

- har vært bevisstløs eller omtåket rett etter ulykken

- har brannskader

- har tegn på nerveskader - for eksempel lammelser

 

Hentet direkte fra Norsk Førstehjelpsråd si opplæringsbok til kvalifisert førstehjelp(30 timers førstehjelpskurs).

 

Fortell meg nå hvilket av de kriteriene du mener beskriver situasjonen her, som gjør at dette er akutt? Vi kan ut fra trådstarter utelukke punkt 1, 2, 4, 5 og 6. Det mest nærliggende her vil være punkt 3, "har vært utsatt for lavspent strømgjennomgang med sannsynlig strømvei gjennom kroppen". Enig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...