Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Diagnose på bil som ikke starter, mistenker startmotor


Anbefalte innlegg

Har vansker med å starte bilen. Spenninga over batteriet er ok. Når jeg prøver å starte bilen kommer det en tikkelyd, ganske høyt. I dag når jeg prøvde sist begynte bilen med samme tikkinga, men etter et litt optimistisk forsøk (10 sekunder) hørtes det ut som om dnevar på tur å starte, men gikk tilbake til tikkelyden.

 

Jeg tenker startmotoren, noen andre lure ting jeg kan gjøre for å undersøke?

 

Er forøvrig en mk3 ford mondeo

 

Edit: glemte, har en film som viser samme problemet

 

Vet ikke om noen kan svare på hvorfor nålene fyker opp og ned, det har de ikke gjort før problemet oppsto hos meg

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som den er strømtom, du bør få testet batteriet ditt. Volten har lite å si i forhold til hvor mye strøm det er på batteriet. (...)

Hvis man måler batterispenningen mens startmotoren går og batteriet er under belastning, sier det en del. Spenning målt på ubelastet batteri sier derimot, som du selv sier, ikke så mye.

 

Enig i konklusjonen; startmotor som går noen omdreininger og så går over til å tikke/klapre høylydt (innslaget som slår inn og ut i raskt tempo) er klare symptomer på tomt (tilnærmet) batteri. Når starteren egentlig skal begynne å rotere faller spenninga (pga belastninga) så mye at innslaget slår ut igjen.

Lenke til kommentar

Tror det gryterett mente er at et batteri uten belastning trenger ikke nødvendigvis ha noe å si når man hiver belastning på det.

 

Uansett, da skal jeg i første omgang prøve å få tak i en batterilader.

 

Fikk noen til å hjelpe meg litt i dag, så stakk hodet inni motorrommet mens han forsøkte å starte. Hele motorblokka er i bevegelse når tikkelyden kommer, gir det noe mer kjøtt på beina?

Lenke til kommentar

Et batteri kan ubelastet fint gi grei hvilespenning selv om det pr. definisjon er ødelagt. Mål batterispenningen MENS starteren blir forsøkt kjørt og post resultatet her. Det er vel den beste starten på å finne ut av problemet om det ikke hjelper å lade batteriet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det gryterett mente er at et batteri uten belastning trenger ikke nødvendigvis ha noe å si når man hiver belastning på det.

 

Det var det jeg mente. Volten er av aller høyeste betydning, men det er under belastning. Hvilespenningen, derimot, trenger ikke si noe om tilstanden på batteriet.

 

Batteri-spennigen skal helst ikke gå under 9 volt ved start-belastning og den skal raskt stige over 12 volt igjen. Batteri som er defekt ramler ofte ned under 6, og helt ned i 3, volt når de belastes.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...