Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Audi A3 (2001, ca. 160 000km, 44 000kr). Katta i sekken?


Anbefalte innlegg

Hei, har nylig kjøpt en Audi A3, 2001-modell som har kjørt ca. 160 000 km. Betalte rundt 44 000 kr for den. Har ingen peiling på bil, men fant fort ut at dekkene var farlig slitt, så har fått skiftet til nye dekk (4500 kr). Etter å ha snakket med noen som har litt greie på bil viser det seg at bremsekraftforsterkeren, hjulstillingen, bremseklosser, bremseskiver og klutsjen må skiftes. Må også på service en tur. Vi snakker da fort om 30 000 kr i reparasjoner. Skal ta den på EU-kontroll neste uke for å se om andre ting må utbedres. Står og lurer på om jeg har kjøpt katta i sekken og om det er vits i å bruke 30 000 kr på å utbedre den eller om jeg bare bør selge den igjen....? Noen tanker? Takker for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du selger den igjen, hvor mye tror du nestemann er villig til å gi for en bil som trenger alt dette byttet? 15.000,-? Sett den prisen opp mot hva du sitter igjen med av bruksverdi etter at du evt har fått den fikset.

Du må jo nesten fortelle hva som er gale med den til potensielle kjøpere, om du velger å selge den igjen.

Om det ikke alt er byttet ut en god del detaljer i hjulopphenget, har du en god del komponenter som ryker relativt fort på disse bilene. Bare der kan det fort ryke tilsvarende summer. Knekte fjører, slitte foringer/kuler, bremsekalippere med irrete stempler. Typisk for denne tidsperioden Audi.

Lenke til kommentar

Med de manglene du beskriver, lurer jeg på om du i det hele tatt så på, og prøvde, bilen før du kjøpte den?

 

I stedet for EU-kontroll bør du heller ta NAF-test eller tilsvarende. Dette burde du selvsagt gjort FØR du kjøpte bilen, de ville nok funnet mye av det du påpeker, og gitt en markedspris for bilen.

 

Har du kjøpt den privat eller hos forhandler? Hva sier avtalen din om feil/garanti/reklamasjon?

Lenke til kommentar

Kjøpsloven gjelder selv om du har handlet privat.

Kjøpsloven stiller krav til undersøkelsesplikt, og opplagte ting som slitte dekk, skiver og klosser, kanskje også clutchen dersom den er svært dårlig, ville lett kunne vært avdekket ved en undersøkelse. Er man ikke bilkyndig selv, må man ha med en som er det, eller ta en NAF-test eller tilsvarende. Alternativt betale et merkeverksted for å gå over bilen og se setter kjente feil og mangler på modellen/årgangen.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, ville jeg vurdert å omgjøre handelen. Alt etter hva du forventet, hva som står i kontrakt og i annonse (ta kopi av annonsen, om den ennå er tilgjengelig der den ble lagt ut), hvor lenge siden det er handelen ble gjort, etc. Om bilen ble "solgt som den er", er det likevel selgers plikt å informere om feil. Og det er ifølge ymse (retts)saker sagt at selger faktisk har et ganske stort ansvar, det holder ikke å trekke på skulderen og si at man ikke kjente til. Det er endel ting, spesielt som går på sikkerhet (som hjuloppheng, bremser) som selger har et utvilsomt ansvar om å informere om eventuelle skavanker på.

Om du vil beholde den, ville jeg ha tatt den på flere verksteder for å få et overslag/tilbud, fortrinnsvis med fastpris. Det høres jo ille ut om alt det du nevner (pluss evt andre feil) er så utslitt at det må taes nå med det samme, så jeg ville absolutt fått flere verksteder til å komme med tilbud. Ikke umulig at det er et verksted som "prøver seg" også.

 

Jeg kjøpte en gammel Toyota for mange år siden. Fikk den veldig billig, pga en kjøpstest tatt av et bilverksted som trengte noen raske kroner, som viste til oljelekkasje rundt girkassen og rundt akslingene. Jeg kjørte bilen over 100.000KM uten at feilen måtte gjøres noe med, og uten at den utviklet seg. Hadde bilen hos et merkeverksted som konkluderte med at disse bilene alltid svetter olje, og det er intet å bry seg med.

Lenke til kommentar

Kjøpte den av privatperson. Har som sagt null peiling på bil. Prøvekjørte den noen hundre meter. Fikk beskjed av selger at "susingen" var på grunn av ødelagt bremsekraftforsterker, men det skulle visstnok være lett å fikse. Slitasjen på dekkene var litt vanskelig å se da det var på innsiden. Så det ikke før bilen var kjøpt og heist opp på bukk. Men tar selvsagt selvkritikk. Har nok ikkje undersøkt tilstrekkelig og må betale for min egen dumskap. Ante faktisk ikke at det var mulig å ta NAF-test før man kjøpte. Så burde nok undersøkt mye grundigere.... Eieren har skrevet "selges som reparasjonsobjekt" i kjøpsavtalen, men trodde det var på grunn av den ødelagte bramsekraftforsterkeren. Så har nok ikke de sterkeste korten på hånden. Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar

Når forrige eier skrev i kjøpskontrakten at det selges som et reparasjons objekt må jeg nok dessverre si at du har kjøpt katta i sekken og kan ikke gå tilbake på kjøpet når det står i kontrakten, da det vil si at du har gått over bilen og godkjenner det faktum at det er et reparasjons objekt ( må ut med en grann penger for å fikse ). :(

 

i tillegg er dette 8L utgaven og står ikke i noe høy verdi :(

 

noe som kan sette et lite plaster på såret er å kjøpe inn alle delene fra en forhandler før du får et verksted til å sette det sammen for deg! du sparer deg litt penger om du har alle delene for hånd, da du betaler bare for timene de trenger å skifte delene om du har de klar!

Endret av oysteinrodal
Lenke til kommentar

Hei, har nylig kjøpt en Audi A3, 2001-modell som har kjørt ca. 160 000 km. Betalte rundt 44 000 kr for den. ...

Står og lurer på om jeg har kjøpt katta i sekken og om det er vits i å bruke 30 000 kr på å utbedre den eller om jeg bare bør selge den igjen....? Noen tanker? Takker for tilbakemeldinger.

 

Må bare beklage, men her har du definitivt kjøpt katta i sekken. For det første er prisen du har betalt altfor høy. 44 000 for en 12 år gammel Audi A3 som har gått 160 000 kilometer, og som attpåtil betegnes som reparasjonsobjekt av selger, er en vill pris.

 

Neste gang vil jeg anbefale deg å ta med en som er mer bilkyndig når du skal kjøpe deg bil. Å kjøpe eldre biler er alltid risikosport.

Lenke til kommentar

Hei, jeg vil ikke svartmale sitasjonen.

 

. Må også på service en tur. Vi snakker da fort om 30 000 kr i reparasjoner.

Service kan du ikke kalle for reparasjon, så her kan vi trekke fra noen lapper.

 

Du skriver ikke hvilken type A3 du har kjøpt og utstyrsnivå, bare at det er manuell (clutch). Dersom det er en bra A3 med bra karosseri og lakk, skinn, stereo, klima, 5D, hengerfeste, ingen vannlekkasjer osv så blir ikke totalsummen så ille. Greit nok, 8L begynner å dra på årene

 

Det koster å ha bil, spessielt dersom man må ta alt på verksted. Håper at bremsekraftforsterkerproblem bare er en sprukket slange.

Lenke til kommentar

Tror det er en Audi A3, 1,6 liter bensin, 4 cyl 8V, 1 595 cm³, 75 kW (102 hk), 148 Nm, 2000-2003. (Antar at det sier dere mer enn det sier meg). *Rettelse: Det står "grunnet ødelagt bremsekraftforsterker selges bilen som reparasjonsobjekt" i kjøpskontrakten. Så da er feil utenom det en mangel ved bilen (unntatt normal slitasje osv.). Skal snart til mekaniker og be om en verdivurdering. Så tar jeg det derifra og ser hva jeg gjør videre. Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar

Det var ikke så gale. Mekanikeren mente jeg har betalt en ok pris for bilen. Klutsjen og hjulstillingen er ikke ødelagt. Bremsekraftforsterkeren, bremseklosser, bremseskiver pluss litt småting må fikses. Så blir fort rundt 20 000 kr (men det er inkludert service) dersom alt gjøres på verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...