Gå til innhold

? iPhone 5-salget går dårligere enn ventet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke overraskende egentlig, folk har vel skjønt at vitsen med å oppgradere sin iPhone 4/4s ikke er så stor når forskjellene på de to telefonene er såpass små. Selv har jeg veldig lyst på iPhone 5, men gidder ikke kaste penger ut av vinduet så lenge min iPhone 4 fungerer helt perfekt :)

Endret av ChristofferRudi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke overraskende egentlig, folk har vel skjønt at vitsen med å oppgradere sin iPhone 4/4s ikke er så stor når forskjellene på de to telefonene er såpass små. Selv har jeg veldig lyst på iPhone 5, men gidder ikke kaste penger ut av vinduet så lenge min iPhone 4 fungerer helt perfekt :)

 

Det er akkurat det som er tinge. Uansett om det er en iphone5 eller s3 så er det i bunn og grunn samme greia. Det er en telefon og at selskapet forventer at de skal selge like mye hvert år er bare idiotisk. i 90 tallet hadde du en telefon i nesten 3 år før du byttet den ut. Selskapene må faktisk dørye lanseringene av telefonene og komme ut med noe sånn wow faktor + teknologien for vær lansering blir et stor rom der brukeren ønsker å bytte telefon.

Lenke til kommentar

Er selv ganske idiot når det kommer til nye mobiltelefoner, helt håpløs egentlig.

 

Siste 3 årene har jeg vert i besittelse av ( i rekkefølge)en HTC Desire, iPhone 4, Galaxy S2,HTC One X og nå til sist iPhone 5.

 

Har vert strålende fornøyd med samtlige telefoner, men merker at jeg blir "lei". Håper nå å finne roen en stund på iPhone 5 altså, som jeg er meget meget fornøyd med.

Lenke til kommentar

Helt enig med ChristofferRudi og realbunny.

 

Samsung kommer til å oppleve samme nedgang i fremtiden. En grunn til at til at de selger så sinnsykt mange av S3'en akkurat nå er fordi den drar kunder fra andre produsenter (apple). Når de lanserer S4 og skal overbevise egne kjøpere til å oppgradere er det ikke like sikkert at folk velger å kjøpe ny telefon.

 

Selv er jeg android bruker med Galaxy Nexus og velger å hoppe over Nexus 4 fra LG. Forskjellene er rett og slett så små at nå føler jeg at jeg kan hoppe over en "generasjon".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg husker feil; er ikke dette den første telefonen med den nye pluggen? Erfaringsmessig er iPhone-eierne blant de mest entusiastiske angående nye modeller, men de er også de som kjøper mest ekstraskrot til sakene. Skal ikke utelukke at inkompatibilitet her kan ha hindret enkelte i å oppgradere, spesielt om de uansett har en fullt fungerende 4/4S.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg husker feil; er ikke dette den første telefonen med den nye pluggen? Erfaringsmessig er iPhone-eierne blant de mest entusiastiske angående nye modeller, men de er også de som kjøper mest ekstraskrot til sakene. Skal ikke utelukke at inkompatibilitet her kan ha hindret enkelte i å oppgradere, spesielt om de uansett har en fullt fungerende 4/4S.

 

Kanskje, personlig tror jeg noe av grunnen er at iphone har stagnert litt, det er ikke så mye nytt og de utvikler seg litt tregere enn konkurrentene.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje, personlig tror jeg noe av grunnen er at iphone har stagnert litt, det er ikke så mye nytt og de utvikler seg litt tregere enn konkurrentene.

 

AtW

 

Hva er det konkurrentene har som ikke iPhone har, jeg syntes ikke Apple har utviklet mobilene sine noe tregere enn konkurrentene? Ihvertfall ikke som jeg kommer på akkurat nå. Det er jo samme regla med blant annet Samsung også, altså litt bedre skjerm, kamera, batteritid osv osv. Det er ikke veldig store forskjeller når det kommer til Galaxy S2 og S3 på samme måte som det ikke er store forskjeller når det kommer til iPhone 4s og 5.

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Så lenge Elkjøp og Lefdal og alle andre markedsfører iPhone 4S i bladene sine hele tiden, så kjøper jo folk det. Nesten ingen har fokus på iPhone 5 her i Norge, og hvis jeg husker rett selger vel både iPhone 4 og 4S bedre enn 5en?

 

Så hvis det er sånn andre steder er det ikke så rart.

 

Så er jo sånn som ATWindsor sier wow- faktoren med det nye, som er bedre en alle andre vekke. IPhone var jo lenge best, kom med noe nytt og revolusjonerte, sånn er det ikke lengre. Og android er ikke lengre dårlig, vanskelig, liten app store, tregt osv som det var før heller.

 

 

Lenke til kommentar

Så lenge Elkjøp og Lefdal og alle andre markedsfører iPhone 4S i bladene sine hele tiden, så kjøper jo folk det. Nesten ingen har fokus på iPhone 5 her i Norge, og hvis jeg husker rett selger vel både iPhone 4 og 4S bedre enn 5en?

 

Så hvis det er sånn andre steder er det ikke så rart.

 

Så er jo sånn som ATWindsor sier wow- faktoren med det nye, som er bedre en alle andre vekke. IPhone var jo lenge best, kom med noe nytt og revolusjonerte, sånn er det ikke lengre. Og android er ikke lengre dårlig, vanskelig, liten app store, tregt osv som det var før heller.

 

Det som er greia er at folk faktisk ser at de er nesten helt like. Bare at iphone 4s er 1000 kr billigere. skjønner godt da at brukere kjøper 4s når det ikke er stor forskjell.

 

Jeg skal holde meg til s2 helt fram til det kommer en ny teknologi som er "annerledes"

Lenke til kommentar

Hva er det konkurrentene har som ikke iPhone har, jeg syntes ikke Apple har utviklet mobilene sine noe tregere enn konkurrentene? Ihvertfall ikke som jeg kommer på akkurat nå. Det er jo samme regla med blant annet Samsung også, altså litt bedre skjerm, kamera, batteritid osv osv. Det er ikke veldig store forskjeller når det kommer til Galaxy S2 og S3 på samme måte som det ikke er store forskjeller når det kommer til iPhone 4s og 5.

 

Det som var bra på iphone når det kom er stort sett like bra hos konkurretene nå, hardware-messig, iphone har hengt etter mtp størrelse, og OSet begynner å bli litt mindre moderne. Android har utviklet seg mye, IoS begynner å føles lett gammeldags. Jeg sier ikke at iphone er noe dårlig, men synes de taper litt og litt terreng sakte men sikkert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som var bra på iphone når det kom er stort sett like bra hos konkurretene nå, hardware-messig, iphone har hengt etter mtp størrelse, og OSet begynner å bli litt mindre moderne. Android har utviklet seg mye, IoS begynner å føles lett gammeldags. Jeg sier ikke at iphone er noe dårlig, men synes de taper litt og litt terreng sakte men sikkert.

 

AtW

 

Hehe. På hardware fronten generelt synes jeg de fleste nye telefoner er relativt like med tanke på skjerm, kamera, batteritid og ikke minst hastighet. Operativsystemene når det kommer til iOS og Andorid kan vel egentlig ikke sammenlignes i denne sammenhengen sånn jeg ser det (?) Jeg er stor fan av begge og ser posestive og negative sider med dem begge :) Det går på smak og behag, når det kommer til ytelse så vil de aller fleste ha det beste og der synes jeg ikke Apple gjør det noe dårligere enn for eksempel Samsung.

 

Så vi får bare vente i spenning og se hvem av de som kommer med en ny knall god Idé!

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Det overrasker meg ikke. Ser ikke bort fra at følgende kan spille inn:

 

 

1. IPHONE OG IOS

Jeg har selv hatt både iPhone 4, 4S og 5. Min første iPhone var 4-eren (kjøpt høsten 2010). Det var stort å få sin første iPhone. Den var meget stilig, oste av kvalitet, og var mitt første møte med IOS. Savnet en del fra Android, men telefonen var meget lett å betjene, selv om en del innstillinger måtte gjøres fra "Innstillnger", og gjerne ikke i selve appene. Telefonen var dyr, og det hjalp ikke at jeg ble så gira på Mac-verdenen at jeg innen en måned hadde kjøpt iPad og MacBook Pro. Gledet meg stort over hvor godt dette virket sammen.

 

Min andre iPhone het iPhone 4S, og ble kjøpt høsten 2011, da den kom ut i Norge. Kjøpte den blant annet fordi den hadde bedre kamera enn nr 4. Ellers var jeg ganske skuffet over at jeg omtrent hadde samme telefon som før. Den var blant annet nær 100% lik å se på, med unntak av at jeg kjøpte den hvite utgaven, kun for å at jeg skulle få følelsen av ny telefon. IOS var omtrent det samme, og selv om Siri var kommet til, samt snarvei for kamera på opplåsingsskjermen, var det skralt med virkelige nyheter.

 

Min tredje iPhone var iPhone 5, kjøpt da den kom i salg i Norge høsten 2012. Mens konkurrentene satset på større skjermer, ble 3,5 tommer lite, og med den nye femmeren ville jeg få 4–tommers skjerm, som også var bedre kvalitetsmessig enn på iPhone 4. Kameraet var også bedre på en rekke områder, og den hadde 4G, som ikke kunne brukes i Norge. Ikke så stort det heller, men greit. Ellers var det en del endringer i utseendet, selv om likhetene med 4/4S var veldig klare. Dessverre var nr 5 mer mottakelig for riper, og overflatebehandlingen på kantene flasset litt for lett av på den svarte modellen. IOS var og ble det samme, og for alvor viste det at det begynte å trenge en aldri så liten modernisering på flere områder.

 

 

2. FEIL OG MANGLER

Antenneproblemene med 4S, kart-fadesen og wi-fi-problemene i forbindelse med IOS 5 gjorde ikke saken bedre for Apple. I tillegg til at Samsung virkelig tok av og Windows Phone 8 ble lansert, begynte tydeligvis en del å skjønne at det var relativt lite nytt fra iPhone 4 via 4S til 5.

 

 

3. MITT DILEMMA

Jeg har Mac-er hjemme, og derfor fungerer iPhone klart best for mitt vedkommende. Hadde jeg brukt PC/Windows, hadde jeg stått friere. Har brukt både Android-telefoner (som Samsung Galaxy s 2 og S3) og senest Windows 8-telefonen Nokia Lumia 920, og kun sistnevnte fungerer noenlunde slik jeg ønsker opp mot Mac. Men Windows 8 er ennå ikke rette OS-et for meg, så nå går jeg igjen for iPhone.

 

 

4. APPLES DILEMMA

Apple har få modeller og de har full kontroll over maskinvare og operativsystem. Derfor virker dette veldig godt sammen. Samtidig må de lage modeller som skal favne over flere brukergrupper enn produsenter som har mye større utvalg. Når det gjelder iPhone, må de tenke at den skal appellere til folk i ulike aldersgrupper, ulike krav til telefonen, privat kontra business, skole/utdanning, media/kultur osv. Dermed finner du ikke iPhone med 4.7 tommers skjerm og en million innstillings- og personliggjøringsmuligheter. Apple må inngå en rekke kompromisser.

 

 

5. NESTE UTGAVE AV IOS OG IPHONE

Ser med spenning fram til neste hovedutgave av IOS og neste iPhone. Apple bør virkelig legge seg i selen hvis de har tenkt å snu utviklingen. Så i dag utkast til neste IOS, og kjente igjen elementer både fra Android og Windows Phone. Apple har fått designeren av flere megasuksesser til å ha ansvaret for neste IOS, og det ser jeg positivt på. Apple har vært litt i ingenmannsland etter Steve Jobs, og må nå stå på hardt for å holde på kundene, få tilbake frafalte og skaffe nye kunder. For noen år siden var det litt ekskusivt å ha Apple. Bare utseendet kunne få enkelte til å finne fram lommeboka, slik jeg gjorde da jeg kjøpte en iPod Nano i sin tid, samt MacBook Air i fjor. I dag skiller de seg ikke like mye ut. Blant annet lager Samsung m. fl. like stilige produkter som MB Air.

 

 

Ok, det var en liten avhandling fra en som har gjort sitt til å sikre Apple inntekter de siste åra. Det blir svært spennende å følge dem videre!

Endret av CellularDude
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge Elkjøp og Lefdal og alle andre markedsfører iPhone 4S i bladene sine hele tiden, så kjøper jo folk det. Nesten ingen har fokus på iPhone 5 her i Norge, og hvis jeg husker rett selger vel både iPhone 4 og 4S bedre enn 5en?

 

Så hvis det er sånn andre steder er det ikke så rart.

 

Så er jo sånn som ATWindsor sier wow- faktoren med det nye, som er bedre en alle andre vekke. IPhone var jo lenge best, kom med noe nytt og revolusjonerte, sånn er det ikke lengre. Og android er ikke lengre dårlig, vanskelig, liten app store, tregt osv som det var før heller.

 

 

Jeg har solgt både min iPhone 4S og iPhone 5 fordi jeg ville satse mer på Android eller Windows Phone. Men som Mac-bruker privat, innser jeg - etter mye testing og styr - at det er iPhone som fungerer optimalt for meg. Hadde jeg brukt Windows/PC, hadde jeg vært friere med hensyn til mobil plattform.

 

Det hele har endt med at jeg har kjøpt iPhone 4S - igjen! Vurderte ikke 5 i det hele tatt, fordi det ikke er verdt merprisen.

 

Se ellers en lengre avhandling jeg har skrevet like ovenfor i tråden... :p

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Jeg trur og mener prisen er det som gjør salget så dårlig, samme med lite nytt. Et eksempel, jeg kjptp s3 for 4995 i juni da var den helt ny, jeg klart og ødelegge den og skulle kjøpe ny og da kostet de 3595 på elkjop/lefdal Internett pris. Jeg kjøpte note2 istedenfor. Om vi ser på iphone s4 2895 4s 4000 og 5 kostet 5000 ifølge prisguiden idag. Jeg betal 4200 for samsung note 2 sier det seg selv, iphone er og blir for dyr i forhold til bedre telefoner fra andre selskaper. Og dette gjelder ikke bare her på berget, det er større forskjeller i andre europeiske land. Et lite ps s3 får du for 1kr med bindng.... (det e billig det! )

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...