Gå til innhold

? iPhone 5-salget går dårligere enn ventet


Anbefalte innlegg

Bare litt småpirk: Apple har ikke halvert bestillingene av nye skjermer som tidligere rapportert. De er redusert, men ikke med så mye som artikkelen sier:

 

«Apple does appear to be cutting back on orders for its latest iPhone from its manufacturing partners, as Nikkei of Japan and The Wall Street Journal reported earlier. Paul Semenza, an analyst at NPD DisplaySearch, a research firm that follows the display market, said that for January, Apple had expected to order 19 million displays for the iPhone 5 but cut the order to 11 million to 14 million. Mr. Semenza said these numbers came from sources in the supply chain, the companies that make components for Apple products.»

 

http://www.nytimes.com/2013/01/15/technology/worry-over-sales-spurs-talk-of-cheaper-iphones.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge Elkjøp og Lefdal og alle andre markedsfører iPhone 4S i bladene sine hele tiden, så kjøper jo folk det. Nesten ingen har fokus på iPhone 5 her i Norge, og hvis jeg husker rett selger vel både iPhone 4 og 4S bedre enn 5en?

 

Så hvis det er sånn andre steder er det ikke så rart.

 

Så er jo sånn som ATWindsor sier wow- faktoren med det nye, som er bedre en alle andre vekke. IPhone var jo lenge best, kom med noe nytt og revolusjonerte, sånn er det ikke lengre. Og android er ikke lengre dårlig, vanskelig, liten app store, tregt osv som det var før heller.

 

iPhone har vel aldri vært best eller spesielt revolusjonerende med unntak av UI. De har hele tiden ligget litt etter teknologimessig, men de har hatt den "det bare virker"-faktoren, design og byggekvalitet. Problemet nå er at de har blitt tatt igjen på alle punkter. Sony ser ut til å kjøre vanntett på det meste av fremtidige modeller. Apple mister nok andeler fordi verden ser at alternativene er minst like gode.

 

Nå suser det nedover :)

 

post-15715-0-83194200-1358268689_thumb.png

 

Det ar kanskje ikke så rart med den latterlig høye verdien selskapet har hatt. Det er forskjell på reell verdi og en antatt markedsverdi.

Lenke til kommentar

En del forskjeller på minnekapasiteten, og da spesiellt størrelsen på internminnet. Eksternminne som microSD-kort og liknende tilbyr jo de fleste utenom Apple iPhone.

 

Folk flest gir seg nok katten i om det er microsd-kortleser på telefonen sin. Hva skal de med det ? Hadde det vært SD-kortleser kanskje, for da kunne man overført bilder fra kamera...

 

Det er bare nok en ting de blir tutet ørene full av "at det må man ha", av overivrige wannabe-nerder som nettopp har oppdaget smart-telefon...

 

Det blir litt som å kjøpe elvinsj til firehjulstrekkeren... For noen er det veldig nyttig, for de aller aller fleste er det bare rør ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har mest med pris å gjøre. Hvis jeg vil ha en ny telefon og ønsker meg 32 GB lagringsplass, kan jeg velge en med kortleser og putte inn det jeg allerede har. Dersom telefonen ikke har kortleser må jeg enten finne meg i lite plass (Nexus 4) eller betale 800 ekstra for noe jeg strengt tatt ikke burde trenge å bruke penger på i det hele tatt (iPhone 5). Et annet aspekt er gjenbruk; vi kaster bort alt for mye som det er, og det føles helt unødvendig å la et fullt brukbart minnekort bare bli liggende i skuffen.

 

Du nevner forøvrig kamera. Hadde det vært ok om produsentene her også droppet minnekortstøtte til fordel for intern lagring?

Lenke til kommentar

Det har mest med pris å gjøre. Hvis jeg vil ha en ny telefon og ønsker meg 32 GB lagringsplass, kan jeg velge en med kortleser og putte inn det jeg allerede har. Dersom telefonen ikke har kortleser må jeg enten finne meg i lite plass (Nexus 4) eller betale 800 ekstra for noe jeg strengt tatt ikke burde trenge å bruke penger på i det hele tatt (iPhone 5). Et annet aspekt er gjenbruk; vi kaster bort alt for mye som det er, og det føles helt unødvendig å la et fullt brukbart minnekort bare bli liggende i skuffen.Du nevner forøvrig kamera. Hadde det vært ok om produsentene her også droppet minnekortstøtte til fordel for intern lagring?

 

Det har vart prövd förr, med tilldels goda resultater, men det var innan SSD kom på banan. Jag tippar det blir mer och mer aktuellt med en SSD i en spegelreflex i framtiden, om nu spegelreflexen blir kvar det vill säga. Det är inte ovanligt med att varje bild i en modern spegelreflex tar upp 50MB om man tar både raw och jpg samtidigt, vilket jag tror de flesta gör.

Lenke til kommentar

Helt enig med ChristofferRudi og realbunny.Samsung kommer til å oppleve samme nedgang i fremtiden. En grunn til at til at de selger så sinnsykt mange av S3'en akkurat nå er fordi den drar kunder fra andre produsenter (apple). Når de lanserer S4 og skal overbevise egne kjøpere til å oppgradere er det ikke like sikkert at folk velger å kjøpe ny telefon. Selv er jeg android bruker med Galaxy Nexus og velger å hoppe over Nexus 4 fra LG. Forskjellene er rett og slett så små at nå føler jeg at jeg kan hoppe over en "generasjon".

 

Men S3 selger jo veldig godt på tross av S2 som ikke er så veldig mye dårligere? Om det teknologiske fremskrittet fra S3 til S4 blir omtrent like stort så er jeg rimelig sikker på at S4 kommer til å selge svært godt. Samsung har gjennom flere år bygd seg opp til å bli en stadig større mobilprodusent. Mye av hemmeligheten er nok at de tilbyr masse valgmuligheter til alle segment (Apple mister jo hele billigsegmentet som tross alt har størst inntjening pga land i tredje verden etc) og de bruker alle OSene, fra symbian, windows mobile, android og ikke minst sine egne (som ikke har blitt den helt store suksessen, men de ser ut til å ha lært av det).

 

Lenke til kommentar
... men de har hatt den "det bare virker"-faktoren, design og byggekvalitet.

 

Byggekvalitet har de ikke hatt grunnet så mye knuste glass. Hjelper lite med en følt kvalitet. iP5 er vel bedre pga den er blitt lettere, så sånn sett har de bedret seg der. Den sliter vel dog med 'lakken' ? Samt 'den bare virker' og kvalitet på det de leverer må man jo si de har gått tilbake på med tanke på kart fadesen.

 

Edit: Enig med de som mener man lett kan hoppe over versjoner på både Samsung, iPhone m.flere, da det ikke er kvantesprang mellom de ulike versjonene. (man trenger da heller ikke å MÅ ha det siste - det er bortkastet penger) - Tror muligens S4 kommer vanntett, så da er det kanskje en grunn å oppdatere for min del i alle fall (fra S2).

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...