Gå til innhold

Tidenes strengeste straff for amerikansk pirat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter de tok den gruppen så har det vel dukket opp 3 nye i mellomtiden. De tror vel at de gjør en fantastisk jobb, men sitter så langt under steinene sine at de ikke skjønner at de jobber mot noe som er ustoppelig.

Jeg tror nok de er innforstått med at de sloss mot en hydra. Man må jo ta et standpunkt.

Det blir litt som narkotikapolitikk, man kan ikke stoppe det heller, men man kan ikke la være å prøve. Jeg ser ikke hvorfor man skal gi opp hele greia. En endring av lovverket kan derimot være på sin plass.

Men jeg ser ingen grunn til at det skal være greit å kopiere noe for å distribuere det videre uten at opphavet blir kompensert (hvis opphavet ønsker så).

 

I stedet for å drive med kopiering og distribusjon av andres verk kan jo piratene heller forsøke å distribuere verk de har rett til å kopiere, på sine premisser. Eller enda bedre, produsere noe selv. Det er ikke umulig å undergrave "bransjen" med lovlige virkemidler. Det vil også tvinge fram en endring fra bransjen sin side når det gjelder utsalgspriser og rettigheter kjøper av verket får som er de vangliste argumentene for piratkopiering.

 

Når det gjelder straffen så må jeg si at den var i overkant streng, selv om boten virket veldig lav i forhold til det som har vært tidligere praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir litt som narkotikapolitikk, man kan ikke stoppe det heller, men man kan ikke la være å prøve. Jeg ser ikke hvorfor man skal gi opp hele greia. En endring av lovverket kan derimot være på sin plass.

Men jeg ser ingen grunn til at det skal være greit å kopiere noe for å distribuere det videre uten at opphavet blir kompensert (hvis opphavet ønsker så).

 

Nå har vel bruk av narkotika potensiale for langt mer dystre konsekvenser enn å se på sin favorittserie på PC-en, så jeg syntes dette er litt 'epler-og-bananer'-sammenligning.

 

Uansett om du er pro- eller anti-fildeling og samtidig interessert i data, så er vi vel alle enige i at produsentene er ignorante når det kommer til distribusjon av sine produkter. Folk skriker etter Internett-baserte kilder hvor man kan betale en liten slant for å se på serier eller filmer. Vi ser litt av det i dag, men det er langt, langt fra nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror nok de er innforstått med at de sloss mot en hydra. Man må jo ta et standpunkt.

Det blir litt som narkotikapolitikk, man kan ikke stoppe det heller, men man kan ikke la være å prøve. Jeg ser ikke hvorfor man skal gi opp hele greia. En endring av lovverket kan derimot være på sin plass.

Men jeg ser ingen grunn til at det skal være greit å kopiere noe for å distribuere det videre uten at opphavet blir kompensert (hvis opphavet ønsker så).

 

Poenget til ahpadt er vel ikke nødvendigvis at det er på denne måten det skal stoppes, poenget er vel heller at de burde brukte tid og ressurser på å levere varene på en sånn måte at vi ikke vil eller orker å ta oss bryet med å piratkopiere?

 

Se på hvor mange som betaler for newskontoer eller seedbokser, for eksempel. Piratene betaler gjerne for seg (les: bruker penger på å få tak i filmer og tv-serier i et format man kan bruke hvor som helst), så det er penger å hente. Bransjen må bare få opp øya og ut fingeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Allmennpreventivt? Skesptisk, tror det bare fører til at flere mister respekt for disse lovene.AtW

 

Disse har jo ihvertfall gjort noe aktivt for å spre piratvare. Er overasket over at summen er så lav, husker jo hun dama som fikk over 200000$ i straff for å ha delt ca 20 sanger.

Ikke det at denne dommen antagelig gjør så mye heller, men den er jo tross alt ikke like ille som mange av de andre skrekkeksemplene.

Lenke til kommentar

4 år for å ha filmet i kino salen fordi noen skal tjene litt ekstra. Det er kapitalisme og deres bødler på det verste, er ingen ting som har blitt stjelt her engang, personen har selv betalt for kino billetten.

 

Problemet var vel helst at denne/disse personene spilte inn film / lyd som igjen ble solgt (eller sendt ut som torrents eller liknende.) Men at folk gidder betale for en såkalt TS kilde type film er meg helt uforståelig. (TS = Tape Screener)

Lenke til kommentar

Nå har vel bruk av narkotika potensiale for langt mer dystre konsekvenser enn å se på sin favorittserie på PC-en, så jeg syntes dette er litt 'epler-og-bananer'-sammenligning.

Uansett om du er pro- eller anti-fildeling og samtidig interessert i data, så er vi vel alle enige i at produsentene er ignorante når det kommer til distribusjon av sine produkter. Folk skriker etter Internett-baserte kilder hvor man kan betale en liten slant for å se på serier eller filmer. Vi ser litt av det i dag, men det er langt, langt fra nok.

Kanskje en dårlig sammenligning. Men poenget står. Man kan ikke la slutte å motarbeide piratkopiering fordi tiltakene ikke virker, da får man finne nye tiltak som du selv skriver.

 

Lovlydig digital distribusjon henger dessverre langt etter, men det legitimerer ikke kopiering.

 

 

Poenget til ahpadt er vel ikke nødvendigvis at det er på denne måten det skal stoppes, poenget er vel heller at de burde brukte tid og ressurser på å levere varene på en sånn måte at vi ikke vil eller orker å ta oss bryet med å piratkopiere?

Se på hvor mange som betaler for newskontoer eller seedbokser, for eksempel. Piratene betaler gjerne for seg (les: bruker penger på å få tak i filmer og tv-serier i et format man kan bruke hvor som helst), så det er penger å hente. Bransjen må bare få opp øya og ut fingeren.

Problemet er vel heller prisen folk er villige til å betale. Når alternativet er nesten gratis og ubegrenset er det lite som skal til for at en delvis begrenset betalingstjeneste blir uattraktiv.

Lenke til kommentar

Uansett så er dette ulovligt og disse fortjener straffen. Fatter ikke at folk er motvillig til å betale for film og musikk. Men syntes samtidig at prisene kunn vært noe lavere, og ikke minst at det burde være bedre kvalitet på f.eks enkelte musikk produksjoner.

 

Hvis lover alltid bør håndheves så får det noen stygge logiske slutninger. Blant annet at Stalin, Hitler, Kim Jung-Un og f-ings Pontius Pilatus alle gjorde det rette når de drepte og undertrykte.

 

Og grunnen til at prisene er synkende på streamingtjenester er at nettet fortsatt er såpass fritt. Hvis det totale, korporatistiske copyright-monopolet blir innført i fremtiden og håndhevet med brutalitet, noe jeg antar du støtter, så vil prisen kunne heves igjen. Og med tanke på supply and demand, hva er det som skal holde prisen nede da? At folk kaster alt av elektronikk og begynner å fortelle historier på jordgulv rundt et stearinlys som om vi savnet middelalderen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror nok de er innforstått med at de sloss mot en hydra. Man må jo ta et standpunkt.

Det blir litt som narkotikapolitikk, man kan ikke stoppe det heller, men man kan ikke la være å prøve. Jeg ser ikke hvorfor man skal gi opp hele greia. En endring av lovverket kan derimot være på sin plass.

Men jeg ser ingen grunn til at det skal være greit å kopiere noe for å distribuere det videre uten at opphavet blir kompensert (hvis opphavet ønsker så).

 

I stedet for å drive med kopiering og distribusjon av andres verk kan jo piratene heller forsøke å distribuere verk de har rett til å kopiere, på sine premisser. Eller enda bedre, produsere noe selv. Det er ikke umulig å undergrave "bransjen" med lovlige virkemidler. Det vil også tvinge fram en endring fra bransjen sin side når det gjelder utsalgspriser og rettigheter kjøper av verket får som er de vangliste argumentene for piratkopiering.

 

Når det gjelder straffen så må jeg si at den var i overkant streng, selv om boten virket veldig lav i forhold til det som har vært tidligere praksis.

 

Sammenligningen med narko politi er banal. Narkotika koster verdenssamfunnet mange titalls tusen liv hvert år i tillegg til vanvittige pengesummer. Jeg tviler sterkt på om filmbransjen kan påberope seg slike tap.

 

Resten av argumentet ditt er jeg for så vidt enig i.

Lenke til kommentar
Allmennpreventivt? Skesptisk, tror det bare fører til at flere mister respekt for disse lovene.AtW
Disse har jo ihvertfall gjort noe aktivt for å spre piratvare. Er overasket over at summen er så lav, husker jo hun dama som fikk over 200000$ i straff for å ha delt ca 20 sanger.Ikke det at denne dommen antagelig gjør så mye heller, men den er jo tross alt ikke like ille som mange av de andre skrekkeksemplene.

 

Hun ble sikkert saksøkt sivilt. Her snakker vi om bøtelegging. De vil nok bli saksøkt for noen millioner disse karene også. Å piratkopiere er nåtidens blasfemi: Harde straffer for noe helt ubetydelig, bestemt av makteliten. Jeg anerkjenner at piratkopiering er galt, men når folk blir straffet slik som dette, så "heier" jeg uten tvil på piratene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...