Gå til innhold

Nytt virus sletter alle filene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Programmet er langt fra sofistikert, og er laget med metoder som en hvilken som helst datainteressert tenåring kunne gjort på tidlig 90-tall. Teknisk sett er det egentlig bare en bat-fil som er konvertert til en programfil, som kjører en lang rekke DOS-kommandoer.

Puhh, da kan jeg puste lettet ut. Dette er tydeligvis et Window-virus. :) Det får neppe gjort mye skade via Wine. Redigert: Det er ikke et windows-virus en gang. Det er et windows malware-script. Man må altså A. kjøre Windows og B. være naiv/dum nok til å kjøre scriptet for å bli rammet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I got that mac. Greit å slippe slike enkle virus.

Blir dog å ta ekstra backup av bilder og slikt fra resten av pc'ene i huset. Stoler ikke på at de andre er like forsiktig som meg på nett.

 

Akkurat dette kan vel knapt nok kalles ett virus engang, uansett OS vil man fint kunne klare å skrive program som sletter filer når det ikke engang sprer seg selv og i tillegg må kjøres av brukeren.

 

AtW

Lenke til kommentar
I got that mac. Greit å slippe slike enkle virus. Blir dog å ta ekstra backup av bilder og slikt fra resten av pc'ene i huset. Stoler ikke på at de andre er like forsiktig som meg på nett.
Macer kan like lett få virus de også.

 

Er ikke så enig. Apple har fokusert på virusskader helt siden de lanserte OS-et til Mac. Microsoft fokuserte mest på funksjoner, og gjorde ikke så mye for å sikre dataen for virus. Derfor mener jeg at Mac-er er mer sikre enn PC-er.

Lenke til kommentar

Er ikke så enig. Apple har fokusert på virusskader helt siden de lanserte OS-et til Mac. Microsoft fokuserte mest på funksjoner, og gjorde ikke så mye for å sikre dataen for virus. Derfor mener jeg at Mac-er er mer sikre enn PC-er.

 

Haha, what? Du kan banne på at Microsoft gjør mer enn Apple for å sikre OSet sitt. Det flommer inn med ny skadelig programvare hver dag for Windows, og Microsoft tette hullene så fort som de er oppdaget. Apple derimot sitter komfortabelt i ett hjørne fordi de ikke har nok OS X brukere til at det flommer inn med virus slik som Windows sliter med. Lite antall brukere != sikkert OS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Akkurat dette kan vel knapt nok kalles ett virus engang, uansett OS vil man fint kunne klare å skrive program som sletter filer når det ikke engang sprer seg selv og i tillegg må kjøres av brukeren.

 

AtW

Macer kan like lett få virus de også.

 

Klart, er man ikke forsiktig kan alle systemer få virus, mobiltelefoner også. Men er man like forsiktig på både Mac og PC, vil jeg påstå det er hakket tryggere på Mac, fordi det er så mye mer farlige greier på nettet for Windows.

 

Jeg er ganske nøye med hva jeg laster ned, og hvilke sider jeg besøker, så jeg ser vel egentlig ikke problemet for min del. Da er det mer familie og slikt jeg er bekymret for, som ikke sitter på samme kunnskapen om nettbruk.

Lenke til kommentar
Macer kan like lett få virus de også.

 

Selvsagt kan Mac-er også få virus, det er vel omtrent ti-tolv stykk å se opp for ute på nettet. Men i dette tilfellet er det altså et virus som kjører DOS-kommandoer, og Mac OS har aldri kunnet kjøre DOS-kommandoer. Så denne gangen kan jeg igjen bare lene meg tilbake ... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjørt windows i årevis og ALDRI tapt en eneste fil pga virus med PC. Eneste gangen jeg har opplevd å miste filer pga virus var den tiden jeg holdt på med AMIGA. Filene jeg har mistet på PC har har vært pga mekanisk svikt (DVS hard disker som har dødd, hadde mange aha opplevelser med "deathstar diskene")

Lenke til kommentar
Lite antall brukere != sikkert OS.

Dette er en myte. Se over til Linux for å se hvorfor. Linux brukes i en stor andel viktige og ressurssterke webservere verden over. Effektive virus for linux har vært en drøm for mange virusskrivere, men et er uhyre få som ikke har måttet gi opp forsøket. Her er en liste over alle virusene som har eksistert for Linux. Sammenlign det med Windows sine titusner (eller er det hundretusner nå?). Siste virus for Linux var Koobface i 2010. Samtlige virus på lista har hatt lav risiko og lav utbredelse. Den lave risikoen skyldes blant annet at ingen virus har klart å få tilgang til rotkatalogen.

 

Men tilbake til denne saken. Dette er vist ikke et virus (det er ikke selvspredende). Dette Windows-problemet er er malware. En programsnutt som folk manuelt godkjenner å kjøre av egen vilje, som regel basert på uvitenhet. Det samme fenomenet finnes for Linux og OSx, men ingen av disse OSene skades nevneverdig siden brukeren sjelden eller aldri har root-tilgang. Situasjonen har vært ganske annerledes i Windows-leiren fordi virus tradisjonelt har fått lett administratortilgang. Det skal sies at situasjonen har bedret seg enormt for Windows, men selv i 2012 er det langt igjen før Windows kommer ned til de antall virus og sårbarheter som OSx og Linux nyter godt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en myte. Se over til Linux for å se hvorfor. Linux brukes i en stor andel viktige og ressurssterke webservere verden over. Effektive virus for linux har vært en drøm for mange virusskrivere, men et er uhyre få som ikke har måttet gi opp forsøket. Her er en liste over alle virusene som har eksistert for Linux. Sammenlign det med Windows sine titusner (eller er det hundretusner nå?). Siste virus for Linux var Koobface i 2010. Samtlige virus på lista har hatt lav risiko og lav utbredelse. Den lave risikoen skyldes blant annet at ingen virus har klart å få tilgang til rotkatalogen.

 

Jeg bruker Linux til daglig bruk på alle maskinene mine, og ja, jeg er fullt klar over at Linux er en rimelig sikker kernel. Nå var derimot poenget mitt at OSet blir ikke sikrere fordi en liten mengde folk bruker det, dette er tullvas, det senker bare risikoen for å få skadelig programvare på maskinen. Det ekskluderer ikke at mindre brukte OS er sikre.

 

Utover det så ville jeg sagt at Linux ikke er sammenlignbart, i og med at Linux blir brukt til ekstremt mye.

Lenke til kommentar
Programmet er langt fra sofistikert, og er laget med metoder som en hvilken som helst datainteressert tenåring kunne gjort på tidlig 90-tall. Teknisk sett er det egentlig bare en bat-fil som er konvertert til en programfil, som kjører en lang rekke DOS-kommandoer.
Puhh, da kan jeg puste lettet ut. Dette er tydeligvis et Window-virus. :) Det får neppe gjort mye skade via Wine.

 

Det er ikke et virus :) og nå er det vel en batch script interperator i Wine, så den kan vel teknisk sett gjøre skade på filer du har i home mappa? Men wine vil vel ikke starte noen programmer automatisk, så man er vel trygg sånn sett.

 

Lenke til kommentar
Det samme fenomenet finnes for Linux og OSx, men ingen av disse OSene skades nevneverdig siden brukeren sjelden eller aldri har root-tilgang. Situasjonen har vært ganske annerledes i Windows-leiren fordi virus tradisjonelt har fått lett administratortilgang. Det skal sies at situasjonen har bedret seg enormt for Windows, men selv i 2012 er det langt igjen før Windows kommer ned til de antall virus og sårbarheter som OSx og Linux nyter godt av.

 

Dette er en falsk trygghet. Malware trenger ikke root tilgang for å gjøre skade. Den kan både slette filer du har i home mappa, og bli medlem av et botnet uten å være root.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...