Gå til innhold

Opera inngår hemmelig avtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg som har brukt Opera i vertfall 6 år ser helst at Facebook ikke ødelegger nettleseren som jeg mener er best! Opera blir sikkert mye større ved et oppkjøp men jeg tviler på at brukermassen Opera har nå vil bli glade over tid.

 

Lurer også på hvilken teknologi Opera har som er nevnt i artikkelen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg som har brukt Opera i vertfall 6 år ser helst at Facebook ikke ødelegger nettleseren som jeg mener er best! Opera blir sikkert mye større ved et oppkjøp men jeg tviler på at brukermassen Opera har nå vil bli glade over tid.

 

Lurer også på hvilken teknologi Opera har som er nevnt i artikkelen...

 

Etter å ha brukt Opera i 6 år overrasker det meg at du ikke vet hvilken teknologi de har. Tror ikke at det er FB. Har mer tro på at vi ser Opera som nettleser og søkemotor i et nytt produkt. Kanskje Symbian?

Lenke til kommentar
Jeg som har brukt Opera i vertfall 6 år ser helst at Facebook ikke ødelegger nettleseren som jeg mener er best! Opera blir sikkert mye større ved et oppkjøp men jeg tviler på at brukermassen Opera har nå vil bli glade over tid.Lurer også på hvilken teknologi Opera har som er nevnt i artikkelen...
Etter å ha brukt Opera i 6 år overrasker det meg at du ikke vet hvilken teknologi de har. Tror ikke at det er FB. Har mer tro på at vi ser Opera som nettleser og søkemotor i et nytt produkt. Kanskje Symbian?

Operas teknologi kan da være så mangt, å intrigere en nettleser i et annet produkt høres rart ut for meg.

 

 

Lenke til kommentar

Videre ser jeg ikke helt hva Opera kan tilby av søketeknologi som Facebook ikke har.

Kanskje Opera Mobile, Facebook tjener ikke mye på mobile, Opera er store på mobile.

Vet ikke hvor sannsynelig det er, men det er det første jeg tenker på.

Tenker det samme. Facebook har innrømt at mobilsatsingen ikke har vært vellykket mtp. inntjening.

Opera har en plattform for mobile-ad, så det er ikke utenkelig at det er dette har gjort et (mulig) samarbeid med Facebook mulig. Men som påpekt tidligere er alt dette spekulasjon og det kan like godt være snakk om bundling i et ikke-annonsert produkt.

Lenke til kommentar

Operas teknologi kan da være så mangt, å intrigere en nettleser i et annet produkt høres rart ut for meg.

Det heter "integrere". (Og du er langt fra alene om å skrive det feil ...)

 

Produktet det er snakk om kan f.eks. være den mye omtalte - men usette - Facebook-telefonen, eller et Facebook-nettbrett. (Eller det kan være noe helt annet.)

Lenke til kommentar

Operas teknologi kan da være så mangt, å intrigere en nettleser i et annet produkt høres rart ut for meg.

Det heter "integrere". (Og du er langt fra alene om å skrive det feil ...)

 

Produktet det er snakk om kan f.eks. være den mye omtalte - men usette - Facebook-telefonen, eller et Facebook-nettbrett. (Eller det kan være noe helt annet.)

Facebook glasses: Forteller deg alt du trenger å vite om alle du ser rundt deg :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som om at noen er intressert i dems HTML5, og js-kompabilitet. Her finner vi flere prosjekter på gang, hvor ET av selskapene skriker ut "vi er intressert i sammarbeid med Opera":

  • Boot to gecko: Da dette er kodenavnet for FirefoxOS, så er det heller tvilsom at Mozilla Foundation vil slå seg sammen med Opera, da Mozilla har konkurerende teknologi.
    .
  • Tizen: Sammenkobling av Bada, og MeeGo/Tizen. Her ser vi to store selaskper som går sammen for å utvikle et godt mobilOS: Med et HTML5-, og js-basert rammeverk for 3. pary utviklere. Med Intel og Samsung i fundamentet, så ser jeg dette på som lite sansynlig, det har seg slik at Tizen allerede har god støtte for HTML5-apps i rammeverket, og trenger dermed ikke noe hjelp fra Opera.
    .
  • Symbian: Uten å gå nermer inn på Nokia sier jeg: Dette ser jeg på som usansynlig. Symbian/MeeGo benytter seg nemmelig av Qt-rammeverket som er bra nok i massevis, med HTML5-støtte, og mer.
    .
  • WebOS: HP har for en stund siden kjøpt opp Palm, og dermed så ønsker de å få WebOS på beina (da den sist gang ble en fjasko). De ønsker å utvikle ett Mobilt rammeverk for WebOS som støtter JS, og HTML5-apps. Palm/WebOS er vel «et stort software-selskap». HP mistet nylig deler av Enoy-teamet til Google, noe som også tyder på at webOS/palm trenger "hjelp".

Hewlett Packard trenger hjelp med WebOS:

Selv om HP gjerne ikke skal kategoriseres som et software-selskap, så er det netopp dette de driver med når en tenker på oppkjøpet av Palm, og avdelingen som jobber med WebOS. Pr dags dato bruker WebOS et greit rammeverk (Mojo) som støtter js, men ikke helt "optimalt". Det har ikke støtte for HTML5 (litt usikker), men de har et 3. party system som skal kunne gi støtte for enkelte HTML5-tags, samt SQL.

 

Som nevt over så gikk flere software-utviklere over til Google fra HP, noe som gjorde at de fikk et lite mangel. I august startet HP å søke etter nye utviklere, straks etterpå så stoppet de å søke, noe som får meg til å tenke at de forhandlet med Opera.

 

 

Utelukker facebook:

Jeg har ingen tro i at Opera har noe facebook ønsker per dags dato. Opera har ikke mye å stå til støtte med for å utvikle en søkemotor. Facebook virker heller ikke til å snuse på browsere, og om så - kan de enkelt utvikle egen browser, da ved å gjøre som google. Bygge på et opensource-rammeverk: Qt.

 

 

Det eksiterer flere lignende prosjekter der ute, men ønsker ikke katigorisere dem som store software-selskaper.

Dette er helt klart bare spekulasjoner, og alt dette må dere ta med en klype salt. Men ser det som veldig sansynlig at noen ønsker å benytte Opera sin HTML5-, og js-teknologi i et applikasjonsrammeverk for en mobil enhet.

Endret av warpie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg som har brukt Opera i vertfall 6 år ser helst at Facebook ikke ødelegger nettleseren som jeg mener er best! Opera blir sikkert mye større ved et oppkjøp men jeg tviler på at brukermassen Opera har nå vil bli glade over tid.

 

Lurer også på hvilken teknologi Opera har som er nevnt i artikkelen...

Teknologien er nok et av Opera's mange annonsenettverk og ikke noe som nødvendigvis har med nettleseren å gjøre.

 

Teknologien Opera har er vel hovedsaklig deres motor for visning av web-innhold - Presto

Dessuten har de:

  • Opera Turbo som er en slags Proxy-server med komprimering av innhold
  • Opera Link - synkronisering av bokmerker, historikk, passord
  • Opera Mobile for håndholdte enheter, står spesielt sterkt i øst-eruopa mf

Lenke til kommentar

Bare det ikke blir Facebook. Da blir det boikott tvert.Eventuelt ikke, spørs hva det innebærer.

 

I mine ører høres det dumt ut å boikotte verdens beste browser (imo), bare fordi Facebook sin ledelse skulle være smart nok til å se potensialet, og vile bruke samme teknologi. Uansett må fjasbokji støtte både IE, Chrome og FF i lang tid...

Lenke til kommentar
Teknologien Opera har er vel hovedsaklig deres motor for visning av web-innhold - Presto..

Tja. Det er deres gamle produkt, men egentlig ikke så spennende. Opera Turbo er spennende, det er jeg enig i, men oppkjøpene av annonseselskaper Opera har gjort de siste par årene gjør de til en ganske stor player der. Tre navn er AdMarvel, Mobile Theory og 4th Screen Advertising som vistnok gjør Opera verdens største leverandør av publikasjonsstyrte annonser på mobile platformer med 35 milliarder annonsevisninger det siste året.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...