Gå til innhold

Dette kommer i september


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kreativ tellemåte? Man har 46 millioner målepunkter mot en tilsvarende Bayern som har 15 mill.

 

Joda, men de ligger oppå hverandre tre og tre. Man slipper riktignok lowpass filter og Bayer-interpolering, men å påstå at alle de 46 millioner målepunktene bidrar til oppløsningen av det ferdige bildet blir feil. Det blir også feil å påstå at man har ett lag for hver av primærfargene. I realiteten er det ikke så enkelt, og det skal ganske mye fancy matematikk til for å lage et bilde av det hele.

 

Luminous Landscape mener DP2 Merrills bildebrikke tilsvarer ca 24-28 mp på en Bayer-brikke, og det høres sånn noenlunde riktig ut for meg. Det, pluss DP2 Merrills andre aspekter, er nok til at jeg er nysgjerrig på det, men ikke 8000 kr nysgjerrig. Jeg kunne vurdert 4-5000, though.

Lenke til kommentar

 

Joda, men de ligger oppå hverandre tre og tre. Man slipper riktignok lowpass filter og Bayer-interpolering, men å påstå at alle de 46 millioner målepunktene bidrar til oppløsningen av det ferdige bildet blir feil.

 

Det som egentlig er feil er å bruke Mpx som et mål på oppløsning :)

 

Det blir også feil å påstå at man har ett lag for hver av primærfargene. I realiteten er det ikke så enkelt, og det skal ganske mye fancy matematikk til for å lage et bilde av det hele.

 

Det er ingen som påstår det, men det er ingen fargefilter. Det som filterer frekvensene er dybden på lagene. Fancy matematikk er å trekke det langt med mindre du tenker på matematikken fra ungdomsskolen, men det trengs å gjøre beregninger for å beregne fargene utifra de tre målingne, ja.

 

Luminous Landscape mener DP2 Merrills bildebrikke tilsvarer ca 24-28 mp på en Bayer-brikke, og det høres sånn noenlunde riktig ut for meg. Det, pluss DP2 Merrills andre aspekter, er nok til at jeg er nysgjerrig på det, men ikke 8000 kr nysgjerrig. Jeg kunne vurdert 4-5000, though.

 

Som sagt, vi lever i en Bayern verden og alt sammenlignes med et mp tall som egentlig ikke sier så mye. :)

Lenke til kommentar

Høstdepresjon fixed. DP2 Merrill er i hus. Et helt vanvittig skarpt objektiv på det kamera! Aldri sett lignende.

Grattis. Det er vel kombinasjonen av objewktivet og sensoren som gjør at det blir så bra?

 

Såvidt jeg har klart å skjønne, så er 30mm-en den samme som selges løst til m-4/3 og NEX. Jeg har den, og den er et godt og trivelig objektiv. Men "vanvittig bra" blir å ta hardt i ...

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har klart å skjønne, så er 30mm-en den samme som selges løst til m-4/3 og NEX.

Så vidt jeg har klart å skjønne er det ikke samme objekiv. Det var en del diskusjoner om dette da Sigma lanserte og mener konklusjonen var forskjellige konstruksjoner, men har ingen linker.

 

En av fordelene ved Sigmas sensorer er at det ikke kreves interpolasjon for å få alle farger i hvert punkt. Bildene blir dermed skarpere rett fra kameraet uten oppskarping. Hadde vært morsomt å prøve en DP2 Merrill, men prisen er litt drøy foreløpig.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har klart å skjønne er det ikke samme objekiv. Det var en del diskusjoner om dette da Sigma lanserte og mener konklusjonen var forskjellige konstruksjoner, men har ingen linker.

Ok, det hadde jeg ikke fått med meg.

 

En av fordelene ved Sigmas sensorer er at det ikke kreves interpolasjon for å få alle farger i hvert punkt. Bildene blir dermed skarpere rett fra kameraet uten oppskarping. Hadde vært morsomt å prøve en DP2 Merrill, men prisen er litt drøy foreløpig.

Ut i fra de bilde-eksemplenene jeg har sett, så kommer jeg nok til å stå over. Det er noe med Foveon fargene jeg ikke blir venn med, f.eks. blå himmel blir vel grønn ...

Lenke til kommentar

Ut i fra de bilde-eksemplenene jeg har sett, så kommer jeg nok til å stå over. Det er noe med Foveon fargene jeg ikke blir venn med, f.eks. blå himmel blir vel grønn ...

De har jo fått veldig mye kritikk for farger og dårlige egenskaper på høy Iso. Jeg leste LL-omtalen referert over og han mente at de hadde fått mer dreis på fargene selv om det ikke offisielt er noen endring fra ikke-Merrill versjonen. Jeg har ikke brukt Sigma, men nettopp all kritikken gjør at det føles som ganske dyrt sjansespill å kjøpe selv. En annen ulempe (for meg) er at man må bruke Sigmas sw for konvertering fra RAW.

Lenke til kommentar

De har jo fått veldig mye kritikk for farger og dårlige egenskaper på høy Iso. Jeg leste LL-omtalen referert over og han mente at de hadde fått mer dreis på fargene selv om det ikke offisielt er noen endring fra ikke-Merrill versjonen. Jeg har ikke brukt Sigma, men nettopp all kritikken gjør at det føles som ganske dyrt sjansespill å kjøpe selv. En annen ulempe (for meg) er at man må bruke Sigmas sw for konvertering fra RAW.

Jeg har også lest LL omtalen, og jeg er enig med de at de har fått mer dreis på fargene. Men de er ikke helt i mål enda - som dette bildet som jeg synes fortsatt har litt vel grønn himmel.

 

Steve Huff har en glimrende Sigma DP2 Merrill-anmeldelse.

Oppsummert: "DP2 Merrill har superb bildekvalitet, men har mange svakheter og er treig som juling. Anbefales kun for spesielt interesserte."

Har hatt en original DP2, og den var ikke utpreget rask den heller. Men allikevel et greit kamera for de som ikke har dårlig tid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...