Gå til innhold

Dokumentarer og videoer om Teknologi og Vitenskap


Slimda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har mange bra forslag til vitenskaplige dokumentarer som ligger på YouTube.

Flere av dem er laget av BBC eller National Geographic.

 

Jeg elsker slike vitenskaplige dokumentarer, og har flere å bidra med.

Her er en som heter The Universe - Weird Planets

Den handler om planeter som er veldig annerledes i forhold til det de fleste vil kalle "normalt"

For eksempel planeter som ikke går i bane rundt en stjerne, eller har vanvittige baner med veldig varierende avstand til stjerna.

Veldig interessant.

Tenk deg en planet der det regner smeltet jern, eller en planet med elver av olje...

 

 

EDIT:

Videoene jeg ville linke til i dette innlegget er flyttet til førstepost :)

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale BBCs 'Wonders of the Universe' og ' Wonders of the Solar System', begge ledet av fysikkeren Brian Cox. Alle som har sett han på QI vet hvor interessant han kan være.

 

Det mest spennende prosjektet akuratt nå må være Neil DeGrass Tysons remake av Carl Sagans legendariske 'Cosmos'. Kommer i 2013.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, Siffer er et lærerikt faktaprogram, og jeg mener det passer i denne tråden.

Tråden heter Dokumentarer og videoer om Teknologi og Vitenskap, og Siffer handler om matematikk, som er en form for vitenskap.

At det er underholdende betyr ikke at det ikke er lærerikt. :)

 

 

Kan også nevne Helt Patent! fra NRK:

Helt patent! 1:6 Klokkas historie

Helt patent! 2:6 Telefonen

Helt patent! 3:6 Måleenheter, og hvordan meteren ble oppfunnet

Helt patent! 4:6 Toalettets historie

Helt patent! 5:6 Barberingens historie

Helt patent! 6:6 Husholdningsapparater, støvsuger fryseboks...

 

Veldig interessant serie, og programlederen Finn Arve Sørbøe er så underholdende at alle kan ha moro av denne serien.

Og såvidt jeg kan se er den ikke tidsbegrenset heller. Noen opptak på NRK er kun tilgjengelig i en begrenset periode.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

BBC-serie med programleder Michael Mosley:

History of Surgery Episode 1 ---- Intro of Brain

Del 1 2 3 4 5 6 7

Den er oppdelt fordi YouTube hadde en maxgrense på 10 minutter pr. klipp.

 

 

History of Surgery Episode 2 ---- Intro Heart

Del 1 2 3 4 5 6

 

 

Det er flere episoder, men rekker ikke å linke til dem nå i kveld. Anbefaler denne serien!

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Anbefaler dette foredraget fra et av forskningsrådets åpne arrangement "Vitenskap i hverdagen: Fra gen til gane". Er ikke alle foredragsholderene som holder like høyt nivå, men fortsatt veldig interessant. :)

 

I tillegg vil jeg anbefale alle å se denne videoen om forskningsrådets nye satsing: BIOTEK2012. Det som er mest spennende for min del er at jeg skal ta bacherlorgrad i bioteknologi :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Playing God (BBC Documentary 2012) 720p HD

 

Broadcast (2012) Adam Rutherford meets a new creature created by American scientists, the spider-goat. It is part goat, part spider, and its milk can be used to create artificial spider's web. It is part of a new field of research, synthetic biology, with a radical aim: to break down nature into spare parts so that we can rebuild it however we please. This technology is already being used to make bio-diesel to power cars. Other researchers are looking at how we might, one day, control human emotions by sending 'biological machines' into our brains.

 

 

EDIT:

Ny link. Den gamle tilhører en konto som er suspendert.

 

 

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...