Gå til innhold

Dokumentarer og videoer om Teknologi og Vitenskap


Slimda

Anbefalte innlegg

Michael Mosley:

Blood and Guts - A History of Surgery

Myyyyye bedre linker enn de jeg postet tidligere. Disse er i HD, og ikke oppdelt i 10 minutters klipp.

 

Into The Brain (hjernekirurgi)

Bleeding Hearts (hjertekirurgi)

Spare Parts (transplantasjon)

Fixing Faces (plastisk kirurgi)

Bloody Beginnings (kirurgiens begynnelse)

 

 

Michael Mosley:

Medical Mavericks

Handler om leger som eksperimenterte på seg selv.

 

Anaesthesia (Historien om smertelindring og narkose)

Discovering Vaccines (De som oppfant de første vaksinene testet dem på seg selv!)

Diet and Disease (Hvordan man oppdaget årsaken til mangelsykdommer osv.)

Beating Infection (oppdagelsen av mikrober, desinfeksjon og antibiotika.)

 

 

Hver link fører til en meget interessant dokumentar med Michael Mosley.

Varighet ca. 1 time pr. dokumentar.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alien Planet "Full Documentary"

 

Dataanimert dokumentar om en imaginær, ubemannet romferd til en planet i et annet solsystem.

 

Storyline

The CGI or computer animated drama/documentary takes place on Darwin IV, a planet 6.5 light years from earth, with 2 suns and 60% of Earth's gravity. Having identified Darwin as a world that could support life, Earth sends a pilot mission consisting of the Mothership Von Braun and three probes: Balboa, Da Vinci, and Newton. This robotic fleet is responsible for finding and assessing any life forms on Darwin IV. Initially, the expectation is to find microscopic life, but the probes soon find themselves in the middle of a developed ecosystem teeming with diversity of life of all sizes. The drama on Darwin IV is motivated by real science missions, such as the NASA Origins Program and the NASA / JPL Planet-Finder Mission, as well as the European Space Agency's Darwin Project. "Alien Planet " is a cosmic expedition along side Stephen Hawking, Michio Kaku, Jack Horner, Craig Venter, and George Lucas...

 

Varighet: 1 time og 30 minutter.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Dokumentar om tilsetningen av bly i bensin, og de enorme skadevirkningene det har forårsaket.

Språk: Dansk.

 

In the beginning of the 1920s, the leading American oil- and automobile industry add lead to gasoline to get a more efficient fuel. At that time, lead was already a known poison, harmful to the nervous system -- especially to children. Quickly, lead outcompetes other harmless additives, and the profit of the oil industry is huge in the decades to come. But hundred thousands tons of lead are spread around the world and cause injuries on millions of people -- among others in lost IQ. Lead from gasoline has, literally, made a lot of us a bit more dim.

 

 

 

 

 

Her er den tragikomiske historien om oppfinneren Thomas Midgley, Jr.

Han kalles ofte verdens verste oppfinner.

Han oppfant både blybensin, som er giftig, og klorfluorkarboner, som ødelegger ozonlaget.

Han er berømt for "geniale" oppfinnelser som fikk enorme konsekvenser.

Han døde til slutt av kveling i en avansert sykeseng som han selv hadde oppfunnet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har desverre ingen å komme med annet enn dokumentar-serien til Discover Channel "How the Universe Works". Vet ikke om den skal telles med da den ligger på Netflix og koster penger. Finnes allikevel kanskje på youtube eller noe. Veldig spennende serie i 8 episoder à la 43 min. Skal prøve å finne det en dag :)

 

Det jeg egentlig skulle skrive var at denne tråden snart bør bli sticky! :D

Endret av Simonhauan
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ja, men hvordan finner Slimda alle de interessante videoene?

Forskjellige måter. Vanligvis leser jeg eller søker på ting som interesserer meg, og så tar jeg det videre derifra.

 

Akkurat det forrige eksempelet her, kommer fra en diskusjon vedrørende bevissthet og evolusjon og slikt. Tenkte jeg skulle finne bevis på at også dyr har et "jeg", og da fant jeg en 3-4 minutter lang snutt om at apekatter kan se sitt eget selvbilde. National Geographic bruker ikke å ha snutter på 3-4 minutter, så jeg lette litt til for å finne orginalen. Og den var på halvannen time, derav del 1-10. :)

 

Og har du noen egne forslag, nøl ikke med å legge de inn her, så skal jeg slenge de inn på førsteposten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aluminiumsalderen

Tilgjengelig til: Lør 8. jun 2013 kl 00:16

 

 

Østerriksk dokumentar. Før var det få som kjente til grunnstoffet aluminium. Nå omgir vi oss med lettmetallet til daglig. Det fins i solkremen vi smører oss inn med, og i boksen vi drikker forfriskninger av. Aluminiumsindustrien vokser, men kritiseres også. Produseres det farlige gifstoffer som skaper alvorlige helseproblemer? (The Age of Aluminium)

 

NRK Nett-TV

http://tv.nrk.no/pro...uminiumsalderen

 

Denne synes jeg var interessant.

Om du skal se den må du gjøre det innen 8. juni.

Det handler om at aluminiumforbindelser i medisiner, vaksiner, deodoranter osv. kan føre til sykdom som kreft og alzheimers.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...