Gå til innhold

Bruker D800 som storformatskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å bruke småbildeformat sensor som storformat er nok litt villedende*. Dette er bare en kreativ måte å bruke storformatoptikk på et småbildeformatkamera. Storformatkameraet er bare et avansert mellomstykke.

 

Hvis jeg skal være like villedende kan jeg nevne at jeg brukte Pentax Q som småbildeformatkamera i går. :p (Forresten gøyalt mye tele i lommeformat)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Å bruke småbildeformat sensor som storformat er nok litt villedende*. Dette er bare en kreativ måte å bruke storformatoptikk på et småbildeformatkamera. Storformatkameraet er bare et avansert mellomstykke.

 

Hvis jeg skal være like villedende kan jeg nevne at jeg brukte Pentax Q som småbildeformatkamera i går. :p (Forresten gøyalt mye tele i lommeformat)

 

Ser poenget ditt Simen, men jeg tror folk forstår hva som menes her :-) Det er jo klart at det fortsatt er snakk om en fullformatsbrikke som brukes på et storformathus, og at man ikke automatisk får et fullverdig digitalt storformat med denne løsningen :-)

Lenke til kommentar

Nikon sine tilt/shift objektiv er jo en stor nedtur funksjonelt sammenlignet med Canon sine alternativer, rykter skal ha det til (ikke prøvd selv) at Canon sine alternaitver også er bedre oppløsningsmessig på kantene ved full tilt+shift. Dagens alternativer fra Nikon har en del svakheter på D800/E med ekstreminnstillinger.

 

Så storformat-optikk høres ut som en god plan.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hva poenget med dette var? Det jeg får ut av artikkelen er at noen har satt et kamera foran et annet og tar bilde med det bakerste kameraet. Noe som fører til at... ingenting? Du tar fortsatt bilde med et D800... Mitt konkrete spørsmål er: Hvilken funksjon har optikken som nå blir sittende foran D800?

Lenke til kommentar

Lars Anker-Rasch!

Optikkens funksjon er i utgangspunktet nøyaktig som før, men mulighetene i storformatoptikk kan benyttes. Uttegningssirkelen er suverent mye større enn i hva som helst av FF-optikk som finnes. Optikken kan skyves til side - shiftes, opp-ned(vertikalakse) og høyre-venstre(horisontalakse) for å eliminere faseforskyvning i motivet. Dette er aktuelt for arkitektur. Optikken kan også tiltes både fram over(positiv fase) og bakover (negativ fase) sett i forhold til sensorplan for å plassere fokusflaten hvor du ønsker. Dette er aktuelt ved macro og fotografering med store blenderåpninger med tilhørende liten dybdeskarphet.

Nikon har allerede optikk med stor uttegningssirkel med tilt- og shift muligheter. Spennende ting, men vil aldri kunne erstatte en full storformatrigg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...