Gå til innhold

Vil ha strengere mobilforbud i bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MEN hvordan skal dem kontrolere at du ikke surfer feks?

 

Kikkert. Om de ser at du holder en mobiltelefon i hånden, skal dette være god nok grunn, tror jeg.

Joa men man kan jo fint surfe med den stående i holderen, pluss ved en ulykke feks. så kan dem jo ikke si at DU har surfet fyfy.

 

 

Denne loven må nødvendigvis innebære at det blir spesifisert all betjening av telefonen (ikke bare tastatur), slik at vi slipper tåpelige krangler av typen "jeg surfet ikke, jeg spilte Angry Birds! Og det står det ingenting i lovverket om!"

 

Joa men da forbyr dem også at du svarer/ringer selv med handsfree.

 

 

Så da er det mye greiere med et totalforbud mot mobil i bil? hehe.

Blir så rart at det kan du gjøre med tlf, men ikke det eller det eller det men det..

Endret av -PoWa-
Lenke til kommentar

Det virker sånn at det er mange som driter en lang marsj i at det er forbudt å bruke telefon uten handsfree i bil i dag. Jeg har vært borti endel nestenulykker fordi sjåføren er for opptatt med å ha munndiaré fremfor å holde bilen på veiene, jeg ønsker det nye forbudet velkommen og håper at politiet slår enda hardere ned på mobilbruk i bil.

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke mindre konsentrert om jeg holder en telefon opp mot øret, enten med hånden, eller med skulderen når jeg kjører bil. Jeg har heller aldri irritert meg over dem som snakker i mobil mens dem kjører. Dem som sender meldinger og whatnot derimot - dem har en tendens til å bruke to felt, kaste bilen frem og tilbake osv.

 

Uansett, godt med et forbud - det ordner nok alt.

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke mindre konsentrert om jeg holder en telefon opp mot øret, enten med hånden, eller med skulderen når jeg kjører bil. Jeg har heller aldri irritert meg over dem som snakker i mobil mens dem kjører. Dem som sender meldinger og whatnot derimot - dem har en tendens til å bruke to felt, kaste bilen frem og tilbake osv. Uansett, godt med et forbud - det ordner nok alt.

 

når du kjører skal du ha begge hender klare, enten å holde i rattet eller gire, og du mener at når du skal ta mobilen opp av lommen, så forstyrrer det ikke deg? du mener at når du skal se hvem som ringer, så greier du fint å følge med på veien?? når du skal se på telefonen for å trykke på ta telefonen, noe som er værre å gjøre nå ettersom flere mobiler ikke har fysiske knapper, så må du jo se på selve mobilen. og alt dette vil jo ødelegge kjøringen din.

 

så med handsfree vil mye av dette være borte. men ulykker ved å prate i telefonen vil fortsatt skje, men mye mindre. mange blir jo distrahert av å snakke i telefonen fordi man er så dypt konsentrert i samtalen, at man opfatter mindre ting som skjer på veien, som skilt, fotgjengere osv.

 

 

jeg håper det blir innført en lov om, all bruk av mobil, utenom snakke i handsfree er ulovlig.

Lenke til kommentar

Det er latterlig mye som kan forstyrre deg når du kjører bil, om man skal forby ALT, så kan man like godt forby hele bilen.

 

Når jeg kjører på landevei med god oversikt på hva som skjer rundt meg, så har jeg ingen problemer med holde en telefon å snakke i den. Jeg sender aldri meldinger fra telefonen, og bruker handsfree nå som jeg har fått det integrert i bilen, men jeg er neppe en mindre fare nå enn jeg var tidligere. Handsfreen min er vel uansett ulovlig, ettersom telefonen stort sett ligger i lomma.

Lenke til kommentar

Helt greit syntes jeg. Det irriterer meg grenseløst hver gang en eller annen kronidiot snakker i telefonen i bilen. Som oftest er det når jeg skal ut av et trafikkert kryss, og personen i mobilen ikke blinker når de skal inn fordi hun holder mobilen med den ene hånden. Da går jeg glipp av fint brukbar luke.

 

Man burde gjeninnført gapestokken for folk som ikke bruke blinklys; blinker etter de har begynt å svinge eller bremse; legger seg til venstre i feltet når de skal inn til høyre; ikke sjekker blindsonen osv. Folk som forhindrer flyt irriterer meg generelt mer enn de som kjører for fort (opp til en viss grense).

Lenke til kommentar

Det er latterlig mye som kan forstyrre deg når du kjører bil, om man skal forby ALT, så kan man like godt forby hele bilen.

 

Når jeg kjører på landevei med god oversikt på hva som skjer rundt meg, så har jeg ingen problemer med holde en telefon å snakke i den. Jeg sender aldri meldinger fra telefonen, og bruker handsfree nå som jeg har fått det integrert i bilen, men jeg er neppe en mindre fare nå enn jeg var tidligere. Handsfreen min er vel uansett ulovlig, ettersom telefonen stort sett ligger i lomma.

 

alt handler ikke bare om deg. ikke alle som prater i telefonen kjører på en landevei. nei man trenger ikke forby alt i bilen, men bare det som skaper flest ulykker, som er enkelt å gjøre noe med, forby prating i telefon uten å ha handsfree.

 

og prate i blåtann headsett med mobilen i lomma er vel ikke ulovlig? du trengter jo ikke røre telefonen engang.

Lenke til kommentar

tror politiet driter en lang marsj i om du har telefonen satt fast eller har den i lomma, når du bruker handsfree.

 

nei faktisk sant som du sier at det ikke er bevist redusering. men er bevist at prating i telefon er hoved årsak til ulykker. for min del så kan de godt lage en regel som forbyr all bruk av mobil i bil, men mange som er avhengig av å prate i telefonen i bilen pga jobben.

Lenke til kommentar

Shocking old news! Prating i bil med passasjerer fører til flere ulykker enn å prate i mobiltelefon!

http://www.klikk.no/motor/bil/article706730.ece

 

Man bør forby alle som ikke er døve eller stumme å kjøre i mobiltelefon!

Jeg har forøvrig hatt to døve i bilen bak meg (ikke i min bil, men bilen som kjørte bak meg i en kø). Jeg skjønte ingenting i starten, fordi det var så mye fekting. Så gikk det opp for meg at passasjeren fektet til sjåføren i synsfeltet hans, derfor måtte hun fekte i frontruten. Sjåføren fektet selvsagt tilbake i samme område.

Vi bør rett og slett forby døve også å kjøre sammen. Eventuelt et påbud om en lydtett kasse rundt sjåføren, slik at ingen kan forstyrre fører under kjøring.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det forbudt å sende SMS og surfe på nett mens du kjører bil. Due er pålat å være aktsom, er du ikke det, så bryter du loven.

 

Klusse med GPS-en, skifte sang/bytte CD, plukk opp mynter til bommen, drikke vann/brus, spise grillpølse. Alt forstyrrer. Bedre at UP er på utkikk etter uaktsomme førere ( i tedet for å ha kontroll på en rett 60-strekning med midstripe uten av/på-kjøringer) enn å forby alt. Hva skal det hjelpe for?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...