Gå til innhold

Derfor tok et lite sekund knekken på Internett-gigantene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, det dere sier om tidsjusteringen, samsvarer ikke med justervesenet sin forklaring:

På noen avanserte klokker vil skuddsekundet vises som 01:59:60 før klokken blir 02:00:00.
Kilde: http://www.justervesenet.no/Modules/article.aspx?ObjectType=Article&Article.ID=2779&Category.ID=827

 

Hei,

 

Det Justervesnet skriver er at noen avanserte klokker viser tallet 60, ikke noe mer. I det tilfellet artikkelen vår omtaler kom det samme sekundet to ganger fordi man stilte klokken tilbake, som vi har illustrert ved å skrive at klokken var 23.59.59, så 00.00.00 og så 00.00.00 før den endelig ble 00.00.01.

Lenke til kommentar

Greit nok at kanskje ikke alle klokker har mulighet til å skrive tallet "60", så ser jo at det er lettere å gjøre det på den måten det skrives om i artikkelen. Men var det også slik at noen klokker ble justert ved midnatt, mens atomurene ble stilt klokka 2?

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar

Greit nok at kanskje ikke alle klokker har mulighet til å skrive tallet "60", så ser jo at det er lettere å gjøre det på den måten det skrives om i artikkelen. Men var det også slik at noen klokker ble justert ved midnatt, mens atomurene ble stilt klokka 2?

 

Det er snakk om midnatt i GMT/UTC-tidssonen. Vi er i Norge ligger nå to timer etter den, så norsk tid var det klokken 2 på natten :-)

 

Lenke til kommentar

Flere med TomTom GPS fikk også problemer etter vi lastet ned oppdatert QuickGPSfix på fredag. På grunn av skuddsekundet fikk GPS en feilvisning på 150-250 meter og kunne ikke navigere da den ikke visste hvilken vei bilen kjørte på. Ny og korrigert QuickGPSfix kom ikke før søndag.

Lenke til kommentar

Synkroniserer serverne hvert sekund eller? I så fall kan jeg forstå at det blir en hickup når man får samme klokkeslett å synke mot to ganger etter hverandre.

 

Hvis de derimot synker "en gang i blant", så burde jo ikke ekstrasekundet bli oppfattet som noe annet enn at man er ute av synk. Noe som er hovedårsaken til synking i utgangspunktet.

 

Please explain, for artikkelen gjorde overhodet ikke det selv om tittelen skrøt av nettopp denne forklaringen jeg etterlyser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

NTP serverne synkes ikke mot hele tiden men antagelig daglig. Men for at tiden skal bli korrekt så må serverne ha en liste over alle tidligere og (kjente) fremtidige "leap-seconds".

Slik jeg tolker denne : http://www.eecis.udel.edu/~mills/leap.html ihvertfall.

 

Hvis din server har motatt denne oppdaterte listen over leap-seconds ved en tidligere synk, så vet den hvilket sekund som skal gjentas to ganger og gjør dette automatisk.

Lenke til kommentar

Merket ikke noe her.. Kjører mysql og apache, men det er Fedora 18, så den fikk sikkert kernel-oppdateringen i tide.

13:03:30 up 2 days, 23:59, 10 users, load average: 3.70, 3.79, 3.90 ;)

Jeg er enig med Twinflower, feks. hvis klokka i PCen går ett sekund for fort hvert døgn, men den synkroniserer seg via NTP* (eller brukeren stiller klokka), så opplever den jo dette hele tiden!

 

*ntpd beskytter egentlig mot dette, den "måler" hvor fort den lokale klokka går vs. serverens klokke, og korrigerer, men den alltid få noen korreksjoner på noen millisekunder, og det er 50 % sjanse for at den stilles tilbake.

 

 

 

Lenke til kommentar
Det hindrer at vi en gang i fjern fremtid ender opp med at solen går ned om morgenen og opp på kvelden.

Nå tar det ca 130000 år før det ville blitt et problem - og innen den tid så tipper jeg at det er andre ting menneskeheten må bekymre seg over.

Hadde kanskje holdt å justere klokka med 1 minutt hvert 180. år istedet, så hadde man sluppet problemer med all mulig teknologi hvert 3. eller 4. år...

Lenke til kommentar
Det hindrer at vi en gang i fjern fremtid ender opp med at solen går ned om morgenen og opp på kvelden.

Nå tar det ca 130000 år før det ville blitt et problem - og innen den tid så tipper jeg at det er andre ting menneskeheten må bekymre seg over.

Hadde kanskje holdt å justere klokka med 1 minutt hvert 180. år istedet, så hadde man sluppet problemer med all mulig teknologi hvert 3. eller 4. år...

 

Ett minutt? Det er jo en stor feil. At folk ikke klarer å programmere riktig er ett problem de får løse, andre fagfelt kan ikke ta seg bryet med å gjøre ting tungvindt bare fordi IT-bransjen diller. Samme med kilo=1024-tøvet. Følg etter resten av verden istedet for å kreve at resten av verden tilpasser seg en bransje.

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter min mening er tiden da dato skifter det alle verste punktet å tilføye et ekstra sekund. Alle programmerere som har jobbet med applikasjoner der klokke og timing er involvert (som jeg selv har) vet, eller burde vite, at punktet der dato skifter er det aller mest kritiske.

Så hvorfor i all verden gjøre dette klokka 00:00:00 ???

Lenke til kommentar

Etter min mening er tiden da dato skifter det alle verste punktet å tilføye et ekstra sekund. Alle programmerere som har jobbet med applikasjoner der klokke og timing er involvert (som jeg selv har) vet, eller burde vite, at punktet der dato skifter er det aller mest kritiske.

Så hvorfor i all verden gjøre dette klokka 00:00:00 ???

 

Fordi det passer best?

 

AtW

Lenke til kommentar
Etter min mening er tiden da dato skifter det alle verste punktet å tilføye et ekstra sekund. Alle programmerere som har jobbet med applikasjoner der klokke og timing er involvert (som jeg selv har) vet, eller burde vite, at punktet der dato skifter er det aller mest kritiske.Så hvorfor i all verden gjøre dette klokka 00:00:00 ???
Fordi det passer best?AtW

 

Om du mener at det tidspunktet passer best som vil gi flest problemer for OS'er og servicer, firmware i routere og lignende + brukerprogrammer og drivere håper jeg virkelig ikke du er programmerer !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...