Gå til innhold

Intels neste prosessor får hele 14 kjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sier ja takk.Jeg driver med tallknusing, (World Community Grid) og da har antall kjerner stor betydning.Nå har jeg 12 kjerner, fordelt på 3 laptoper.En enkelt maskin med 14 kjerner er en fristende tanke.

Rendrer og sier også ja takk, 14 virker som et litt merkelig tall, som en 16 kjerne med 2 disablet slik som amd sin 3 kjerne.

 

Xbox 360 har faktisk 3 kjerner, regner med at neste konsol generasjon vil ha 4 eller kansje 6 men antar 4, unansett er dette så mange at det er like greit å bruke masse lettvekts tråder for å støtte mange kjerner. Med bare to er det fristende å kun dele spillet i to

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når kommer spill med støtte for mer enn 4 kjerner tro? Har det kommet kanskje?

 

er ikke behov for det enda :D, ei heller 8 kjerner ++

 

Det kommer helt an på bruken og spillet.

 

BF3 fungerer betrakelig bedre med 4 enn to kjerner. Skalerer fint med Bulldozer også.

Skyrim blir til tider holdt tilbake av CPU i 7970/680 konfigurasjoner.

 

Og dersom du driver med sanntids streaming av video er 4 kjerner minimum for de fleste av dagens spill. Egentlig for lite, men 6-kjerner fra Intel er altfor dyrt... så dersom Haswell kan bringe 6 og 8 kjerner for forbrukere innenfor rimelighetens grenser blir ihvertfall jeg svært fornøyd.

Lenke til kommentar

Men det kan godt være vi snakker om 6 eller 8 kjerner blir standard?

 

Kanskje noe tilsvarende i7 3930k bare billigere. Isteden for i7 3770k.

 

Folk kan lure hva de trenger 6 kjerner og 12 tråder men det blir fett for window 9 som antakelig vil kreve mere av maskinen.

Lenke til kommentar

Litt offtopic:

 

Jeg spiller Wow på 1080p med alt på maks. Min fps dropper ofte ned i 40 fps

så at spillet ikke utnytter systemet er ikke til å tvile på engang.

Har ikke opplevd at Battlefield 3 droppet så lavt som 40 fps.

Kjører det på i7 3770K @ 4.1 + GTX 690 8GB Minne.

 

Edit: Omformulert en leif

Endret av xSotte
Lenke til kommentar

14 kjerner i en en-bruker maskin er i all hovedsak et bevis for at en ikke makter å bygge raskere kjerner så en kompenserer med å leverer flere per chip. På en server kan en slippe unna med denne strategien fordi det er ofte mye parallellitet, f.eks som et resultat av mange samtidige brukere eller TLP optimalisert programmvare.

 

Jeg synes det er symptomatisk på x86 sin utilstrekkelighet at Intel må ty til 14 kjerner på en plattform som ville vært langt bedre tjent med 2-4 kjerner, mens de klarer å levere Itanium prosessorer til servere med bare 8 kjerner. Synd Itanium ser ut til å bli avlivet. Det kunne gitt oss minst dobbelt så raske en-bruker maskiner som x86.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt offtopic:Jeg spiller Wow på 1080p med alt på maks. Min fps dropper ofte ned i 40 fpsså at spillet ikke utnytter systemet er ikke til å tvile på engang.Har ikke opplevd at Battlefield 3 droppet så lavt som 40 fps.Kjører det på i7 3770K @ 4.1 + GTX 690 8GB Minne.Edit: Omformulert en leif

 

WoW har gammel kode i bunn, derfor ser man ikke særlig ytelses forskjell mellom ny og gammel hardware. De bruker den samme grafikk motoren som du finner i Warcraft 3, så det er en del begrensninger når man tenker på at det ble utviklet i 1999.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...