Gå til innhold

Sharp lanserer en massiv 90-tommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gomp: Hvis man beholder betraktningsavstanden når man øker TV-størrelsen så har du helt rett i at pikslene blir mer synlig fordi bildet "strekkes" ut over en større del av synsfeltet.

 

Hvis man derimot øker betraktningsavstanden i takt med størrelsen på TVen så vil man hverken endre bildets størrelse i synsfeltet eller se pikslene tydeligere.

 

__________

 

Jeg vil fraråde å kjøpe så dyr LCD-LED TV nå som OLED og 4K begynner å dukke opp i den prisklassen.

Lenke til kommentar

Jeg vil fraråde å kjøpe så dyr LCD-LED TV nå som OLED og 4K begynner å dukke opp i den prisklassen.

 

Det er nok ett godt tips.

 

 

 

Skal man ha stort så er prosjektor ett billigere alternativ. De har i det siste også kommet med lerret som skal tåle en god del sol lys. Og man får gode prosjektorer til rundt 10K, og veldig gode til rett over 20K, og da med mulighet for størrelser langt over 90"

 

Personlig så blir min neste TV en OLED i 55-65" klassen, helst med 4K, men ikke nødvendig, kommer ann på fremtidsutsiktene med innhold i formatet.

Lenke til kommentar

Jeg er også avventende. Håper jeg får hele lista til en ok pris om ikke så alt for mange år:

 

- OLED

- 4K (hele signalveien fra PC)

- RGBW piksler

- 12 bit fargedybde (hele signalveien fra PC)

- 120 Hz (som kan tilpasse seg ned til minste felles multiplum med kildematerialet)

Lenke til kommentar

 

- 12 bit fargedybde (hele signalveien fra PC)

 

De har jo det de i dag kaller Deep Color i HDMI standarden, som støtter vel 24,30 og 36 bit farger. Og var ett salgspunkt for HDMI 1.3 hvis jeg ikke husker feil. Dette måtte man ha fra BD spilleren. Selv om ingen filmer (ei heller spill fra PS3) har støttet dette.

 

Vet ikke hvordan dette er å bruke i fra PC allerede i dag?

Lenke til kommentar

"Ifølge Sharp bruker LED-LCD-modellen nemlig mindre strøm enn to 75-watts lyspærer."

 

Ettersom vanlige lyspærer er på vei til å forbys (hvis de ikke har blitt det allerede), så er dette utsagnet ganske utgått. Videre er vi såpass intelligente at vi forstår store, vanskelige tresifrede tall som 150. Det samme kan åpenbart ikke sies om Sharp selv, siden de selv oppgir at monsteret bruker 381 watt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig med dere her. Jeg ser poengene deres, men la meg uttype.

 

Vente på OLED er ikke særlig aktuelt. Har man lyst på 90" blir neppe OLED noe alternativ med det første. Produksjonen av store OLED-paneler er vanskelig og krevende. Paneler på størrelsen vi snakker om her krever spesialdesignede fabrikker (10. generasjon), og en eventuell produksjon må gjennomføres ganske optimalt for å være lønnsom. Jeg tviler derfor sterkt på at OLED blir aktuelt i 90" i løpet av denne modellens markedstid (og til en viss grad levetid). Enda mindre sannsynlig er det at en evt. OLED-skjerm ville vært i nærheten av prisen.

 

Nå har jeg selvsakt ikke sett denne modellen, men kjenner godt til Sharps øvrige modeller, og man får ingen projektor i 10.000 kroners klassen som bildemessig kan konkurrere. Man må nok minst opp på Sonys HW30 som ligger i underkant av 30.000,- For ikke å snakke om plassering (hvor linse skal være innfor rammen, og derfor må henge et stykke ned fra taket. Keystone er ikke et tema i denne klassen), støynivå, kabelstrekk, mørklegging, osv. Man får riktignok (sølv)lerret som er beregnet for lyse rom, men heller ikke disse kommer uten kompromiss (flashlighting, sparkling), og er ikke nødvendigvis en god kombo med 3D hvor man ønsker høyest lysstyrke. Dessuten er prisen for slike lerret ganske høy (30K++). Jeg prøver ikke å si at projektor og lerret ikke er at alternativ til TV, for det er det absolutt, jeg vil bare få frem at de egner seg i ganske forskjellige omgivelser og sannsynligvis appellerer til noe forskjellige kundegrupper. I mine øyne er ikke projektor i stedenfor TV, det er et supplement - i egnet rom.

 

4K er ikke å forakte, men absolutt ikke et must - selv ikke i denne størrelsen. Ingen vil være plaget av synlige pixler/raster i normal bruksavstand! Når man tenker hva 4K ville gjort med prisen er det sannsynligvis et lurt valg av Sharp og droppe det i denne omgang. Det finnes jo også ekstremt lite tilgjengelig kildemateriale, og slik vil det sannsynligvis forbli i løpet at denne TVens markedstid. Jeg tipper de fleste potensielle kundene som hadde hatt valget mellom denne til ~80k eller 4K utgave til eksempelvis ~110k havve gått for FHD utgaven. Prisen for disse store Sharp-TVene er faktisk ikke aller verst. Joda, prisen er høy, men ikke dyr. Det er ikke lenge siden Samsung hadde en 70" til 350.000 NOK, eller Panasonic en 103" til 600.000 NOK - bare for å sette ting litt i perspektiv.

 

Forøvrig "Kampen om de store TV-ene tar ingen ende." ?? Indikerer ikke kamp flere enn en aktør? Så vidt jeg kjenner til er det kun Sharp som sitter på 10. gen fabrikker som kan produsere slike TVer i volum og kostnaddseffektivt. Denne fabrikken til Sharp er faktisk ganske imponerende. Det skulle ikke forundre meg om Sharp var tidlig ute med 4K, spesielt grunnet IGZO-teknologien de sitter på. De har jo også så langt vist de mest avanserte OLED-skjermene, så heller ikke på det området ligger de på latsiden.

Endret av chrlod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Igjen blir det lansert en sinnsykt svær skjerm med lav oppløsning... Pointless.

 

Jeg markerte poenget med tven i sitatet din. Jeg ser absolutt poenget. Jeg sitter på to meters avstand til tven (som forøvrig er maks avstand i stua mi) og hadde med denne tven her vært så fornøyd med meg selv at jeg glatt hadde oversett forvokste piksler! :)

 

Det er også på tide at den hjemmesnekra TV benken min får bryne seg på maksimal totalvekt :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

chrlod: LG har allerende lansert 55" OLED som skal selges for litt lavere pris enn denne, rundt 60 000 kr. Flere produsenter har annonsert gjennombrudd for OLED som får ned produksjonskostnadene drastisk, men foreløpig ikke ned på LED-LCD nivå for 40-55". Så en 90" OLED til rundt 80 000 kr er ikke så alt for langt unna. Jeg tipper vi ser det allerede i løpet av 2013. 55" fullHD OLED forventer jeg ned i under 20 000 kr i løpet av 2013 og under 30 000 i 4K utgaver.

 

Angående kildemateriale så er det hovedsaklig stillbilder som har utbytte av 4K. Som fotoentusiast har jeg drøssevis av 4K materiale på harddisken som jeg gjerne skulle vist i bedre oppløsning enn 2,1 megapiksler. 4K oppløsningen med 8,3 megapiksler vil hjelpe godt på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg selvsakt ikke sett denne modellen, men kjenner godt til Sharps øvrige modeller, og man får ingen projektor i 10.000 kroners klassen som bildemessig kan konkurrere. Man må nok minst opp på Sonys HW30 som ligger i underkant av 30.000,- For ikke å snakke om plassering (hvor linse skal være innfor rammen, og derfor må henge et stykke ned fra taket. Keystone er ikke et tema i denne klassen), støynivå, kabelstrekk, mørklegging, osv. Man får riktignok (sølv)lerret som er beregnet for lyse rom, men heller ikke disse kommer uten kompromiss (flashlighting, sparkling), og er ikke nødvendigvis en god kombo med 3D hvor man ønsker høyest lysstyrke. Dessuten er prisen for slike lerret ganske høy (30K++). Jeg prøver ikke å si at projektor og lerret ikke er at alternativ til TV, for det er det absolutt, jeg vil bare få frem at de egner seg i ganske forskjellige omgivelser og sannsynligvis appellerer til noe forskjellige kundegrupper. I mine øyne er ikke projektor i stedenfor TV, det er et supplement - i egnet rom.

 

 

30k er ett veldig dyrt lerret? Og det er jo mange prosjektorer som støtter vertikal og horisontal shift uten keystone?

 

AtW

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kjenner til er det kun Sharp som sitter på 10. gen fabrikker som kan produsere slike TVer i volum og kostnaddseffektivt.

 

Nja, LG har nå en 84" 4K TV som har blitt vist mange ganger nå og skal komme i høst, 84LM9600/84LM960V. Prisen skal vel bli noenlunde det samme rundt $10k en plass i følge ryktene. 4K kameraer har blitt betydelig billigere i det siste (men fortsatt proff-priser, billigste er vel JVC GY-HMQ10 til $5k) og man jobber hardt med 4K delivery så det skjer ting.

 

Om et år tipper jeg du får 4K kamera til $3k, om to år kanskje nede i prosumerklassen på $1000-1500. Apple kommer nok snart med 4K skjermer på samme måte som Mac Book Pro dobler oppløsningen, Intel har også snakket mye om det samme. Men selvsagt, denne 90" shipper NÅ, bedre med en fugl i hånden enn ti på taket. Synes utviklingen fra 60-65" til plutselig 70-80-90 har gått ekstremt fort.

 

Lenke til kommentar

chrlod: LG har allerende lansert 55" OLED som skal selges for litt lavere pris enn denne, rundt 60 000 kr. Flere produsenter har annonsert gjennombrudd for OLED som får ned produksjonskostnadene drastisk, men foreløpig ikke ned på LED-LCD nivå for 40-55". Så en 90" OLED til rundt 80 000 kr er ikke så alt for langt unna. Jeg tipper vi ser det allerede i løpet av 2013. 55" fullHD OLED forventer jeg ned i under 20 000 kr i løpet av 2013 og under 30 000 i 4K utgaver.

 

Angående kildemateriale så er det hovedsaklig stillbilder som har utbytte av 4K. Som fotoentusiast har jeg drøssevis av 4K materiale på harddisken som jeg gjerne skulle vist i bedre oppløsning enn 2,1 megapiksler. 4K oppløsningen med 8,3 megapiksler vil hjelpe godt på.

Jeg er fullt klar over LG (og Samsungs) OLED. Det stemmer at de er rimeligere enn denne, men så har de også flere ganger mindre skjermareal! Jeg kan så godt garantere deg at det ikke vil være særlig forus de nærmeste årene på OLED over 55". Om vi er heldige får vi se 65" i løpet av 2013. Store paneler krever egene fabrikker (av høy generasjon), som igjen krever store invisteringer - og det til et svært begrenset marked. Jeg blir svært overrasket om 55" OLED tipper under 20.000 i 2013, det ville såfall være nesten 70% prisnedgang på ett år, og det er urealistisk på ett år med tanke på invisteringene som er gjort i bransjen, og tapene de har stått overfor. LG har til og med uttalt at de kun vil være istand til å levere et begrenset antall av OLED modellen sin i år, og at de ikke vil være istand til å dekke etterspørselen. Om det samme er tilfellet for Samsung spørs det hvor mye under veil. disse kommer til å selges. Du må huske at den raske prisnedgangen vi har sett de siste årene i hovedsak skyldes overproduksjon, og bransjen vil være svært påpasselige når de nå går inn i et "nytt marked"

 

Når man snakker stillbilder er det jo kjekkt med 4K, og vel så det - men jeg tviler på at de som er i kundegruppen har det som et viktig bruksområde...

 

Nå har jeg selvsakt ikke sett denne modellen, men kjenner godt til Sharps øvrige modeller, og man får ingen projektor i 10.000 kroners klassen som bildemessig kan konkurrere. Man må nok minst opp på Sonys HW30 som ligger i underkant av 30.000,- For ikke å snakke om plassering (hvor linse skal være innfor rammen, og derfor må henge et stykke ned fra taket. Keystone er ikke et tema i denne klassen), støynivå, kabelstrekk, mørklegging, osv. Man får riktignok (sølv)lerret som er beregnet for lyse rom, men heller ikke disse kommer uten kompromiss (flashlighting, sparkling), og er ikke nødvendigvis en god kombo med 3D hvor man ønsker høyest lysstyrke. Dessuten er prisen for slike lerret ganske høy (30K++). Jeg prøver ikke å si at projektor og lerret ikke er at alternativ til TV, for det er det absolutt, jeg vil bare få frem at de egner seg i ganske forskjellige omgivelser og sannsynligvis appellerer til noe forskjellige kundegrupper. I mine øyne er ikke projektor i stedenfor TV, det er et supplement - i egnet rom.

 

 

30k er ett veldig dyrt lerret? Og det er jo mange prosjektorer som støtter vertikal og horisontal shift uten keystone?

 

AtW

Joda, de flesste modeller har lens-shift, men ikke offset. Det betyr (i beste fall, alt etter hvor mye lens-shift) at linsen må være plassert en plass mellons lerretets rammer. I de fleste situasjoner må den da være plassert en del ned fra taket. Lens-shift mot ytterpunktene er heller aldri å foretrekke.

 

Når jeg nevnte lerret gikk jeg ut fra at det skulle kunne brukes i samme lyse omgivelser som denne TVen. En over her nevnte da at det fantes lerret for det. Som jeg skrev har man da sølvlerret eller liknende, og da er gjerne prisen 30k og vel så det...

 

Så vidt jeg kjenner til er det kun Sharp som sitter på 10. gen fabrikker som kan produsere slike TVer i volum og kostnaddseffektivt.

 

Nja, LG har nå en 84" 4K TV som har blitt vist mange ganger nå og skal komme i høst, 84LM9600/84LM960V. Prisen skal vel bli noenlunde det samme rundt $10k en plass i følge ryktene. 4K kameraer har blitt betydelig billigere i det siste (men fortsatt proff-priser, billigste er vel JVC GY-HMQ10 til $5k) og man jobber hardt med 4K delivery så det skjer ting.

 

Om et år tipper jeg du får 4K kamera til $3k, om to år kanskje nede i prosumerklassen på $1000-1500. Apple kommer nok snart med 4K skjermer på samme måte som Mac Book Pro dobler oppløsningen, Intel har også snakket mye om det samme. Men selvsagt, denne 90" shipper NÅ, bedre med en fugl i hånden enn ti på taket. Synes utviklingen fra 60-65" til plutselig 70-80-90 har gått ekstremt fort.

Det er forskjell på 4K kameraer. Jeg lurer på hvor mange av de rimelige 4K kameraene som faktisk har 4K reell oppløsning i bevegalse, og optikk som utnytter det i særlig grad?

Om en er hot-shot i hollywod finnes det en del tiljengelig 4K materiale, og det har det gjort en stund. Men det har fortsatt ikke funnet veien til forbrukere. En del filmer er faktisk filmet i 4K til diverse 4K kinoer.

 

Jeg kjenner også til LG's 84" (jeg har faktisk sett den). I realiteten er dette bare 4 stk 42" FHD TVer som ikke er separert fra moderglasset. Det gjør produksjonen rimelig dyr, og jeg stiller meg litt tvilende til hvilke kvnta LG ken levere av den. Men det er absolutt en interessant modell.

Poenget mitt var som nevnt ikke at 4K er ubrukelig, bare at det ikke er et must slik enkelte her mener!

Lenke til kommentar

 

Joda, de flesste modeller har lens-shift, men ikke offset. Det betyr (i beste fall, alt etter hvor mye lens-shift) at linsen må være plassert en plass mellons lerretets rammer. I de fleste situasjoner må den da være plassert en del ned fra taket. Lens-shift mot ytterpunktene er heller aldri å foretrekke.

 

Det virker ihvertfall ikke uvanlig med så mye vertical shift at man fint kan plassere prosjektoren opp mot taket. Se feks på epsons modeller. Har man det behovet, så skaffer man seg vel en prosjektor som passer?

 

AtW

Lenke til kommentar

"Et potensielt problem med denne TV-en er den massive størrelsen og vekta, og det kommer ikke til å bli enkelt å sette den opp i hjemmet. Den veier 64 kilogram og er 12,7 centimeter dyp ? og de som har lyst til å feste den på veggen må vurdere det nøye."

 

Fjas! En så stor TV bør hvertfall kunne festes i 3-4 stendere, dermed kunne denne TV'en godt veid det dobbelte.

Lenke til kommentar

"Et potensielt problem med denne TV-en er den massive størrelsen og vekta, og det kommer ikke til å bli enkelt å sette den opp i hjemmet. Den veier 64 kilogram og er 12,7 centimeter dyp ? og de som har lyst til å feste den på veggen må vurdere det nøye."

 

Fjas! En så stor TV bør hvertfall kunne festes i 3-4 stendere, dermed kunne denne TV'en godt veid det dobbelte.

 

Vurderes nøye, altså. Man dingler den ikke i et par gips-anker, som man kan med f.eks. de tynne Samsung-skjermene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...