Gå til innhold

Denne strategien skal redde Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at Sony er en tohodet hest, en som lager elektronikk on en som selger musikk og film (filmselskapet og plateselkapet til Sony).

Dette betyr at Sony sin elektronikk inneholder haugevis av DRM, begrensninger, både logisk og ulogisk. Da går vi forbrukere heller til de mere ukjente leverandører som ikke driver med slikt.

 

Et eksempel. Jeg har en Sony stasjonær MD spiller (et bra produkt med god lyd men totalt utdatert av teknologien i dag). Spiller jeg inn lyd på denne fra microfon (som gir en fil jeg har rettigheten til) blir det problemer med å kopiere denne digitalt over til en ny MD disk. Jeg kan kopiere det en gang men andre gangen blir den kopibeskyttet og Sony krever dermed rettigheten til mitt opptak.

MP3 spillerene har også diverse begresninger innebygget, det samme har medispillere innebygget i TVer og surrond-anlegg.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hovedproblemet til Sony er at de ikke tilbyr alle kundene det samme produktet.

Så et genialt kart engang, "The World (according to Sony". Der var det et verdenskart med stort bilde av USA med teksten "Our Home!". Også Japan var merket ut med teksten "Our second Home".

Men Europa manglet, og der sto det "Water... or something".

 

Sony sitter på masse rettigheter, masse spennende teknologi, men dessverre klarer de å kludre det til med brukervennligheten og ofte feil fokus.

Lenke til kommentar

Ser de skal satse på TVer med bedre lyd og bilde kvalitet. Det betyr dyrere TVer. Husker de ikke Pioneer som la ned sin TV avdeling fordi de ikke tjente penger i det sjiktete der?

 

Bra at de reduserer antallet, ikke store forskjellen på modellene, men ikke bare sats på de dyreste, da må de nok til slutt legge ned hele TV delen sin, og det er synd, fordi de lager faktisk noen av de beste TVene på markedet.

 

Synd å høre at de tok tapet av meg som kunde for denne gangen såpass tungt (Ironi hvis dere ikke tok den) Byttet fra Sony til Philips, men kun pga bildeformat denne gangen ut. vis det blir 16:9 TV neste gang (OLED) så er de første valget på min liste å starte å kikke etter modell

Lenke til kommentar

Styrke satsingen på PSN (SEN)?? Haha, hva skal de gjøre da? Øke prisen ytterligere?

Der inne er det jo galskapspriser! Hva er det de tar? 599,99 for Mass Effect3. Det spillet koster 349 på Siba og MPX, tilogmed i fysisk format.

De slapp nettopp Killzone3 Multiplayer til 99kr, det morsomme her er at det er hele 6 butikker som selger hele spillet fra 70-99kr.

 

De må nok gjøre noe ganske radikalt med prisnivået på den nettbutikken hvis de ønsker flere kunder. Sånn det er nå er det rett og slett tragikomisk

 

Og når det gjelder å satse på bedre lyd på tv'r? Helst ikke. Jeg vil helst ha en TV uten lyd (helst uten SmartTV også). Hvis kunden først er villig til å hoste opp 15-25'000 for en TV, er de sikkert også interessert i lyden. Og da nytter det ikke med innebygde høytalere i TV'n.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

For meg virker det som om Sony trenger noen som kan tenke nytt og kreativt, ikke bare ha større fokus på det som allerede ikke selger spesielt bra.

 

Fokus på økt lydkvalitet på TV-er? Det virker som regelrett skivebom om du spør meg, det samme gjelder økt satsning på SEN om de ikke skal kutte prisene i to da.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at Sony er en tohodet hest, en som lager elektronikk on en som selger musikk og film (filmselskapet og plateselkapet til Sony).Dette betyr at Sony sin elektronikk inneholder haugevis av DRM, begrensninger, både logisk og ulogisk.

Nettopp dette! Til og med PS3, som markedsføres som delvis mediasenter, har inkludert Cinavia, som gjør bluray-backup ubrukelig, fordi lyden forsvinner 20 minutter uti filmen. Også skal de alltid bruke egne formater, feks M2 minnekort i stedet for SD.

 

Jeg har Sony Ericsson mobiltelefon, PS3 og Sony TV. Det er egentlig tilfeldig, men etter en stund merker man begrensningene som er tilstede. Forbrukere ønsker frihet, åpne formater, kompabilitet med andre "dingser", ikke bare de som selskapet selger osv.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at Sony er en tohodet hest, en som lager elektronikk on en som selger musikk og film (filmselskapet og plateselkapet til Sony).Dette betyr at Sony sin elektronikk inneholder haugevis av DRM, begrensninger, både logisk og ulogisk.
Nettopp dette! Til og med PS3, som markedsføres som delvis mediasenter, har inkludert Cinavia, som gjør bluray-backup ubrukelig, fordi lyden forsvinner 20 minutter uti filmen. Også skal de alltid bruke egne formater, feks M2 minnekort i stedet for SD. Jeg har Sony Ericsson mobiltelefon, PS3 og Sony TV. Det er egentlig tilfeldig, men etter en stund merker man begrensningene som er tilstede. Forbrukere ønsker frihet, åpne formater, kompabilitet med andre "dingser", ikke bare de som selskapet selger osv.

 

Nå vet jeg ikke hvilken SE telefon du har, men det er ganske lenge siden SE begynte å bruke microSD. De har også støtte for universelle minnekort i kameraer, de overfører via microusb og man får opp enhetene som "disker" via filutforskeren. Sony har også DLNA på sine tver, nettbrett, mobiler. Det er også HDMI på mange av sony / sonyericsson sine smarttelefoner.

 

Sony er ikke perfekt, men det er ikke de andre merkene heller.

Apple er desidert dårligst når det kommer til forbrukerrettigheter og kompabilitet, ellers vil jeg ikke si at Sony per dags dato er noe værre enn de andre store (samsung, lg, m.m.). Jeg kan gi alle merkene pes:

 

Samsung har f.eks. mange positive sider, men det negative er bla.a. fragmentert utvalg, dårlig navngivning av produkter og produkter som har svært kort livssyklus (til tross for høy pris).

 

Asus sine tranformer nettbrett er mer en fantasi enn virkelighet. Det var ca umulig å få kjøpt prime og den hadde masse bugs. Prime Infinity har vært snakkis om, men hvem vet når den kommer? (blir vel snart). Men asus har ikke noe tv-marked eller særlg annen underholdning enn pc

 

Microsoft er også ille på DRM. De lager heller ei tv.

 

LG lager gode tver, men de er dårlig på å oppdatere produktene sine og de er veldig ofte ustabile (i min erfaring). De ligger ofte laaaangt bak de adnre på oppdateringer.

 

Jeg kan neppe kalles en fanboy, men jeg holder meg unna Apple.

Ellers har jeg produkter fra Onkyo, Sony, Samsung, HP+++.

Jeg kjøper det som er best der og da, til mine formål. Hvor bra det fungerer med andre ting, er også vesentlig.

 

Av sonyprodukter har jeg eid en del ting, som reciever, smarttv, ps3, minidisc (mz-n), discman, m.m. Det jeg har eid, har forsåvidt vært bra produkter der og da.

 

MZ-N serien var nok et krampetrekk før minidisc døde. MP3 spillerene på den tiden var så lite kapasitet på, lydkvaliteten var dårlig og batterilevetiden var elendig. Byggkvaliteten var heller ei like bra som minidiscene.

 

Men MZ-N hadde sine store svakheter, bla.a. at man måtte konvertere til atrac-formatet og man mistet derfor noe av fordelen med å ha USB. Sony var før mye værre enn de er nå og jeg skjønner jo at det har sammenheng med det store musikkselskapet sony også er.

 

Men jeg vil si at PS3 er nå en god konsoll fremdeles, for meg som casual gamer. Jeg vet det har blitt gjort en del upopulære valg i fortiden, men det driter jeg egentlig langt i. Jeg kjøper det som fungerer best for meg, der og da.. Samt design er også litt viktig. xbox 360 synes jeg alltid har vært styggere og min forrige konsoll var en xbox. Så jeg tok en PS3, faktisk kjøpte jeg i utgangspunktet PS3 for å se bluray! (skulle bytte ut en dvdspiller). Når ps3 fat bastard kom ut, kostet jo blurayspillerene "mer enn nok", selv om ps3 også var dyr (6000kr).

 

Så, ja.. Jeg er nedtrappet på sonyprodukter. Fra sony gikk jeg på reciever videre til pioneer, så harman kardon og nå Onkyo. Fra Philips tv gikk jeg til Sony og nå er jeg på samsung. Fra sony minidisc gikk jeg til creative mp3spiller. Nå bruker jeg bare mobilen (htc). Jeg har kjøpt en ny sony smarttelefon til damen, men ikke pga det var sony. Det var pga. pris vs ytelse vs. at den var tilgjengelig i hvit. Det beste kjøpet der og da med andre ord.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...