Gå til innhold

- Lumia-telefonene er en fiasko


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette overrasker meg ikke i hele tatt desverre...!

Nokia har altid ligget langt fremme og levert mobiler som er i toppsjiktet på alle områder tidligere, ref. N-serien osv.. Etter att sammarbeidet med Windows startet har de bare skuffet, ikke en eneste modell som kan kalles toppmodell med WP7 iallfall... De mangler mange viktige teknologier etc. som man tidligere tok som en selvfølge hos Nokia.

Den siste modellen som virkelig var noe stort og solgte godt var N8.

Heldigvis har Nokia ett trumfkort i ermet (Nokia 808), den tror jeg også kommer til å selge godt da den er meget godt utrustet og en modell som virkelig skrives om i pressen world-wide..

 

Man ser jo også att Nokia idag har 2 forskjellige OS de leverer modeller til, og faktisk blir Nokia Belle/Carla/Donna også utviklet helt frem til 2016, da spesiellt for toppmodeller.... Kan det tenkes att Nokia gjorde det bevisst for å har en "redning" om WP sammarbeidet skulle bli en fiasko ?? ikke godt å si :hmm:

 

Før var det altid mye ståhei når Nokia lanserte nye toppmodeller men ikke etter Lumia kom, kjenner jeg omtrent ingen som har de engang... Så att Lumia serien er en fiasko er intet nytt for de fleste vil jeg tro.... Nei Nokia, kom tilbake der dere var før (ref. N8) !!!!

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Ahonen har en framtoning og måte å presentere sitt budskap på som framstår som om han har gått noen skritt over grensa mellom eksentrisk og gal. Og han hadde hatt stor egeninteresse av å forsøke å tøye sitt hat mot Steven Elop.

 

Ikke desto mindre er det et faktum at Ahonen har helt rett i sine analyser. Hans personlighet tar ikke fra ham hans fagkunskap.

 

Problemene med Symbian har eksistert i mange år. Men så sent som i siste kvartal før "ElopGate", ØKTE antall salg av Symbian. På noen dager (9-11 februar 2011) klarte Steven Elop å rasere end-of-lifecycle inntektene på Symbian med mangefoldige milliarder. Samtidig ødela han mulighetene for å ha en glidende overgang mellom gammelt og nytt OS for Nokia. Symbian ble offentlig henrettet lenge før Nokia var klar til å sette i gang salg av Windows Phone (eller MeeGo). Så sent som i siste kvartal før "ElopGate", ØKTE antall salg av Symbian. Inntektene stoppet opp på dagen.

 

Aksjekursen ble også halvert raskt, fordi analytikerne - som hadde ropt på endringer og ville ha bort Symbian - ikke kunne fatte hvor klønete dette var gjort, og ikke fikk noe tro på at den nye strategien ville virke.

 

Analytikerne hadde som denne artikkelen viser, rett. Nokia er i fritt fall. Ahonen er bare den mest engasjerte av disse analytikerne, siden Nokia er hans baby.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lumia-mobilene syntes jeg er gode. Men tall er nå en gang tall.

 

Men måten han snakker om WP7 syntes jeg er helt feil og ikke min erfaring i det hele tatt. Jeg kjenner ikke igjen "uferdig" f.eks. Intet operativsystem idag involverer sosiale medier bedre enn WP7 f.eks.

 

Det er alt for mange begrensninger i WP7, fint OS å se på men det mangler mye av det Nokia Belle (Symbian) har av funksjoner og muligheter.... Dermed sitter man igjen med en mobil som er fin å se på men ikke lever opp til de forventninger man har hatt til Nokia tidligere med heftige flaggskip som har omtrent ALT av teknologi, desverre....

 

Man kan bare se på salgstallene til N8 som for ikke lenge siden lå langt opp på salgslistene her i Norge tross i att det var lenge siden den ble introdusert...

Om ikke Nokia endrer kurs kommer nok Nokia 808 til å bli den siste mobilen fra Nokia som virkelig selger godt !!

 

Nokia's global brand, price premium and overall appeal has been driven over the years by genuine iconic superphones from the 9000 Communicator to the N93 to the E90 Communicator to the N95 to the N900 to the N8 to the E7 to the 808 PureView. Nokia's flagship phones are expected to showcase technology nobody else has, much like the automotive world looks at the Mercedes S-Class for the ultimate cutting edge tech that will come to normal cars only years later.

The Symbian OS is fully capable of delivering superphones (as is MeeGo for the most part) but Windows Phone is not. Windows Phone is severely crippled when contemplating superphones. Nokia has just admitted, that for example just the camera technology of the 808 PureView, which yes, runs Symbian happily today, won't be able to be put onto Windows Phone based Lumia phones until in 2013 at the earliest. Standard Nokia superphone features like NFC and multiple displays and TV out and HDDI output and enhanced Dolby sound and Augmented Reality etc are simply not supported on Windows Phone. Some of the first Lumias have even more problems like not offering forward facing cameras so you can't do videocalls. Not to mention more mundane features we expect like folders and the ability to edit a text message and to display the clock in idle mode and genuine multitasking etc.

A sane CEO will observe from what Microsoft has now delivered on its promised Windows Phone to Nokia's Lumia, and conclude, Windows Phone is not ready for prime time, and certainly not suited for top end premium phones, superphones that can compete head on with other premium models

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Lumia-mobilene syntes jeg er gode. Men tall er nå en gang tall.

 

Men måten han snakker om WP7 syntes jeg er helt feil og ikke min erfaring i det hele tatt. Jeg kjenner ikke igjen "uferdig" f.eks. Intet operativsystem idag involverer sosiale medier bedre enn WP7 f.eks.

 

Det er alt for mange begrensninger i WP7, fint OS å se på men det mangler mye av det Nokia Belle (Symbian) har av funksjoner og muligheter.... Dermed sitter man igjen med en mobil som er fin å se på men ikke lever opp til de forventninger man har hatt til Nokia tidligere med heftige flaggskip som har omtrent ALT av teknologi, desverre....

 

Ikke enig. Dette er veldig subjektivt. Selv trenger jeg ikke 4 kjerner, 1212 mp kamera 2433434 gb med minne+++++ Jeg trenger en mobil som jobber fort og som gir meg det jeg vil ha. Det er gøy med power, men det er ikke et poeng lenger. Se på Apple, de snakker ikke om det (litt mer enn før) Og Nintendo (som gjør det best) snakker aldri om det.. Poenget er opplevelsen og hva det gir en. Og der syntes jeg WP7 er fantastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet for min del er at det ikke finnes noen virkelig gode telefoner med fysisk QWERTY-tastatur. Se på E7 for eksempel. Den ser bra ut, har et fantastisk tastatur, men en skjerm med veldig lav oppløsning og Symbian OS. Det er faktisk nesten halvparten så mange bildepunkter i E7 sin skjerm som i f.eks Galaxy S2 sin(230400 vs 384000).

 

N950 var på mange måter telefonen jeg hadde ventet på. Stor og god skjerm, tastatur, fint utseende ++. Hadde Nokia kommersialisert den, og solgt den til oss vanlige dødelige, hadde nok pipa hatt en annen lyd.

 

Hvorfor ikke lage en "Lumia 800 Pro" med fulltastatur? De har vist at de klarer å lage tastaturtelefoner, så hvorfor ikke gjøre det og tilfredsstille de av oss som foretrekker tastatur fremfor kun trykkskjerm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet for min del er at det ikke finnes noen virkelig gode telefoner med fysisk QWERTY-tastatur. Se på E7 for eksempel. Den ser bra ut, har et fantastisk tastatur, men en skjerm med veldig lav oppløsning og Symbian OS. Det er faktisk nesten halvparten så mange bildepunkter i E7 sin skjerm som i f.eks Galaxy S2 sin(230400 vs 384000).

 

N950 var på mange måter telefonen jeg hadde ventet på. Stor og god skjerm, tastatur, fint utseende ++. Hadde Nokia kommersialisert den, og solgt den til oss vanlige dødelige, hadde nok pipa hatt en annen lyd.

 

Hvorfor ikke lage en "Lumia 800 Pro" med fulltastatur? De har vist at de klarer å lage tastaturtelefoner, så hvorfor ikke gjøre det og tilfredsstille de av oss som foretrekker tastatur fremfor kun trykkskjerm?

 

Selvsagt klarer Nokia å lage ett godt fulltastatur og det burde de nok har gjort. Men uansett hovedproblemet hos Nokia idag er OSèt (WP7), det er ikke til å komme ifra....

Men enig med deg, E7 er en fin mobil.

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Intet operativsystem idag involverer sosiale medier bedre enn WP7 f.eks.

 

Jeg mener at du ikke kan ha vurdert måten sosiale medier er integrert i Maemo og MeeGo, når du uttaler dette.

 

Jeg mener måten sosiale medier var integrert i Maemo da jeg brukte det for et par år siden var mange hakk bedre enn det jeg har sett andre steder. Hvis Maemo hadde én styrke sammenlignet med de andre OS'ene jeg har sett, er det nettopp integrering av sosiale medier gjennom at MSN, ICQ, Trillian, Skype og MANGE FLER liknende kommunikasjonsplatformer var sidestilt med telefoni og SMS gjennom hele det kontaktsentriske grensesnittet.

 

Når det er sagt, er det mange andre ting som Maemo IKKE var best på.

Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig mest på hvorfor ikke Nokia hoppet på Android bølgen i sin tid. Altså lenge før Microsoft og WP7 kom på banen.

Jeg lurer også på om Lumia 800 kan forsvare å koste nesten 1000kr mer enn Samsung Omnia W som har omtrent de samme specsene. Er vel strengt talt kun kameraet og mer lagringsplass som er forskjellen.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt ikke klart å bli godvenner med Windows 7 på mobil, uansett om det er Nokia, HTC eller Samsung. For meg virker det ikke som at ekspertenes spådommer om at Windows ville komme til å bli like stort som Android, noen gang kommer til å slå an. Tror ikke HTC eller Samsung har solgt spesielt mange Windows telefoner heller. Men mye kan vel fortsatt skje...

Lenke til kommentar

Ahonen har forlengst forlatt de normales verden.

 

Lumia er slettes ingen fiasko. Den er ikke det helt store heller, enda. Nokia har solgt 2 mill Lumia til nå. Det er vel bare SGSII som kan vise til lignende tall for salg på så kort tid i et så lite marked som Lumia telefonene til nå har blitt solgt i.

 

Lumia 900 leder salgsstatistikkene hos Amazon for eksempel.

http://www.gsmarena.com/lumia_900_for_at_t_tops_amazon_selling_charts_titan_ii_isnt_anywhere_near-news-4075.php

 

2 mill Lumia solgte http://www.allaboutsymbian.com/news/item/14608_Nokia_lowers_financial_outlook.php

 

Og snart kommer 610.

 

Lumia er kommet for å bli de. Men prisen på Lumia 800 må ned til 2500 og Lumia 900 kan ikke selges for mer enn 3500 NOK. De er ikke verdt mer sammenlignet med tilsvarende Android.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...