Gå til innhold

Intervju: Her er Digipost-utfordreren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig skeptisk på om dette kommet til å fungere...

 

Det kan bli en lang dag om vi skal måtte sjekke x antall "postkasser". Først så trasker vi ut i vanlige postkassa så ->Digipost så ->e-box så ->epost1,2,3 osv så ->x-antall andre postkasser på nett så ->Nettbank,1,2,3. JAJA GL@HF :nei:

 

Fin idè, men næææh

 

 

 

 

 

 

 

Endret av -PoWa-
Lenke til kommentar

Bor selv i Danmark, og dette fungerer smertefritt.

 

Du får en e-post når det faller noe inn i E-boksen din, og du velger selv hvilke instanser/bedrifter/organisasjoner du vil abonnere på.

 

Bank, mobil, bolig, bil, forsikring, pensjon. Alt kommer inn via E-boks, og det er ingen problemer overhodet med å motta det virtuelle framfor det biologiske/syntetiske papiret.

 

De har også en mobiltjeneste. Her er det lett å hente ned diverse avtaler, regninger, osv. på farten.

 

Hadde jeg bodd i Norge ville jeg vært veldig glad for denne tjenesten. Det skal dog sies at Danmarks tjeneste www.borger.dk i samspill med www.skat.dk m.fl. sannsynligvis er bedre tjenester enn tilsvarende i Norge og av den grunn kan dra bedre nytte av nettopp E-boks.

Lenke til kommentar

 

Bank, mobil, bolig, bil, forsikring, pensjon. Alt kommer inn via E-boks, og det er ingen problemer overhodet med å motta det virtuelle framfor det biologiske/syntetiske papiret.

 

 

 

Mulig jeg har gått glipp av noe, er det ikke slik i dag også, om man bare erstatter E-boks med email i setningen din?

Lenke til kommentar
Forbindelsen til oss er kryptert, men dataene er ikke kryptert. Dette blir gjemt på en DB2-database i mainframe, og grunnen til at vi gjør det slik er fordi mesteparten av våre større kunder opererer i mainframe.

Hvem har behov for kryptering når data blir lagret i en DB2-database på en IBM server (Uten at de spesifiserer OS, det kan til og med være AIX!!!). Aner dere hvor mye en slik server koster? De ville aldri ha solgt det til den prisen om det ikke var mye sikrere enn alternativene.

 

– Selv om noen, og det tror jeg ikke vil skje, skulle hacke vår front, kommer man ikke gjennom forbindelsen, fordi da må man i tillegg ramme mainframe. Det er sikkert noen som vil prøve på det også, men det er ikke for hvem som helst å gjøre det.

CheckMark.gif Security (ISO27001)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er veldig skeptisk på om dette kommet til å fungere...

 

Fin idè, men næææh

Er det noe du ikke fikk med deg??

 

Dette har vært i bruk i 11 år.

 

Jaha so what? Skulle jeg bli noe mere interessert om det har eksistert i 100 år?Btw 1647 ble posten opprettet ;) (Folk gidder ikke hente posten 1000 plasser) få noe som sentraliserer dette som alle kan/skal.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig skeptisk på om dette kommet til å fungere...

 

Fin idè, men næææh

Er det noe du ikke fikk med deg??

 

Dette har vært i bruk i 11 år.

 

Jaha so what? Skulle jeg bli noe mere interessert om det har eksistert i 100 år?Btw 1647 ble posten opprettet ;) (Folk gidder ikke hente posten 1000 plasser) få noe som sentraliserer dette som alle kan/skal.

 

 

Det var da ikke din eventuelle manglende interesse for dette jeg svarte på.

 

Du uttrykte deg på en måte som om dette var noe nytt som skulle starte opp, og som du var "skeptisk på om dette kommer til å fungere"

 

Til din opplysning, så fungerer dette veldig bra i Danmark.

 

Get it?

Lenke til kommentar

At det har fungert i 11 år i Danmark utelukker ikke at det likevel er "noe nytt som skal starte opp" i Norge, og som kommer til å slite med å få kunder i konkurranse med bl.a. Digipost (som heller ikke har blitt noen suksess enda...).

 

Det er godt mulig vi "trenger" en løsning for sikker, kryptert kommunikasjon med andre bedrifter/foretak enn statlige etater (som allerede er dekket av AltInn og MinSide), men det siste vi forbrukere trenger er flere konkurrerende løsninger hvor bedrift A bruker løsning X, og bedrift B bruker løsning Y, og forbrukeren da må bruke både X og Y.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bank, mobil, bolig, bil, forsikring, pensjon. Alt kommer inn via E-boks, og det er ingen problemer overhodet med å motta det virtuelle framfor det biologiske/syntetiske papiret.

 

 

 

Mulig jeg har gått glipp av noe, er det ikke slik i dag også, om man bare erstatter E-boks med email i setningen din?

 

Det er det ikke. E-mail er ukryptert og det du evt. mottar per e-mail kan i utgangspunktet leses av alle. Ikke all informasjon du mottar fra offentlige myndigheter, instanser osv. er heldig/lovlig å sende via e-mail, så denne løsningen vil spare store mengder tid, kostnader og papir over tid.

 

Det å sende kryptert informasjon over e-mail er noe som vil kreve så mye mer (avansert) opplæring av brukerne at kostnadene mangedobles. (Klientsideprogramvare på et utall forskjelige enheter og platformer som skal vedlikeholdes og videreutvikles likt) - mot E-boks som kun krever kodekort/BankID, en enhet med Java og du er logget inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...