Gå til innhold

Apple ville ha musikk i studiokvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi Apple er kjent for fantastisk bra DA-konverter? Neppe.

Avventer nyeste "Cochlear speaker" eller tilsvarende idiotisk navn.

 

Et viktig poeng er at siden 80-tallet har vi fortsatt samme bitrate som maks. 16 bit 44 kHz. Hvorfor har vi ikke gått over til 24/96 er for meg absurd. Nevermind komprimeringen, det finnes allerede lossless formater. Det er ikke spesielt. Jeg vet det har vært forsøkt med SACD, men det floppet ganske hardt.

Det dynamiske området ville da økt betraktelig. Når det er sagt, så vil det i de fleste tilfeller ikke være noen stor gevinst, det funker i de fleste tilfellene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig dette blir en realitet. Kanskje ikke "studiokvalitet", men ihvertfall at man kan kjøpe musikk i Apple Lossless i iTunes. Selv er jeg en CD-samler, og ripper alle CDene mine til datamaskin for høyest mulig kvalitet, og savner virkelig høyere bithastighet fra Spotify og WiMP. Dette er en utrolig god ide som jeg ikke kan forstå at ikke er satt til verks ennå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neil Young er uten tvil en ekstremt flink fyr, men hans tidligere uttalelser om lydkvalitet på ting får meg til å tro at det er mer følelsebasert enn realitetsbasert. Han har noen utgivelser med flerkanal dog, la oss håpe det blir endel av denne bedre kvaliteten. Høyere sampling og bitrate er ikke spesielt viktig, men skader jo ikke.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med lydenkvaliteten i dag er ikke komprimeringen som følge av formatet filen blir lagret i, det begynner å bli av akseptabel kvalitet hos de fleste innholdsleverandører - i allefall for 98% av kundene. I allefall om man skal tro blindtester.

 

Problemet er den dynamiske komprimeringen som følge av loudness krigen. Det problemet starter lenge før man kommer til distribueringen av innholdet. Å gå fra en ukomprimert innspilling, til å klemme det hele sammen til en dynamisk range på latterlige 8-10dB er en enorm endring - svært enkelt hørbart selv på små PC høyttalere gjennom en Youtube video. 8-10dB er greit nok for tale, men for musikk er det latterlig dårligt.

 

Fokus på HD-lyd blir som å kjøpe antirynkekrem på Rema 1000. Lettsolgte produkter, men i beste fall kan man håpe på litt blankere rynker.

 

Dette vet selvsagt Apple. Og naturligvis Neil Young. Som "audiofil" sier jeg ikke nei takk til gode lossless formater, men mener de burde bruke sin markedsmakt til å angripe problemet ved roten, ikke lage enda mer fokus på noe som ikke monner på noe annet sted enn deres egen bankkonto.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Pussig at dette skulle komme fra en svoren analog-fantast som Neil Young. Men uansett er det jo selve produksjonen som er problemet, slik HåkonN sier, ikke mp3-formatet. CD-ene produseres for å høres godt ut på TV og små slepebrølere, og da må de komprimeres så de har minimal dynamikk. Kanskje det kan bli endret på nå som folk hører på musikk i hodetelefoner isteden.

Lenke til kommentar

Det skal iallefall være sagt at er det noen som greier å omvende folk, så er det Apple.

Sier de at 256kbps ikke er bra nok for en Iphone med medfølgende dritt-øreplugger, så er det plutselig ikke det. Alle vil høre forskjell på mp3 og deres iQuality lydformat (eller hva de nå kommer til å kalle det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skal iallefall være sagt at er det noen som greier å omvende folk, så er det Apple.

Sier de at 256kbps ikke er bra nok for en Iphone med medfølgende dritt-øreplugger, så er det plutselig ikke det. Alle vil høre forskjell på mp3 og deres iQuality lydformat (eller hva de nå kommer til å kalle det).

Hehe, ja det er en selvoppfyllende profeti...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...