Gå til innhold

Foretrekker at du bruker iPhone på jobben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel.. Så en hel masse synsing om mobile operativsystemer skal liksom legge lista for hva som skal brukes?

 

iOS er jo heller ikke direkte sikkert, som VG satte søkelyset på for en tid tilbake. Hackere lo høylytt av at alle på stortinget bruker iPad i sitt daglige virke og kalte det en stor sikkerhetsrisiko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om min arbeidsgiver noen gang skulle brydd seg med hva slags mobil jeg bruker, så skal sannelig vedkommende få kjøpe en ny mobil til meg fra egen lomme. Til jobb-bruk såklart.

Nettopp dette er ofte helt vanlig.

Du får en jobb-mobil som du også kan velge å bruke privat (noe du isåfall skal skatte av), du kan også velge å ikke bruke mobilen privat, og privat utstyr skal under ingen omstendigheter kobles til jobbens nettverk/tjenester.

Lenke til kommentar

Vel.. Så en hel masse synsing om mobile operativsystemer skal liksom legge lista for hva som skal brukes?

 

iOS er jo heller ikke direkte sikkert, som VG satte søkelyset på for en tid tilbake. Hackere lo høylytt av at alle på stortinget bruker iPad i sitt daglige virke og kalte det en stor sikkerhetsrisiko.

 

Nå var det ikke fordi de brukte en iPad at de ble hacka, det var fordi de surfa over usikra trådløse nettverk.

Lenke til kommentar

iOS er jo heller ikke direkte sikkert, som VG satte søkelyset på for en tid tilbake. Hackere lo høylytt av at alle på stortinget bruker iPad i sitt daglige virke og kalte det en stor sikkerhetsrisiko.

Det gjelder faktisk ikke spesielt for iPad som sådan. Det gjelder faktisk bruk av trådløst nettverk og sider som ikke sender session-coockies over en sikker forbindelse. Det er derfor man ikke skal lese teknologiartikler i en tabloid, de har en tendens til å forvrenge, missforstå og spre feilinformasjon.

 

Det har heller ikke så mye med sikkerheten å gjøre i selve nettverket. Du kan godt stjele session-coockies i et nettverk som er sikret med WPA2. Mulig du kan gjøre noe i ditt eget nettverk for å unngå dette, i så fall vil jeg vite hvordan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1327334472' post='18866113']

Om min arbeidsgiver noen gang skulle brydd seg med hva slags mobil jeg bruker, så skal sannelig vedkommende få kjøpe en ny mobil til meg fra egen lomme. Til jobb-bruk såklart.

Nettopp dette er ofte helt vanlig.

Du får en jobb-mobil som du også kan velge å bruke privat (noe du isåfall skal skatte av), du kan også velge å ikke bruke mobilen privat, og privat utstyr skal under ingen omstendigheter kobles til jobbens nettverk/tjenester.

 

Det er ganske vanlig, men det blir nok mindre vanlig framover.

 

AtW

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1327334472' post='18866113']

Om min arbeidsgiver noen gang skulle brydd seg med hva slags mobil jeg bruker, så skal sannelig vedkommende få kjøpe en ny mobil til meg fra egen lomme. Til jobb-bruk såklart.

Nettopp dette er ofte helt vanlig.

Du får en jobb-mobil som du også kan velge å bruke privat (noe du isåfall skal skatte av), du kan også velge å ikke bruke mobilen privat, og privat utstyr skal under ingen omstendigheter kobles til jobbens nettverk/tjenester.

 

Vell, det er stadig mer vanlig med "bring your own gear" oppsett da dette blir mer og mer et krav fra brukere. Samtidig er det et krav om at utstyr i bedriftens nett også skal kunne tas med over alt.

 

Dette er såklart et problem for oss som skal drifte gildet da sikkerhet er motsatt proposjonelt med funksjonalitet, men det er helt klart løsbart på en sikker måte.

Lenke til kommentar

Altså, jeg blir ikke klok jeg. På begge målingene her ender vi opp med totalt 101 prosent. Hva er det som sørger for slike underlige resultater?

Avrundingsfeil. Lærer dere ingen ting på ungdomsskolen nå for tiden?

 

Eksempel:

43,6 + 29,8 + 26,6 = 100,0

 

Avrundede tall:

44 + 30 + 27 = 101

Lenke til kommentar

Hva dem lærer på ungdomskolen tror jeg du må spørre noen andre om. Akkurat det kan desverre ikke jeg hjelpe deg med. Om kommentaren din var ironisk ment synes jeg den var unødvendig av deg, du har ingen grunn for å bli frekk bare fordi jeg spør om et simpelt spørsmål som strengt tatt også er relatert til artikkelen. Men for å legge det til: Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har lært at å runde av tall på den måten der for å ende opp med 101% er normalt. Det gjør jo ikke noe annet enn å presentere et uriktig resultat. Ei klarer jeg heller ikke se noen fordeler med det.

Endret av seppolaatle
Lenke til kommentar

Jobben til faren min byttet ut alle Blackberry'ene sine med iPhone 4s nå nylig. Som XzanderZ sa her, dette betalte firmaet ;) Det ikke mange vet, er at mobilene er satt opp mot jobben, og da er de også mer beskyttet enn for deg som privatbruker. Mobilen trenger blant annet et innlogginspassord som er milelangt med små og store bokstaver + tall, istedenfor det vanlige 4 sifrede koden. I tillegg må man taste en kode for mail, en annen kode for noe annet osv osv. Sikkerheten er ganske så hevet i forhold til når man har den som privatbruker... han får heller ikke lov til å oppdatere mobile selv, dette skal gjøres av jobben hans.

Litt det samme som var på Blackeberry'en han hadde før. Så om noen var i tvil og trodde at mobilen var like ubeskyttet som en vanlig iPhone du får i butikken, så tok du feil :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...