Gå til innhold

Viser verdens minste og tynneste 4K-skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4K på en 20" ? ... eeh, burde vel heller være 27-30" +

 

Jeg tror du bør lese artikkelen på nytt :) De markedsfører panelet som "verdens minste og tynneste av sitt slag med 4K-oppløsning". Dersom størrelsen hadde vært 27"+ så er det ikke sikkert at det ville vært verdens minste lenger. Det er jo tilfeller der større panel ikke nødvendigvis er bedre (plassmangel osv.), og der man ønsker svært høye oppløsninger.

Lenke til kommentar

Får håpe pc-monitorer drar nytte av dette da

 

LG har vist frem 27" IPS skjerm med QFHD som antakelig er tilgjengelig for forbrukere innen 18 måneder, men de har 27" IPS 2560x1440 med passiv 3D og 1mm rame i 2012 lineupen. Uansett så går det fremover og de som har tålmodighet til å vente til 2013 har mange godsaker i vente.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4096 × 2304 er "ekte" 4K 16:9.

 

I følge Wikipedia omtales nå Full Aperture 4K, Academy 4K, Digital cinema 4K (2.39:1) og Digital cinema 4K (1.85:1) som 4K, men ingen av de er 4096 × 2304. Academy 4K og Digital cinema 4K (1.85:1) har begge mindre enn 4K horisontalt også, Academy 4K enda mindre enn QFHD. Ville uansett valgt en QFHD TV/monitor jeg for 2:1 oppskalering av 1080p, uansett hva du kaller det...

Lenke til kommentar

Academy 4K er helt ned i 3656 piksler i bredden. Synes det blir en smule useriøst. Blir som om en som er skyldig noen 4000 kr sier "Her har du 3656 kr, nå er vi skuls." Synd det ikke lenger er viktig å være presis. "Når lysbryteren er av er lampen tilnermet på." "Han drakk en flaske Single Malt Whisky men var tilnermet edru." "En dame tittet på meg i baren og vi hadde tilnermet one night stand." Ønsketenkning funker ikke. Enten så har man det eller så har man det ikke. Snart får man vel fartsbot for å kjøre 76,8 km/t i en 80-sone, det er jo tilnermet over 80 km/t.

Endret av BadCat
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Man kan jo egentlig begynne å lure på hvordan de får slikt til, hvis man begynner å tenke litt rart. Den har ca 8.29 millioner piksler. Hver piksel består av 3 individuelle punkter. Altså totalt ca 24.87 millioner lyspunkter: 24.870.000. Vært av de punktene styres hver for seg, dimmes. Det betyr at hvert pixel trenger 4 ledere. Det blir 33.16 millioner ledere. Og siden det er LCD så skal det også lys igjennom.

 

Får håpe det ikke er en som lodder for hånd :D

 

Hadde vært moro med en artikkel fra Hardware.no hvor man faktisk tar en helt normal skjerm og viser hvordan ting er bygget opp bit for bit, og får ting til å fungere. En liten "How its Made". Dette funker jo med hauger av ting som er aktuelt for denne siden. Ikke bare kjedelig lese stoff om at det hovedkortet greier 0.1 FPS bedre enn ett annet, og har 1 SATA port mer.

Lenke til kommentar

Endelig et alternativ til IBM sine T220 og T221 fra 2001. :tease:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_T220/T221_LCD_monitors

 

Burde vært 47-50" +

 

1080p er alt du trenger til du kommer opp til 40-sonen, med mindre du sitter 10cm ifra tven å studerer pixler.

Du bestemmer ikke hva jeg trenger, gitt. Jeg sier gladelig ja takk til 3840x2400 på en 20-27" skjerm.

 

Edit: Oisann, er det rett og slett en TV og ikke PC-skjerm det er snakk om her?

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Vel, hvis de kaller det 4K2K er det kanskje ikke sååå sleipt...

 

Da "låner" de bare 160 piksler fra høyden og "gir" til bredden, ettersom 2000-2160 = -160 og 4000-3840 = 160

 

Jeg vil si de har sitt på det rene... :p

 

Edit: Fikset rare norske bokstaver... (takles ikke ved hurtigkommentering?)

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Burde vært 47-50" +

 

1080p er alt du trenger til du kommer opp til 40-sonen, med mindre du sitter 10cm ifra tven å studerer pixler.

Du bestemmer ikke hva jeg trenger, gitt. Jeg sier gladelig ja takk til 3840x2400 på en 20-27" skjerm.

 

Ser bruksområdet hvis du jobber på pc dagen lang eller driver med video/foto/musikk redigering, men til film og spill så vil ikke mann i gata merke forskjell. Du husker kanskje at alle klagde på at de ikke så forskjell på HD og vanlig? hvordan tror du dette kommer til å gå...

Lenke til kommentar
Du bestemmer ikke hva jeg trenger, gitt. Jeg sier gladelig ja takk til 3840x2400 på en 20-27" skjerm.

Ser bruksområdet hvis du jobber på pc dagen lang eller driver med video/foto/musikk redigering, men til film og spill så vil ikke mann i gata merke forskjell. Du husker kanskje at alle klagde på at de ikke så forskjell på HD og vanlig? hvordan tror du dette kommer til å gå...

Ah, ja da er vi helt enige. :)

 

Ved TV-bruk får man også denne pikselstørrelse/meter-greia jeg ofte ser nevnt når det gjelder TVer også, som du nevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...