Gå til innhold

Viser verdens minste og tynneste 4K-skjerm


Anbefalte innlegg

Helt konkret burde 4K*2K vært 4000x2000 nettopp fordi det er nøyaktig det det står. (K=1000)

Er ikke sikker på om vi kan konkludere med at "det burde vært" bare fordi det er det som er mest presist. Det er andre momenter å inkludere i vurderingen enn presisjon.

 

Det hadde sett litt rart ut med en standard som heter "3K84*2K16". Hverken lett å markedsføre eller særlig hensiktsmessig å bruke som navn. Strengt tatt er det jo dette formatet som passer best for 16:9 ettersom det er så lett å skalere i forhold til 1920x1080...

 

Edit: Fikset talltull

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke sikker på om vi kan konkludere med at "det burde vært" bare fordi det er det som er mest presist. Det er andre momenter å inkludere i vurderingen enn presisjon.

 

Det hadde sett litt rart ut med en standard som heter "4K16*3K84". Hverken lett å markedsføre eller særlig hensiktsmessig å bruke som navn. Strengt tatt er det jo dette formatet som passer best for 16:9 ettersom det er så lett å skalere i forhold til 1920x1080...

Burde en ikke aller helst bare kalle det QFHD (som det faktisk heter) eller 2160p, i stedet for 4K2K?

Lenke til kommentar
Helt konkret burde 4K*2K vært 4000x2000 nettopp fordi det er nøyaktig det det står. (K=1000)
Er ikke sikker på om vi kan konkludere med at "det burde vært" bare fordi det er det som er mest presist. Det er andre momenter å inkludere i vurderingen enn presisjon.

Det er ikke det som er mest presist. Det er det eneste som er presist.

 

"Omtrentlig nøyaktig" og "nøyaktig omtrentlig" er selvmotsigelser.

 

Det hadde sett litt rart ut med en standard som heter "4K16*3K84". Hverken lett å markedsføre eller særlig hensiktsmessig å bruke som navn. Strengt tatt er det jo dette formatet som passer best for 16:9 ettersom det er så lett å skalere i forhold til 1920x1080...

Det er nettopp derfor QFHD er en bedre betegnelse. Men aller best hadde vært konkrete pikseltall. Det krever f.eks ikke flere tegn å skrive 4016 enn 4K16, men det er mer lettlest og mindre kryptisk. Forøvrig er det 3840x2160 som er QFHD, ikke det du skriver.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Burde en ikke aller helst bare kalle det QFHD (som det faktisk heter) eller 2160p, i stedet for 4K2K?

Vanskelig å si hva man burde. Det er ikke nok begrunnelse at det ene er "upresist". Hva som er kan ikke uten videre brukes som begrunnelse for hva som burde være.

 

Jeg synes nå at 4K eller 4K2K er mer beskrivende enn QFHD, selv om man bommer på noen 100-talls piksler...

 

Er ikke sikker på om vi kan konkludere med at "det burde vært" bare fordi det er det som er mest presist. Det er andre momenter å inkludere i vurderingen enn presisjon.

Det er ikke det som er mest presist. Det er det eneste som er presist.

"Omtrentlig nøyaktig" og "nøyaktig omtrentlig" er selvmotsigelser.

Flott, men du hopper glatt over poenget mitt. Nemlig, hvordan kan du si hva som "burde være" på bakgrunn av hva som "er"? Hvorfor er presisjon det aller viktigste momentet her?

 

Det er nettopp derfor QFHD er en bedre betegnelse. Men aller best hadde vært konkrete pikseltall. Det krever f.eks ikke flere tegn å skrive 4016 enn 4K16, men det er mer lettlest og mindre kryptisk. Forøvrig er det 3840x2160 som er QFHD, ikke det du skriver.

Med hvilken logikk blir 4016 riktig?

 

Som jeg sier over, synes jeg ikke QFHD nødvendigvis høres noe mer avklarende ut enn 4K. Det ligger ikke noe mer info der, med mindre man vet det står for "Quad Full HD" og at det snakker om firedobling av arealet til "Full HD" og man vet at "Full HD" er 1920*1080. 4K gir en rask pekepinn om hvor mange piksler det er snakk om. Tviler på folk vil føle seg snytt når de finner ut at: "AHA! Det mangler noen piksler". Eller i dette tilfellet: "Å nei, jeg fikk for mange piksler".

 

Men nå er det jo en gang QFHD som ser ut til å bli standarden. Så får man godta at industrien mener at oppløsningen her er fire ganger så høy som full-hd. Personlig mener jeg nå at det hadde vært mer redelig å snakke om en dobling... Men det blir en annen diskusjon.

 

Edit:

Apropos, her har du konsekvensen av areal-snakk... 16xFullHD! Kanskje ikke så dumt å begynne med 4K, 8K osv?

http://www.hardware.no/artikler/denne_faar_4k_til_aa_blekne/105577

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
Må jo ha dobbelt så kraftige skjermkort da..Eller minimum 2-3 skjermkort i maskinen for å kunne kjøre spill optimalt.

Det er dobbelt så mange piksler som 2560x1600, men samtidig skulle det bli unødvending med AA. Ytelsemessig tipper jeg man kan sammenligne ytelsen på 3840x2160 uten AA med 2560x1600 med 4xAA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...