Gå til innhold

Spytter ut ledningen for å spare strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ang de praktiske problemene, støpseler du burde dratt ut av kontakten når apparater ikke er i bruk er det da ikke så lurt å skjule? (lamper med bryter kan vel ikke bruke strøm da det er et fysisk brudd inne i ledningen?)

 

Jeg tenker de fleste har PC kontakter og slikt lettere tilgjengelig så da vil jo denne funke.

 

Gi den en funksjon som stopper den når det ikke er kontakt, og som "suger" den inn når du slår på apparatet igjen ;)

Lenke til kommentar

Produktet er nok myntet på varmere deler av verden, der varmen fra standby-apparater er til bry og der media har hypet standby-effekten som problem. Her i landet er varmen stort sett til nytte for oss, likevel hyper media og diverse miljøorganisasjoner standby som miljøfiende.

 

Som brannvern-innretning ser jeg ikke poenget. Standby-effekten er så lav at det ikke blir brannfare av det likevel. Da er jeg mye mer tilhenger av timere til vannkokere, kaffetraktere og sånt med et relé.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Produktet er nok myntet på varmere deler av verden, der varmen fra standby-apparater er til bry og der media har hypet standby-effekten som problem. Her i landet er varmen stort sett til nytte for oss, likevel hyper media og diverse miljøorganisasjoner standby som miljøfiende.

 

Som brannvern-innretning ser jeg ikke poenget. Standby-effekten er så lav at det ikke blir brannfare av det likevel. Da er jeg mye mer tilhenger av timere til vannkokere, kaffetraktere og sånt med et relé.

 

Ja overskuddsvarme er nok ikkje eit stort problem i norge, men dette produktet vil nok hjelpe til å spare litt strøm på den varme årstida. Men på den varme årstida så har vi rikelig med miljøvennlig vannkraft her i landet, det er om vinteren når alt vatnet i fjella er i fast form at vi i norge må importere mindre miljøvennlig strøm frå utlandet.

 

Når det gjeld brannvern delen så vil dette rett og slett ikkje fungere. Brannfaren oppstår som regel når det er noke gale med det elektriske apparatet, noke som fører til ei overbelastning over oppvarming som igjen fører til brann.

 

Skulle dette produktet hindre brann så burde det vært omvendt slik at det spytter ut kontakta dersom produktet drar meir strøm enn normalt.

Lenke til kommentar

Når det gjeld brannvern delen så vil dette rett og slett ikkje fungere. Brannfaren oppstår som regel når det er noke gale med det elektriske apparatet, noke som fører til ei overbelastning over oppvarming som igjen fører til brann.

 

Skulle dette produktet hindre brann så burde det vært omvendt slik at det spytter ut kontakta dersom produktet drar meir strøm enn normalt.

Du treng ikkje høg straum for brannfare. Dårleg kontakt i ein tilkopling er nok til å skape varmgang og ein potensiell brann, men apparatet vil ikkje trekke meir straum av den grunn.

Ein kortslutning vil sikringen ta seg av og overbelastning av apparat i huset er neppe noko utbreidd fenomen.

 

Relestyring av stikkontaktar som koplar dei ut om natta hadde vore betre. Jo færre delar av anlegget som har straum, jo mindre er sjansen for ein feil og fare for brann.

Ser for meg at det er slitsamt å plugge inn igjen alle apparat kvar dag.

Lenke til kommentar

Kanskje man burde innført alltid-på-kurser og dagstrøm-kurser? Så kunne man koblet apparater man bare bruker når man er våken til dagstrøm-kursen og hatt en bryter for å slå av alt av dag-apparater. Det vil også spare en for å gå runde og slukke lys og dra ut kontakter før man legger seg.

Lenke til kommentar

Forhastet løsning. Det burde heller vært en relésperre som man flippet av og på.

Men det er jo så jævlig mye kulere når den spytter ut kontakten da! harhar.gif

 

 

Det skal jeg ikke si meg uenig i, men det gir en litt gimmick-følelse over konseptet også. Hvorfor skal man få en vond rygg når man har mer konkrete løsninger som både er mer driftsikkert og trolig billigere.

Lenke til kommentar

Kanskje man burde innført alltid-på-kurser og dagstrøm-kurser? Så kunne man koblet apparater man bare bruker når man er våken til dagstrøm-kursen og hatt en bryter for å slå av alt av dag-apparater. Det vil også spare en for å gå runde og slukke lys og dra ut kontakter før man legger seg.

 

Noe slikt kunne absolutt vært nyttig. Jeg ønsker meg også forhåndsprogrammering og integrering mot termostat og nattsenking, slik at valgene jeg gjør for dagstrøm-kursene også styrer nattsenkingen.

 

Men dobbelt sett med kurser krever ganske mye etterinstallasjon i eksisterende hus. Som en mellomløsning er nok løsninger av typen som er utgangspunktet her en god ide. Men jeg ville foretrukket en bryter i stedet for at den skal spytte ut ledningen.

 

Forøvrig mener jeg at regelverk av typen European Ecodesign Directive også burde inneholdt et krav om at alt utstyr med standby-modus skal ha en noenlunde lett tilgjengelig bryter som kutter strømmen helt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...