Gå til innhold

Skyrim - Er det ok å selge et ødelagt spill? (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for at du skriver om dette!

 

Har forsøkt å få redaksjonen til å belyse dette emnet tidligere, uten hell. Mulig nå som BBC er på gang, kan vi få frem den fem tonn tunge elefanten fra hjørnet sitt og ut i lyset: Vi serveres uferdige spill og har ingen eller få rettigheter.

 

Fallout New Vegas (PS3) var et mareritt med sine feil og frys, Codemasters Operation Flashpoint Red River hadde radbrukken onlinedel. Patch fikset ikke dette (da den kom mååååneder senere). Satte maskina mi i DMZ for å kunne spille med vennene mine, skal ikke være nødvendig når det år bra å spille Battlefield. Zombiespillet Dead Island, uferdig og utilgjengelig onlinedel med mindre du kjører lan (so 1998...)

600 x 3=1800 kroner for uferdige produkter (ja, jeg kjøper i butikk og ikke over nett).

 

Patchene kommer for sent, de fleste av utgiverne ignorerer negativ feedback i de sosiale mediene og fronter de kommende ekstrapakkene sine for å tyne nok en slant ut av oss. Det er på tide å ta grep. Spillere, foren eder. Jeg har fått nok. Det er slutt på å kjøpe spill ved lansering. Heretter skal jeg overvåke de aktuelle Facebook-sidene og forum i noen uker etter lansering, for så å mulig kjøpe spillene dersom ingen klager på et uferdig produkt, Ergo sum, SKyrim skal ikke spilles med mindre noen fikser dette før ribba er fortært julaften.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et annet problem i mine øyne er DLC, som ofte er lagd samtidig med resten av spillet men som med vilje er utelatt ved lansering for så senere og selge det som "ekstra innhold". Ved spill lanseringer så har jeg begynt å tenkte at jeg heller venter ett år og skaffer utgaven med alle dlc'ene inkludert.

Endret av Bad_Byte
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som med andre produkter som ikke holder mål eller fungerer så skal vi som kunder ha rettigheter. Spill bransjen har alt for lenge vært i en stor grå sone.

 

Hadde jeg kjøpt Skyrim til PS3 hadde jeg gått tilbake til butikken å krevd pengene mine tilbake for et produkt som ikke fungerer. Om nok mennesker hadde gjort dette så hadde til syvende å sist Bethesda og bransjen generelt kanskje skjønt at deres kunder nå har fått nok og ting må forandres.

Jeg synes det er en skandale at Skyrim er blitt kåret til GOTY av VGA og at det er så lite fokus rundt på et spill som faktisk er ødelagt på PS3. Spillet burde få nedjustert karakter av samtlige anmeldere til PS3.

 

Det hjelper lite å kjøpe en Ferrari om motoren stopper å gå etter 200 timers bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spørs litt. Magicka var jo ikkje akkurat bugfritt når det kom ut, men det er lettare å tilgje når spelet var laga av eit lite firma, ganske billig og ikkje minst utruleg gøy.

 

Eit AAA-spel som Skyrim derimot burde ein klare å lage relativt bugfritt. Bethesda har noko å lære av Valve, som testar spela sine til den store gullmedalje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bethesda var for opptatt med 11.11.11-magien, som om forbrukere egentlig bryr seg om tilfeldige dato-sammensetninger som beviselig forekommer med jevne mellomrom. Oblivion blei utsatt frå juletider 2005 til slutten av mars 2006 - uten at det blei bugfritt det heller. Men Skyrim kunne nok ha blitt flikket på litt lenger.

 

Sjølv har eg spelt det på PC, nokre CTD her og der, teksturer som blir lilla (kort tid før kræsj - godt varsel) og eit par drager i revers. Men ingen problemer slik PS3erne har opplevd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I think our favorite really is putting the buckets on the heads," he laughed. "It was like day two, and we went, what? Do we fix that? Our lead programmer is pissed and wants to fix it, and I said I'm not sure we should. That's one of those where maybe we leave it in."

 

Når Bethesda selv bruker bugs som et argument -for- å kjøpe spillet, ja da er det vel okay. GOTY.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig sterkt uenig i den første halvdelen av åpningssetninga di.

Vi gamere er slettes ikke kvalitetsbevisst eller kresen.

Vi er junkies som må ha dopet vårt.

 

At vi gamere har latt utviklingen gå så langt at det er normer heller enn unntaket å gi ut et uferdig produkt, at kundene er betatestere de første 6 måneder av spills levetid, at bugs flest ikke blir fikset; det er bevis/indikator på nettop dèt.

 

Ta Skyrim. Den buggen de benekter har med minnebehnadlig (fra F:NV). Den har de visst godt om, lenge før release. Men de trenger ikke gjøre noe med det fordi de færreste tar seg bryet med å bytte inn spillet.

Det er også drøssevis av bugs/svakheter i spillet som er uforandret siden Oblivion.

 

Eller ta BF3. De har uoffisielt den dårligste netcoden/hitreg av alle FPS noen sinne. Dette har de slitt med siden begynnelsen (altså BF 1942), og de er fullt klar over det selv. Problemet ble dog mer tydelig med BC2, siden folk flest har kjappe linjer nå til dags, og man kan ikke skylde på ISDN- linja.

Denne svakheten i en grunnleggende del av spillet ble slått opp i CAPS LOCK under "alpha- testinga" i sommer og DICE bedyret senere at dette problemet var fikset nå; i den ferdige utgaven av spillet.

En blank løgn. Men de færreste bryr seg.

 

Jeg er selv skyldig i å gi DICE penger på tross av denne og uendelig mange bugs, jeg betalte 100,- for Back to Karkand (enda mer venstrehånds klippoglim- arbeid). Men dette blir de siste pengene DICE og EA får av meg frem til de begynner å ta kundene sine mer seriøst.

 

I alle andre bransjer, utenom narkotika- bransjen, hadde slike useriøse aktører gått konk.

 

 

Jeg håper at spilljournalister kan ta opp dette temaet skikkkelig en dag; se på hvordan de som lever av gamere behandler gamere. Det er utrolig mye dritt der ute som får forstette pga at vi ikke bryr oss.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Synd at de ødelegger for seg selv på denne måten; de skitner til sitt eget (ganske formidable) varemerke.

 

Spillene er jo fantastiske på mange måter, men hele holdningen rundt bugs og det med å slippe noe som på mange måter er uferdig virker veldig arrogant.

 

Tror de er tjent med å ta dette på alvor i lengden elers vil konkurrentene spise dem i løpet av de neste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra artikkel ja. Har ikke spilt Skyrim ennå, men det ser visst ut som det er like så greit. Det nytter ikke at spillene er visuelt bra osv. når det teknisk sett er stappfullt av feil. Husker i Oblivion så ble jeg fullstendig uinteressert og lei av spillet til slutt. Og det er av den enkle grunn at jeg ikke klarte å tro på spillet etter en god del timer. Det føltes mer ut som å vandre rundt i en grafikkmotor fullstendig uten innlevelse... Altså, objekter skal ikke fly i hytt og pine omtrent hver gang en går inn i en bygning. Det skal helst ikke skje i det hele tatt. Det er mulig det er teknisk komplisert å unngå slike feil, men det nytter ikke. Dette er utvikleren sine problemer å ordne opp i før utgivelse. For meg så framstår dette som latskap eller dårlig ledelse.

 

 

Jeg kan legge til at selskaper som har råd til å bruke $100 millioner på reklame for sitt eget, og erkerivalen sitt, spill bør ta en liten del av den potten å heller bruke det på litt seriøs feilsøking; kanskje til og med en seriøs alpha- betatest (ikke marketingbeta).

 

Synd at de ødelegger for seg selv på denne måten; de skitner til sitt eget (ganske formidable) varemerke.

 

Spillene er jo fantastiske på mange måter, men hele holdningen rundt bugs og det med å slippe noe som på mange måter er uferdig virker veldig arrogant.

 

Tror de er tjent med å ta dette på alvor i lengden elers vil konkurrentene spise dem i løpet av de neste årene.

 

Enig med begge her. Det framstår som arrogant/likegyldig ja. Mulig det er ledelsen sin feil, hvem vet. Uansett.... Noen gir helt klart blaffen i at det framstår som elendig håndtverk så lenge pengene ruller inn.

Lenke til kommentar

No som konsollane er utstyrte med platelager og Internett-tilkopling, slepp heldigvis utviklarane å kave so mykje med kvalitetskontroll før utgiving, og kan dermed fokusere på det som er viktigast: å gi ut spel på festlege datoar. Tid og dermed pengar kan sparast på å fikse ting gradvis over tid, slik dei har gjort det på PC ei stund. I tillegg kan spel delast opp og selgast bit for bit, slik at dei tenar endå meir pengar. :)

 

Nei, dette er sjølvsagt ikkje akseptabelt. Med ein konsoll veit ein i all hovudsak kva maskin- og programvare-oppsett spelet skal køyre på, og det burde vere ei sjølvfølgje at det ein gir ut er fullstendig stabilt og i teknisk god stand. På PC forstår eg at det er litt vanskelegare, men her trur eg òg der kunne ha vore gjort ein vesentleg betre innsats.

 

Sjølv starta eg på Fallout: New Vegas på PC omtrent samstundes som alle andre starta med Skyrim. Det låser seg av og til når eg prøvar å laste inn enkelte lagra spel frå hovudmenyen (omtrent halvparten av dei), men dei samme spela kan heldigvis lastast inn frå sjølve spelet, so det er ikkje altfor plagsomt. Ellers har eg ikkje møtt på nokon større feil. Eg betalte sjølvsagt ikkje full pris, sidan spelet var eit år gammalt, og som rollespel er dette ganske bra saker.

 

Eg trur dette er måten å gjere det på: vent eit år, kjøp eit fungerande spel til redusert pris. :) Sjølvsagt er det ikkje alltid like lett å vente, men i dette tilfellet går det greit for min del. Eg gledar meg til å spele Skyrim rundt juletider...i 2012. Då håpar eg at Bethesda har fiksa det tekniske og moddarane har betra det spelmessige. ;)

 

Kay

Lenke til kommentar

Det nevnes her at vi burde returnere spillet dit vi kjøpte det om vi opplever denne buggen med PS3, men spørsmålet er om dette vil fungere. Om jeg kommer til å spille det så mye at jeg opplever dette så kan det godt tenkes at jeg kommer til å gjøre det, men da må jeg nesten få vite at det i det hele tatt er realistisk. Er kanskje litt sleipt da 200t+ er ganske mye timer for penga i forhold til veldig mange andre spill som lages på samlebånd, men man får jo et spill som er ødelagt i den forstand.

 

Ser for meg at hvis jeg klarer å få en butikk til å ta tilbake spillet så kommer de til å kreve fra deres leverandør, som fort kan hende at de nekter, og hvis noen har gjort dette før meg så blir det nok et nei fra h*n bak disken ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...