Gå til innhold

Sniktitt: Refresh i Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir dette som en reinstall av Windows? Isåfall vill det bli MYE enklere å få Windows over på en ny disk.. F.eks en SSD hvis du fra før har HDD, og ikke vill ha OS på begge to...

 

Uansett genialt!

Hvordan er det vanskelig per idag?

 

Bare å formatere HDD i Windows Setup før du velger at du skal ha Win på SSDen.

Lenke til kommentar

Blir dette som en reinstall av Windows? Isåfall vill det bli MYE enklere å få Windows over på en ny disk.. F.eks en SSD hvis du fra før har HDD, og ikke vill ha OS på begge to...

 

Uansett genialt!

Hvordan er det vanskelig per idag?

 

Bare å formatere HDD i Windows Setup før du velger at du skal ha Win på SSDen.

 

Joda, men da mister du jo alt annet... F.eks meg: Kjøpte ny PC i februar, da SSD var utrolig dyrt, og da ikke hvert det... Idag er SSDene mye billigere, og jeg kunne tenkt meg en. Men problemet er Windows... Har jo ALT det andre på HDD'en, har heller ikke noen ekstern HDD å bruke... Vill jo ikke miste alt jeg har lasta ned, da det tar rimelig lang tid å laste det ned igjen...

Lenke til kommentar

Dessverre blir nok denne funksjonen for dårlig vs vanlig reinstall.

Årsaken er vell at visse MS ting blir liggende igjen og lage kvalme, Windows er jo tross alt som en magnet i en bøtte med jernspon.

 

Det å rengjøre magneten er bare å glemme, den må skiftes ut.

 

Kommer alltid til å være best med formatering og clean install, spør du meg.

 

Mye synsing her. Kanskje vente på en test før funksjonen dømmes nord og ned? ;)

 

Om dette virker som lovet er den en genial funksjon, spesielt for folk som aldri har formatert en harddisk før og bare vil ha en lettvint måte å få PC'en til å gå raskere på.

 

Som nevnt bør den være genial til jobbmaskiner også, da du sjelden kan kjøre en full formatering på disse uansett uten velsignelse fra IT-gruppa ;)

Lenke til kommentar

Bedrift-sammenheng

 

De første maskinene jeg innstallerte med Windows 7 er fremdeles i daglig drift. Lurer på om dette var 2009 i løpet av vintern over til 2010, og det var på HP Elitebook 6930p maskiner som var levert pre-installed med XP.

Jeg ser ingen grunn ennå, til at de maskinene må reinstalleres i løpet av sin levetid.

Byttet fra Fujitsu-Siemens Lifebook maskiner i den tiden, og har i etterkant reinstallert endel av de gamle lifebooks med win7pro-oem og de fungerer også helt utmerket som lånemaskiner den dag idag med core2duo cpu'er.

Jo flere tjenester og systemer man flytter ut på server/sky, så mindre er kravene for hardware lokalt, og mindre er kravene til den gode gamle tommelfinger-regelen om å bytte ut hardware hvert 3. år.

 

De første HP Elitebook 6030p maskinene fikk vi vel levert på slutten av 2008. Har oppgradert BIOS ett par ganger og byttet en haug med docking stations, men de maskinene har fremdeles potensiale til å være i drift til ca 2014 slik jeg ser det nå. (med 1 stk reinstallasjon fra scratch der maskinen er oppgradert fra xp til win7pro i løpet av 2011).

 

Privat-sammenheng

Har flyttet all min spilling over på consoles, så trenger ikke gung-ho ytelse lenger. Har en gammel Acer med XP for support reasons, og en win7 maskin med inst date feb 2010. tipper den må reinstalleres før jul pga ssd-sirup issues, men bortsett fra det skal den få kjøre inntil windows 8 kommer.

 

Poenget mitt er at jeg som senior it-tekniker faktisk er blitt så lat/gammel/likegyldig at jeg ikke reformaterer for moro skyld lenger. Er dessuten ikke moro når man har gjort det noen hundre ganger. Mitt gyldne motto nå tildags er:

 

If it works, dont fix it.

 

Unntaket som bekrefter denne regelen, er måteholdent vedlikehold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Alt avhenger av hva man er vant med. Har man som meg samlet alle installasjonsfiler til de programmer man bruker i siste versjon, og gjordt tilsvarende med de driverne man bruker og har egne filer og dokumenter på en egen harddisk eller up to date backup, så tar en full formatering og nyinnstallering ca. 2 timer for meg ihvertfall. Da har jeg siste versjon av drivere og programmer lagt inn i dn mappestrukturen jeg ønsker.

 

Har man null peiling på data og heller ikke bryr seg om å lære noe, kan refresh og lignende funke greit.

 

Jeg tenker mest på hvordan man avinstallerer noe, og så flyter det med rester i mapper og registre, dll filer er fyllt opp og masse tillegg som følgte med ligger igjen. Installerer man et spill kan visual c++ og lignende følge med, og det blir liggende om man fjerner spillet.

 

Er derfor meget skeptisk til hva som blir liggende igjen etter en refresh eller tilsvarende

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...