Gå til innhold

Test: NZXT Phantom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker ett kabinett som kjøler bra men ikke støyer for mye, skulle gjerne sett at NZXT hadde lagt med 1 200mm vifte i siden fordi det er ikke mange viftene som blåser kald luft inn i maskinen, det sitter vel 2 120mm vifter i siden som blåser luft på tvers av kabinettet og ikke hjelper resten av pcen med noe luft. Så i mine øyne så burde den 200mm'ern i siden være obligatorisk, pluss at med store vifter så bråker dem mye mindre enn de 120mm under "spill hastigheter" (kommer jo selvfølgelig ann på viften, men om en 120mm vifte skal hevde seg mot en 200mm så kan du ikke kjøpe en 120mm vifte som spinner på 700 rpm..)

Lenke til kommentar

Jeg liker ett kabinett som kjøler bra men ikke støyer for mye, skulle gjerne sett at NZXT hadde lagt med 1 200mm vifte i siden fordi det er ikke mange viftene som blåser kald luft inn i maskinen, det sitter vel 2 120mm vifter i siden som blåser luft på tvers av kabinettet og ikke hjelper resten av pcen med noe luft. Så i mine øyne så burde den 200mm'ern i siden være obligatorisk, pluss at med store vifter så bråker dem mye mindre enn de 120mm under "spill hastigheter" (kommer jo selvfølgelig ann på viften, men om en 120mm vifte skal hevde seg mot en 200mm så kan du ikke kjøpe en 120mm vifte som spinner på 700 rpm..)

 

Men, nå koster jo ikke en 200mm vifte all verden heller. Skal du ha Noctua D14 som prosessor kjøler f.eks, så må vifta i døra være maks 20mm tykk, ikke 30mm som de fleste er (Noctua sin 200mm er 30mm tykk f.eks). Xigmatek har en vifte som kan brukes om man skal ha D14 i tillegg.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

har dette kabinette i svart, og er veldig fornøyd.

 

lett og romslig å arbeide i, og gode tempraturer.

 

plass til digre skjermkort på 35cm

 

har montert 2 kald katode lys inni, og har sleeved LED kit i toppen. dataen er gørr stilig og lyser som bare det.

 

Eneste minuset er at hvis du har corsair vannkjøling vil du ikke få plass til 200mm'eren oppe. har måttet flytte den til den andre plassen oppe for å få plass

 

Med H80 kjøling har jeg min amd x4 955BE på 4.0ghz med 1.4vcore med max temp på 50grader. klarer 4.2ghz, men må opp på 1.48 vcore for stabil

 

WD Black disken på 28grader

 

Gigabyte 560Ti SOC på 30grader idle og 65grader load

 

Hovedkorte 29 grader

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor det legges så stor vekt på kabelhåndtering når det ikke er vindu i kassa? For meg betyr ikke utseende inni noe som helst når man ikke kan vise frem stasen :p

 

Har litt med kjøling å gjøre også, og det er litt mer kurant å rote inni der når man slipper 4 kg med ledninger som slenger rundt.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Glemmer kanskje litt å nevne byggekvalitet og materialvalg. Jeg har bygd i et par Phantom nå, og må si at blikket er litt i tynneste laget og det er egentlig for mye flex i kabinettet til at jeg tør å anbefale det til folk som har litt maskinvare og drar det rundt på LAN osv.

Helt enig.

 

Andre ting som ikke er så gøy med kabinettet:


  •  
  • HDD-stativene er fastmontert, du kan ikke løsne dem med bare skrutrekker. Dette ødelegger for vannkjøling.
  • Sidepanelet er for nærme hovedkortet, så du får ikke skikkelig med plass til både NH-D14 og 200mm sidevifte. For å strø salt i såret er det ikke mulig å installere en H80 uten å fjerne toppvifta.
  • Ikke vindu og sidepanelene er nesten skremmende tynne.
  • Dårlig plass til kabler bak hovedkort.
  • Plastic-fantastic.
  • Plass til flere HDDer enn de fleste hovedkort har SATA-porter. Denne plassen kunne vært brukt til noe annet.
  • 7 PCI-spor. Når man bygger et oppsett som tar fem-seks spor blir det skikkelig trangt, noe som fjerner litt av poengt med fulltower.
  • Ikke støtte for XL-ATX
  • Man på passe på å føre CPU 12V 8-pin før man fester hovedkortet, hullet blir for trangt etterpå.

 

Det som er bra med kabinettet er dette:


  •  
  • Integrert viftekontroll som er godt organisert.
  • God kjøling
  • Plass til så mange HDDer du ønsker.
  • Plass til lange skjermkort
  • Støtte for EATX-hovedkort.
  • Enkelt å bygge i.
  • Stilig design.
  • Mulig å modde til å bli virkelig bra for vannkjøling.

Lenke til kommentar

Har hatt det siden 2 uker før VoksenLAN i fjor da jeg bygde ny gaming rigg. Fremdeles strålende fornøyd jeg :) syntes det er god plass i det.. og jeg har Asus Rampage III kortet med 2x 480 gtx i sli. fremdeles PLENTY med plass rundt hk og alt . bare gjøre det ryddig det.

 

var noe annet en Antec twelve hundred jeg hadde før . det var mye høyere og kortere, dette er mye lavere og dypere. som er en fordel

 

++ til prisen , og den innebygde viftekontrolleren er kjekt. flere kabinett skulle hatt det

 

Edit : Kan nevnes at jeg har både 200mm i sidedør, og i toppen. Og jeg har NH-D14 . måtte bare lage bittelite hakk i viften i sidedøren, for tuppene på kjøletårnene stikker borti. null problem :)

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...