Gå til innhold

Google TV kommer til Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ihvertfall svært positivt til dette.

 

Det er SMERTELIG klart at dagens ungdommer (og gode deler av oss som nå er velvoksne) ikke ser på TV slik som våre foreldre gjorde. Mange av oss lever på en nesten eksklusiv kombodiett av TVseries og filmer via digital distribusjon + youtube og denslags. Kort sagt - vi ønsker å velge hva vi skal se og ikke minst NÅR vi skal se det. Personlig kan jeg telle antall minutter jeg ser på TV pr. uke på èn hånd, og der er bare fordi det er andre i huset som har TVen på mens jeg er til stede. Jeg hadde neppe giddet å investere i noe tradisjonellt TV abbonement selv. Antal timer pr. uke forran TV-skjermen derimot er noe helt annet... og der er nettop disconnecten.

 

Å lage interaktiv TV er så veldig obviously det neste logiske steget.

 

Bare det å kunne ha tilgang til hele dagens (og ukesvis tilbake) sendingsskjema for alle kanalene når og hvor du vil hadde jo vært en enorm fordel - så kan TVtittingen følge ditt ditt tidsskjema og ikke motsatt vei.

 

Så legger du på muigheter for alle de andre tingene som youtube (og sikkert moduler for facebook og denslags og dersom du ønsker det) så har du en komplett pakke.

 

Ikke minst så er dette veldig spennende for de som lager serier. Med en slik løsning vil de ha en helt annen mulighet for å kunne selge seg direkte til kunder over hele verden - og la det være opp til hver enkelt person om de vil ha det reklamefinansiert (med mye smartere relevant - og dermed kortere - reklame tilpasset DINE interesser og behov og ikke minst hvor du bor) eller om de vil bare betale litt direkte for reklamefri tilgang.

 

Det er egentlig bare fantasien som setter grenser for mulighetene. Jeg ser for meg at en intelligent TV-guide vil være noe av det første som kommer. Basert på hva du ser på og liker så kan datamaskinen analysere dette og foreslå andre ting som du sansynligvis vil like. Ved sammenligning mot anonyme data fra millioner av andre brukere også så vil du begynne å få veldig traffsikre forslag i forhold til hvor sansynlig det er at du vil like det du ser. Da kan du få "automatisk" TV skreddersydd til deg for de dagene der du ikke gidder å aktivt velge noe spesifikt å se på.

 

At det er nettop Google som står bak dette ser jeg egentig bare som en positiv ting. Da vet vi ihvertfall at det vil bli en skikkelig implementasjon og ikke noen halvveis løsning som vil ta 5 år med "betatesting" før det fungerer. Når Google legger vekten sin bak noe så har de musklene for å få det gjort riktig.

 

Jeg bare håper på at de lager systemet sitt fleksibelt nok til at det kan kjøre på vilkårlige platformer slik at en vanlig datamaskin eller eksisterende HTPC kan bruke det direkte. Det hadde jo økt adoption-raten enormt, spesiellt blandt oss unge og tech-savvy som ikke lenger ser på tradisjonellt TV som sikkert er nettop en av de store målgruppene for dem.

 

Og for de som ikke liker dette - så er det vel ingen tvil om dette vil være valgfritt å bruke eller ei i all forseeling fremtid (ihvertfall frem til lignende løsninger totalt har utkonkurert tradisjonell TV - men det vil nok ta laaang tid). Vil du ikke ha det så bare ikke bruk det? ...

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor klager alle over google og at det er kjent at de overvåker søk, osv. Hvilket firma gjør ikke dette? Alle som utvikler programvare i samme kategori overvåker hva brukeren gjør inn i en anonym database. Google er ikke alene om dette og det er så reint tull at alle skal klage over det.

 

Ei trenger dere heller ikke bruke noenting fra google i det hele tatt. Om dere er så paranoide at dere tror google er interessert i deres privatliv så synes jeg synd på dere.

Lenke til kommentar

Neste store Google nyhet: Google Bathroom! Ditt eget personlige overvåkede bad, med integrert støtte for sosiale nettsteder og apps.

 

07.34: **** Had a bowel movement. Authors notes: "It felt great and was just the kind of start my morning needed! Not to big, not to small, frim but not to firm. Didn't smell to bad either."

07.40: **** Did not clean his hands! Authors notes: "WHAT?! HOW DID I EVER LET IT GET THIS FAR?!"

07.41: **** Speaks badly of google. Agents have been dispached from HQ. Authors notes: "What? haha very funny."

07.41: **** Thinks personal hygiene is a laughing matter. Google dissagrees. FBG-Agents will arrive shortly. Authors notes: "WHAT?! NO! YOU CAN'T DO THIS!!"

07.42: Oh, but we can. You want us to, you just don't know it. You don't know your self, but remain calm. Google knows you, Google will fix you. Google knows. Authors notes: "....We shoud have chosen Yahoo! :'("

 

Google Bless America!

 

Edit: Ble litt revet med :p

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Hvorfor klager alle over google og at det er kjent at de overvåker søk, osv. Hvilket firma gjør ikke dette? Alle som utvikler programvare i samme kategori overvåker hva brukeren gjør inn i en anonym database. Google er ikke alene om dette og det er så reint tull at alle skal klage over det.

 

Ei trenger dere heller ikke bruke noenting fra google i det hele tatt. Om dere er så paranoide at dere tror google er interessert i deres privatliv så synes jeg synd på dere.

 

Det vi reagerer på er vel at Google ekspanderer så fort inn i alle mulige merklige former for teknologi og er innvolvert på flere plan i de allerfleste delene av mekedet og verden. Ikke at det er alene i måten de holder på men vi klager ikke på Apple eller Microsoft i en google tråd.

 

Vi liker å klage.

Lenke til kommentar

Veldig enig med Stigma her. Hadde rett og slett vært fantastisk med et slikt opplegg, spesielt om det fungerte skikkelig.

Tenkt så kjekt når tv'n innser selv at jeg er gla i Big Bang Theory, Sopranos, Bones, Supernatural, Two and a half Men, Scrubs osv, og selv kommer med forslag om at jeg mest sannsynlig også kommer til å like Outsourced, Boardwalk Empire, kanskje tilogmed Mad Men.

Det hadde vært en finfin TV det. Tv-systemet, slik det er pr. idag, fungerer ikke for meg. Jeg er ikke spesielt interessert i å måtte vente til klokka blir 22.15 for å se på BigBangTheory, og at jeg går glipp av episoder fordi jeg ikke er hjemme til et gitt tidspunkt. Kan selvfølgelig sette HD-PVR-boksen på opptak, men det er litt tungvint.

Lenke til kommentar

I og for seg spennende, men jeg skulle gjerne visst hva slags innhold den tilbyr utover FB, youtube etc.

 

Får vi tilgang til serier, filmer og sånt?

Inngår de dealer med store innholdprodusenter/leverandører så kan dette bli veldig gøy. Hvis ikke så er det ikke noe for meg.

 

Har mere trua på nettbrett for sosiale tjenester.

Lenke til kommentar

Jeg har heller lyst til å kunne kjøpe/abbo på serier over nett. Så kan jeg se de når jeg vil, trenger ikke tenke på om serieopptaks funksjonen tar opp, slipper reklame og jeg betaler kun for akkurat det jeg vil se på. TV-aboo er helt uaktuelt for en som meg, og sikkert mange andre også, for jeg følger bare med på rundt 5-6 serier. Halvparten av de går ikke på norsk tv, mens andre halvparten går etter kl. 22 og er infisert med reklame. I tillegg henger de langt etter USA og går bare 1 gang i uka. Kommer det sports events på norsk tv risikerer man å måtte vente 2 uker på en episode.

Lenke til kommentar

Jeg skulle bare ønske vi kunne få rask, enkel og billig tilgang til tv-serier på en lovlig måte, slik de har i USA. Med Netflix, Hulu og whatnot. I norge er vel eneste muligheten via iTunes om du ha opprettet en amerikans konto, og åproxyalternativer er ikke så aktuelle for streaming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har jeg ventet på. GoogleTV er jo et supplement til de allerede tilbudene og NRK kan fortsatt regjere på toppen av media hirakiet.

Derfor ser jeg ikke at det utgjør noen trussel for hverken den ene eller andre så lenge de eksisterende medienormer eller lover blir overtrådt.

Lenke til kommentar

Det regner jeg med. Flere av de uoffiselle set top-boksene som kommer med Android i dag har imidlertid relativt dårlig formatstøtte. Det samme slet Boxee Box med underveis i utviklingsfasen, og de måtte bytte til en ny chip og arkitetkur midt i prosessen (Tegra2 suger midlt sagt heftig på videodekoding, og støtter kun H.264 baseline profile).

 

Så det kan godt være at ikke alle enheter som kommer vil takle dette like godt.

Lenke til kommentar

Jaggu på tide at noen innser at det er på tide å endre måten TV blir levert på.

Nå skal omsider brukern settes i fokus, og VI skal få se på det VI vil, NÅR vi vil. Istedet for at tv-selskapene sender det som gjennonsnittet liker når det passer dem.

 

At de finner en måte å tjene penger på dette på, tviler jeg ikke ett sekund på, og det er greit det, så lenge det er en fornuftig inntjening og ikke en brutal utnyttelse slik som f.eks NRK lisens og plateselskapene driver med.

 

Håper det kommer brukerdefinert hukommelse på de der også. Slik at den husker hvilke serier jeg/kona/barna ser og følger med på, og hvilken sesong/episode vi er kommet til, osv osv :)

 

OG tilslutt til de paranoide folkene som er hysteriske for Google (og andre) sin innsamling av informasjon.

Jeg er GLAD for at Google samler inn så mye som de gjør, og skulle gledelig gitt dem mer om de ville ha mer. Jo mer de vet om meg, mine vaner, uvaner, familie, økonomiske tilstand, jo bedre klarer de å tilby meg akkurat det jeg ønsker. Kanskje blir de så flinke til slutt, at de klarer å tilby meg det jeg ønsker, før jeg vet at jeg ønsker det ?! DA blir dere paranoide da tenker jeg !! :new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg er ihvertfall svært positivt til dette.

 

Det er SMERTELIG klart at dagens ungdommer (og gode deler av oss som nå er velvoksne) ikke ser på TV slik som våre foreldre gjorde. Mange av oss lever på en nesten eksklusiv kombodiett av TVseries og filmer via digital distribusjon + youtube og denslags. Kort sagt - vi ønsker å velge hva vi skal se og ikke minst NÅR vi skal se det. Personlig kan jeg telle antall minutter jeg ser på TV pr. uke på èn hånd, og der er bare fordi det er andre i huset som har TVen på mens jeg er til stede. Jeg hadde neppe giddet å investere i noe tradisjonellt TV abbonement selv. Antal timer pr. uke forran TV-skjermen derimot er noe helt annet... og der er nettop disconnecten.

 

Å lage interaktiv TV er så veldig obviously det neste logiske steget.

 

 

Ja, selv har jeg ikke TV-abonnement i det hele tatt, klarer meg helt utmerket uten. Men hvordan fungerer google TV sånn konkret i USA i dag? For meg er det jo også ett must å kunne kjøre dette via en HTPC, orker ikke å kjøpe en helt egen boks for noe slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...