Gå til innhold

Test: Apple Mac mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skaffet modellen med HD6630M skjermkort som HTPC, og må si at dette fungerer meget bra i kombinasjon med Apple Remote og XBMC. Ønsker jeg å gjøre diverse andre ting så er det bare å ta fem mitt Logitech Wireless Illuminated K800 og en Apple MagicTrackpad så går alt som en lek.

 

Kunne riktignok ha bygget meg en liten Mini-ITX maskin, men den ville ikke blitt like liten og snasen som en Mac Mini samtidig som jeg syntes rett og slett Mac OS X er enklere og bedre og forholde seg til i HTPC / bruk på TV-en kontra Windows7.

Lenke til kommentar

Vell, for min del så ville jo en MacBook Air ikke passet spesielt godt som en HTPC løsning? Du tenker vell at det å docke enn MacBook Air er like greit som å bruke en Mac Mini som stasjonær?

 

Nå er jo ytelsen forskjellig, prisen forskjellig, med MacBook Air har du ikke muligheten for noe dedikert skjermkort, du har ikke mulighet for 2x harddisker, du er låst til toppen 256GB SSD, minnebrikker som er fastmontert på hovedkortet osv osv.. Og ikke alle er like fortrolige med docking løsninger heller.

Lenke til kommentar

Vell, for min del så ville jo en MacBook Air ikke passet spesielt godt som en HTPC løsning? Du tenker vell at det å docke enn MacBook Air er like greit som å bruke en Mac Mini som stasjonær?

 

Nå er jo ytelsen forskjellig, prisen forskjellig, med MacBook Air har du ikke muligheten for noe dedikert skjermkort, du har ikke mulighet for 2x harddisker, du er låst til toppen 256GB SSD, minnebrikker som er fastmontert på hovedkortet osv osv.. Og ikke alle er like fortrolige med docking løsninger heller.

Ja,, var egentlig det jeg tenkte på. Ytelsen er jo ikke så veldig forskjellig. Vet liksom ikke helt hvor mye man får igjen for HD 6630 på spillsiden, og ellers har GPU-ytelsen antakeligvis ikke særlig mye å si. Harddisker kan man alltids kjøpe eksternt, og gjerne sette som del av dockingsystemet. En slik løsning trenger ikke å være så voldsomt sofistikert, og så har man i tillegg fordelene som en bærbar / minibærbar gir deg. smile.gif

Lenke til kommentar

Drar den FCP7?

Hvis du vil og ikke er for utålmodig, ja. Men hvis du har svidd av såpass heftige summer på programvare er det passe absurd å senere kjøpe Mac mini, og jeg ville heller ikke kjøpt denne maskinen om et av hovedformålene er Final Cut-bruk.

 

Ellers: positivt at maskinen blir testet på sine egne premisser.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Jeg må si meg litt imponert over prisen, en bærbar som jeg nettopp har bestilt, har omtrent ilkens ytelse og pris, ok den har full hd skjerm, tastatur og alt med seg, men har apple litt dyrere i minne, var nå lenge siden jeg gadd å se på prisen hos noe Mac. det siste jeg så var prisene til ipad og dem var slik jeg forventa dem, skyhøye.

 

Blir ingen mac mini hos meg da, treng ingen htpc og vis, bygge jeg sjøl. Så applefolk som er glad i å overbevise andre treng ikke å prøve seg engang grin.gif

Lenke til kommentar

Har selv hatt begge foregående modellene av Mac mini i TV-benken, og er storfornøyd!

Beste er at alt fungerer med en gang du pakker ut den. Optisk lyd, HDMI i 1080p, nettverk og en enkel liten gjennomgang for å få koblet på bluetooth mus og tastatur, så var den klar til bruk.

 

Bruker den med XBMC/PLEX hovedsakelig, og har AirFoil installert for streaming av spotify fra laptoppen.

 

Jeg vil iallefall si at den er genial til mitt bruk, og jeg elsker det at den fungerte uten noe prakk (sleit mye med den ubuntu baserte linux boksen jeg hadde før).

Prisen er litt stiv, og noen vil si at den har litt lite kraft. Selv er det eneste jeg merker at den lugger litt på 1080p på Youtube (svak på å spille flash, da det går i software).

I XBMC så ligger jeg på ca 30% last mener jeg på de tyngste filmene.

 

Har anbefalt Mac Mini til alle som skal ha seg HTPC, men det er ikke lett å få de over pga pris, og det faktum at det er OSX..

Lenke til kommentar

Øk størrelsen med 200 %, reduser femininitet med 80% og øk ytelsen med 600%.

 

Et stilrent kabinett med en heftig sekskjerner fra AMD eller en i5 er slett ikke umulig med m-ATX til samme pris.

 

På en annen side skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder. De fleste av de som kjøper en slik boks ejakulerer med første blikk av et halvspist eple med stiv pris. Steve Jobs er Bernays eneste verdige etterkommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må si meg litt imponert over prisen, en bærbar som jeg nettopp har bestilt, har omtrent ilkens ytelse og pris, ok den har full hd skjerm, tastatur og alt med seg, men har apple litt dyrere i minne, var nå lenge siden jeg gadd å se på prisen hos noe Mac. det siste jeg så var prisene til ipad og dem var slik jeg forventa dem, skyhøye.

 

Blir ingen mac mini hos meg da, treng ingen htpc og vis, bygge jeg sjøl. Så applefolk som er glad i å overbevise andre treng ikke å prøve seg engang grin.gif

 

Uten link så blir argumentasjonen og sammenligningen din meningsløs dessverre.

En Apple iPad 2 er kanskje dyr, men ikke så alt for ille priset sammenlignet med de nærliggende konkurrentene med tanke på pris, ytelse, applikasjoner som er tilgjengelig, skjermen osv.. Svindyr er å dra strikken litt vell langt, hvertfall når det gjelder iPad2.

Lenke til kommentar

Øk størrelsen med 200 %, reduser femininitet med 80% og øk ytelsen med 600%.

 

Et stilrent kabinett med en heftig sekskjerner fra AMD eller en i5 er slett ikke umulig med m-ATX til samme pris.

 

På en annen side skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder. De fleste av de som kjøper en slik boks ejakulerer med første blikk av et halvspist eple med stiv pris. Steve Jobs er Bernays eneste verdige etterkommer.

 

Nå leveres jo Mac Mini med Intel Core i5 da? Den siste linja der er meningsløs, jeg skaffer meg en Mac Mini som HTPC rett og slett fordi den er mer stilren og kompakt enn hva jeg klarer å bygge til TV-benken selv, derfor havner jeg på Mac Mini.

Øker du størrelsen med 200% så blir den ubrukelig for meg som HTPC, så selv om den kanskje ikke egner seg til ditt bruk så betyr ikke det at den er meningsløs for alle andre og det å øke størrelsen og stappe inn mer kraft er synonymt med at den vil egne seg bedre for alle andre.

 

Det er slettes ikke umulig å sette sammen en finfin Micro-ATX maskin til samme pris, men denne blir for stor for mitt bruk og kjører ikke Mac OS X (noe jeg ønsker i dette tilfellet etter mye dilldall med Windows7 i HTPC sammenheng), ergo jeg havner på Mac Mini.

Vi har alle forskjellige bruksmønster og behov, det at Mac Mini tydeligvis ikke faller innunder dine egne betyr jo ikke at den er håpløs for alle oss andre og at vi må være programmerte Steve Jobs roboter for å kjøpe noe slikt.

Lenke til kommentar

Vell, for min del så ville jo en MacBook Air ikke passet spesielt godt som en HTPC løsning? Du tenker vell at det å docke enn MacBook Air er like greit som å bruke en Mac Mini som stasjonær?

 

Nå er jo ytelsen forskjellig, prisen forskjellig, med MacBook Air har du ikke muligheten for noe dedikert skjermkort, du har ikke mulighet for 2x harddisker, du er låst til toppen 256GB SSD, minnebrikker som er fastmontert på hovedkortet osv osv.. Og ikke alle er like fortrolige med docking løsninger heller.

 

Peronlig synes jeg ikke mac-mini passer spesielt bra til en HTPC heller, grunnen? Man "må" uansett ha en receiver. Det setter mye føringer på høyden til TV-benken, så den mindre størrelsen kommer i liten grad til sin rett. Jeg skulle ønske mac-mini kom med skjermfeste som default, så den kan festes bak en skjerm. Jeg synes sånne minimaskiner er kule men "desverre" så er nytteverdien endel mindre enn jeg kunne ønske meg med en liten PC om man velger å planlegge litt hva slags oppsett man skal ha.

 

Fra artikkelen: "Med sin beskjedne innmat og størrelse burde vi kunne forvente en stillegående opplevelse med Mac mini.", beskjeden størrelse er ikke noe som fører til at man burde forvente at det er spesielt stillegående, heller motsatt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...