Gå til innhold

Test: Ubuntu 11.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt ubuntu 11.04 nå i et par uker, og er kjempe fornøyd med det nye brukergrensesnittet. Helt klart den beste linux distroen jeg har prøvd hittil. Virker veldig stabil , de fleste dagligdagse applikasjoner medfølger eller er lett oppnåliger gjennom programvare senter, og det er gratis. Håper at flere får øya opp for linux og ubuntu, for dette er en solid utgivelse!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott artikkel Robin. :) Keep up the good work. :thumbup:

Er en stund siden jeg har prøvd Linux/Ubuntu nå. Går stort sett i Windows. Det virker veldig spennende med Unity, og jeg tror jeg skal gi 11.04 et forsøk når jeg får tid. Gleder meg. :D

Endret av ElBarto
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Brukt Ubuntu 11.04 siden Beta 2 og det funker knall det. Jeg hadde vel foretrekt at Unity docken var i bunn av skjermen som AWN. Men de fant vel ut at da blir Ubuntu FOR likt Apple OSX ;)

 

Dessuten har nesten alle widescreen skjermer i dag, og på den måte passer jo det best at man har Unity docken på venstre side.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På min arbeidsstasjon oppgraderte jeg til 11.04 og var svært misfornøyd. Unity passet ikke med min oppsett av skjermer, hvor skjerm nummer to står på venstre side. Det var en hel del krypdyr rundt omkring (bugs). Derfor byttet jeg til Gnome 3.

 

På min hjemmepc, med bare en skjerm, så fungere Unity utmerket.

 

Nå har jeg brukt begge disse løsningene i cirka en måned og ser styrker og svakheter med begge. Noen blogger har uttalt at Gnome 3 og Unity er så like at Canonical kunne satset på samarbeid istedenfor å gå sin egen vei. Jeg er fullstendig uenig og skjønner godt hvorfor de har satset på noe eget. Selv om Gnome 3 har noen svært gode løsninger så synes arbeidsflyten og opplevelsen er bedre i Unity.

Lenke til kommentar

Svarte også at vi får Unity delen.

Liker at det er en god del software som finnes til Ubuntu og de greie og oversiktlige menyene i 10.04 LTS.

Har testet 11.04 i VMWare og fikk naturligvis det gamle oppsettet grunnet driver issues.

 

 

Er det noen andre gode alternativer der ute? Jeg bruker 10.04 lTS på serveren for å ha ett GUI til VMWare og samtidig gjøre bruken lettere.

Lenke til kommentar

Sist gang jeg prøve Ubuntu var det utgave 10 noe noe. Det store problemet der for meg som ikke er noen stor linuxhøvding var å innstallere det trådløse nettverket. Det vil si: jeg måtte for hånd skrive inn en haug med adresser og slikt. Er det slik fremdeles eller er det mer Plug & Play over det?

Trådløst har da fungert smertefritt de siste par årene. De eneste gangene jeg har opplevd et problem (f.eks. med 09.10) var at hardware var såpass ny at driverene ikke fungerte.

 

Apropos versjon 10 eller noe - alle ubuntu versjonene heter X.04 eller X.10 - .04 lanseres i april og .10 i oktober. Tallet foran angir året.

Lenke til kommentar

Helt enig med skrivefeil over her. Artikkelen og den nye versjonen av Ubuntu innbyr til å kjøpe en laptop e.l. kun med det formål å installere og kjøre Ubuntu. Dual boot er også for meg utelukket, og på PCen min kjører jeg Windows pga spill og annen programvare. :(

 

Er enige med dere selv, var lykkelig Mac OS X-bruker før jeg testet nye versjonen av Ubuntu, og nå lengter jeg "hjem" :(

Lenke til kommentar

Unity ser ut til å kreve litt mer minne og litt bedre skjermkort.

Har installert på noen svakere maskiner, og da får man ikke Unity.

Syns Unity funker greitt når en har vent seg og funnet hvor alt er.

Jeg syns det mangler endel på personalisering, men det kan jo komme. Det er feks ikke mulig å flytte paneler.

Mener også det er litt tungvindt når instalelrte programmer ikke legger ikon på skrivebordet - og sånnt småtteri som sikkert kommer.

Tia må snart være inne til å kunne få kjøpt Pc uten OS....

Lenke til kommentar

Kan legge til at Ubuntu var SKREMMENDE lett å få opp på den bærbare HP maskinen min.

Pang sa det og da funket trådløst nett etter noen non open source drivere var lagt inn via verktøyet og spesial knappene fra HP funket også.

Ypperlig maskin til surfing i allefall, kan ikke klage der.

Lenke til kommentar

Hva feiler toppmenyen på skjermbildene? Skyggen er jo ekstrem svart, og legger seg over alle vinduer og dropdown-greier. Ser ikke sånn ut her...

 

Liker Unity godt jeg, selv om det er et par ting de kan jobbe mer med. Først og fremst program-velgeren (app lense) som er DÅRLIG å navigere gjennom, men så bruker jeg stort sett bare søkefunksjonen uansett. Trykke super/windowstast, skrive inn noen bokstaver, programmet dukker opp, trykk enter. Tada.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...