Gå til innhold

Populær dings fyller 30 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reverse Polish Notation :love:

Heh, ja ingenting er som å gjøre den jobben som programvaren burde gjøre.

Nå kan RPN være veldig mye mer effektivt og deterministisk enn vanlig notasjon. Samt man slipper parenteshelvete.

 

6÷2(1+2) = 1 eller 9?

 

(6 ÷ 2) * (1 + 2) = 9

6 ÷ (2 * (1 + 2)) = 1

 

Det er så klart et rett svar her, men med RPN vet man alltid hvilken rekkefølge noe skal skrives.

Lenke til kommentar

Så du har altså behov for

 

Easily calculate loan payments, interest rates and conversions, standard deviation, percent, TVM, NPV, IRR, cash flows, bonds and more. Over 120 built in functions. Ideal for real estate, finance, accounting, economics and business work.

 

? Eller bruker du bare + og - knappene? Da kan du like godt bruke mobilen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

RPN-input er også plagsomt, jeg hadde det på HP48GX kalkulatoren på videregående, må liksom taste alt baklengs, det føles helt feil ift det man er vant til.

Jeg brukte et par uker bare på å huske hvordan jeg tasta inn ting riktig.

 

2 enter 2 +

 

4

Lenke til kommentar
TI-84 Plus er saker det!

Denne HPen kan ta seg en bolle.

 

Skulle ønske vi kunne brukt en kalkulator med skikkelig display så man kunne bruke parantes skikkelig.. Texas BA-II eller hva den heter er OK, men når jeg har en eldre TI-83 liggende som jeg ikke har lov å bruke på eksamen er det surt! Skole-kalkulatoren er riktignok lettere å skjønne seg på da :p

Lenke til kommentar
TI-84 Plus er saker det!

Denne HPen kan ta seg en bolle.

 

Skulle ønske vi kunne brukt en kalkulator med skikkelig display så man kunne bruke parantes skikkelig.. Texas BA-II eller hva den heter er OK, men når jeg har en eldre TI-83 liggende som jeg ikke har lov å bruke på eksamen er det surt! Skole-kalkulatoren er riktignok lettere å skjønne seg på da :p

 

Jeg studerer ved Universitetet i Stavanger på fjerde året på en sivilingeniør utdannelse. Vi har gjennom mine (snart) 4 år bare fått lov til å bruke enkel kalkulator til alt vi skal regne (TI-30XB, en casio og en hp variant).

Kjøpte nylig en Ti-nspire CAS fra Ebay til å bruke privat. Stor skjerm og enorme muligheter. Kan anbefales om en kommer fra en videregående skole som har brukt TI utstyr.

 

Casio fan kan anbefales Casio classpad 330.

 

Disse kalkulatorene er begge i stand til å løse ubestemte integraler med så mye algebraiske og greske symboler du måtte ønske. Sparer mye kjedelig matematisk arbeid.

 

Jeg vet det er mange eldre ingeniører som sverger til omvendt polsk notasjon fortsatt. Tror Teknisk Ukeblad hadde en artikkel på det for noen måneder siden.

 

Jeg vil bare si det sånt: "Alt var ikke nødvendigvis bedre i "gamle"-dager."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...