Gå til innhold

Sniktitt: Sid Meier's Civilization V (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I.o.m at Civ 4 er mer enn godt nok til å ikke "gå ut på dato" på en god stund selv om en 5-er dukker opp, er det kanskje likegreit for spillerne at Civ 5 går noen nye veier her og der. Så blir det heller opp til den enkelte om de liker det gamle eller nye systemet bedre.

Mine 2 ... 50-øringer, i guess.

Lenke til kommentar

At stack of doom endelig er borte og one unit per tile er implementert synes jeg er fantastisk. Det virker som kampsystemet i Civ5 er oppgradert kraftig, og det har vel vært det svakeste punktet i tidligere civilization-spill.

 

Jeg ser at det kan bli mye micromanagement å transportere store styrker, men det gjør man jo stort sett bare i krigstid. (Det er vel da "just one more turn" kommer virkelig inn i bildet også, selv om man ikke liker å krige)

 

Liker ikke at de har tatt ut forurensing. Det kan bety at de har fokusert litt vel mye på krig denne gangen. (Masse atombomber)

 

Giant death robot er faktisk hentet fra en spøk civfanatics sitt forum. Synes ikke så mye om denne endringen, men som regel har man jo vunnet spillet før man kommer til future tech uansett. Sikkert en del som blir forbanna på dette og kommer til å modde den ut.

 

Bra at teknologihandel er ut. Dette var altfor viktig i tidligere civilization-spill, spesielt på høyere vanskelighetsgrader. Ja faktisk var dette den eneste måten å vinne på. Rart de har tatt ut muligheten for å bytte kart.....

 

Religion og spionasje er helt greit er borte synes jeg. Det var ikke spesielt bra lagt opp i Civ4 uansett.

 

City states synes jeg er et kjempespennende aspekt, og vil tilføye mye til diplomati, spesielt om man vil vinne en diplomatisk seier. Det er vel en litt mer avansert versjon av indianerbyer fra colonization.

 

At veier koster penger å opprettholde er også en smart nyhet. Nå er det faktisk effektivt å kontrollere dine motstanderes veier i krigstid siden det vil bli færre av dem.

 

Liker også at de har gjort enda mer for å begrense city spamming. Det var kanskje den største nyheten i Civ4. Selv om alle elsker å utvide, så skal det være vanskelig. Om man ikke liker at happiness er såpass vanskelig å opprettholde på høye vanskelighetsgrader, så kan man jo garantert endre det i en mod. :)

 

Jeg synes det er kjempespennende at Civ 5 er så forskjellig fra Civ 4, akkurat som Civ 4 var fra Civ 3, Civ 3 fra Civ 2 og Civ 2 fra Civ 1.

 

Civilization 4 blir jo dårligst det nest beste spillet gjennom alle tider etter dette kommer ut, så vi har jo ingenting å tape.

Lenke til kommentar

Må egentlig si at jeg har blandede følelser nå. På den ene siden ønsker civ-fanboi'en i meg en ny og forbedret versjon av Civ IV men min innbyrdes strategi-nerd og spilfantast mener at forandringene som er gjort fra IV absolutt kan være til det bedre og en fornyelse fremfor en ren videreføring av det gamle kan være å foretrekke.

 

Er fortsatt gira på dette ja. Gimmegimmegimmegimmegimme.

Lenke til kommentar

Jeg spilte Civ4 en del når der først kom ut. Kjøpte for en liten tid tilbake "complete edition" på Steam til en billig penge. Jeg må si at beyond the sword fremstår som det ypperste i serien så langt - og ut i fra denne artikkelen ser det ut til at jeg holder meg til "complete" en god stund til. Vi får se om "Civ5 complete" kan sparke fra seg når den tid kommer...

Endret av Big aim
Lenke til kommentar

Man må nok regne med at de holder tilbake en del ting for å ta dette med i utvidelser - regner med minst to utvidelser til Civ 5.

 

Religion, spionasje, kanskje til og med ekspansjon til nye solsystemer? Hvem vet... Noe må i alle fall tilleggspakkene tilføre, da er det kjappest å se på det som er tatt vekk fra forrige spill.

 

Nevner Civ 3 i denne sammenheng, Civ 2 hadde en "expansion" (snarere en re-release / bundle) som tilførte multiplayer. Så, da Civ 3 kom skulle det selvsagt være med multiplayer... Denne funksjonen tok de plutselig vekk underveis i utviklingen. Det resulterte i at det ca et år senere kom en expansion som het "Play the World" med multiplayer.

Lenke til kommentar

Skeptisk til ein "light"-versjon av spelet. Er for mange klassikarar som blir forenkla til det regelrett idiotiske - sikkert for å blidgjere massene og øke salgstalla. Kampsystemet fortjente ein oppgradering og ser ingen problem med at du kun kan ha ein enhet i kvart heksagon, kanskje kan kampane no bli litt meir av ei utfordring og ikkje berre ein søken etter bakketoppar og skog om det var det som passa for dine troppar. For sivile enheter er eg kanske litt meir meir undrande over, men gjeld det for dei militære så er det vel naturleg at det skulle gjelde for dei sivile også. Uansett så likte eg ofte å sette opp fleire arbeidarar på samme prosjekt- dei tidene er nok over, men det får så vere. Det nye civics-systemet virka interessant - sjølv om eg ikkje heilt ser for meg korleis det skal fungere. Blir uansett kjekt å skreddersy litt - av type Europa Universalis - og så sjå resultatet. Relgion var aldri noko som eg nytta meg av i stor grad i å forme sivilisasjonen, og strengt tatt irriterte det meg at du kun fekk opp dei som me ser rundt i verden i dag. No vert det vel kutta ut, men det kunne og ha fungert ved å gje fleire valg, som dei no har gjort med civics, og skreddersy for din sivilisasjon. Ellers er eg litt overraska over at dei har fjerna ein del innhald. Spionar benytta eg meg mykje av (var aldri tilhengar av varm krig, foretrakk heller den kalde versjonen). Mange sivilisasjonar som har bukka under for hyppige besøk av mine spionar og blitt inkorporert i mitt Utopia.

Gleder meg uansett. Og som ein anna påpekte så er det berre å gå tilbake til Civ IV om nyversjonen skulle smake heller dårleg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...