Gå til innhold

Apple skal bruke AMD likevel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD "Zacate" (1-2 Bobcat-kjerner + Radeon 6310) ser ut til å bli en glimrende prosessor for MacBook Air og Apple TV. Kombinasjonen lavt strømforbruk og høy ytelse er midt i blinken.

 

Bildet i artikkelen er derimot AMD "Llano" med 4 PhenomII-baserte kjerner og Radeon 63xx grafikk. Den er mer aktuell i Macbook, Macbook pro og iMac.

 

Når kommer egentlig FUSION ? For fullt ?

6. januar kommer "Ontario" og "Zacate" og for fullt. De konkurrerer mot henholdsvis Atom-serien og CULV-prosessorene til Intel. "Llano" som er avbildet i artikkelen kommer for fullt i 1. halvår 2011. De ser ut til å ligge godt an i løypa så jeg tipper mellom påske og grunnlovsdagen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Apple TV? What?

 

Det blir spennende å se hvordan APUene til AMD holder seg til Atom, jeg håper virkelig det fikser litt opp i Netbook markedet.

 

EDIT: DVS. alle AMD løsninger på markedet i dag bruker for mye strøm til akseptabel levetid. En treg Atom prosessor kan kjøre i 4-9 timer, mens AMD løsninger i dag sluker batteriet innen 1-2 timer.

 

Jeg er ikke så glad i Intel pga. monopolisme, men jeg må innrømme at de vinner med med ytelse /watt.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Høres meget bra ut om apple velger FUSION,da blir det endelig litt ytelse i netbooks,som har vært grunnen til at jeg har styrt unna.

Men det blir aldri APPLE her i gården da jeg ikke gidder betale et par laken ekstra bare for å få APPLEmerket på pcen ;)

Endret av Dudeson
Lenke til kommentar

Apple TV? What?

 

Det blir spennende å se hvordan APUene til AMD holder seg til Atom, jeg håper virkelig det fikser litt opp i Netbook markedet.

 

EDIT: DVS. alle AMD løsninger på markedet i dag bruker for mye strøm til akseptabel levetid. En treg Atom prosessor kan kjøre i 4-9 timer, mens AMD løsninger i dag sluker batteriet innen 1-2 timer.

 

Jeg er ikke så glad i Intel pga. monopolisme, men jeg må innrømme at de vinner med med ytelse /watt.

 

"The times they are changing" som en vis mann en gang sa. AMD Zacate (dual-core APUen deres) gruser en ren Atom-plattform ytelsesmessig, den konkurrerer faktisk med en CULV/Ion kombo.

 

Og på toppen av dette har den lavere strømforbruk en Atom så lenge man ikke belaster GPU-biten for hardt. Den bruker bare 9w idle sammenlignet med 16w for en ren Atom-PC. Under Cinebench ligger den på 19w for Zacate mot 20w for Atom. Først når man fyrer opp GPUen så endrer saker og ting seg, da trekker Zacate 28w, mens Atom trekker 23w. Men på dette tidspunktet Atom uansett ubrukelig. CULV/Ion ligger forøvrig ca 10w over Zacate over hele linja.

 

http://pcper.com/article.php?aid=1039&type=expert&pid=8

 

 

AMD "Zacate" (1-2 Bobcat-kjerner + Radeon 6310) ser ut til å bli en glimrende prosessor for MacBook Air og Apple TV. Kombinasjonen lavt strømforbruk og høy ytelse er midt i blinken.

 

Regner med at du tenker på Mac mini og ikke Apple TV? Apple TV er vel den lille svarte boksen som kjører iOS på A4-CPUen deres.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

@Kaymeerah: Heldigvis kommer det nye løsninger som bruker mindre strøm nå allerede i siste kvartal. Se linker til fortester nedenfor.

 

@Simen1: Fortester av Bobcat AMD E-350 både på Hothardware og Anandtech i dag. Greit å lese begge omtaler fordi de får litt forskjellige resultater (de hadde litt lite tid til rådighet).

 

http://hothardware.c...Preview/?page=1

 

http://www.anandtech...0-benchmarked/1

 

Edit: ser at jeg var litt sen med Anandtech-linken, men den fra Hothardware har ikke blitt postet før.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Anands test var ikke veldig positiv, ble en smule skuffet etter å ha lest den. Kikket kjapt innom pcpers test og den var mye bedre og sammenligninger med mer relevante maskiner/hardware. Jeg er spent på hva Zacate kan få til når den endelig kommer på markedet, OEM-produsentenes implementering har jo en del å si.

Lenke til kommentar

Når man ser på strømforbruk og hva brikkene faktisk klarer å gjøre så er det en ting jeg ønsker å se, og det er en 7-10" Windows 7 tablet med kickstand. I dag må vi slite med Atom om vi ønsker en Windows 7 tablet, men om vi får noen tablets basert på Zacate så vil vi jo få både bedre batterilevetid og bedre ytelse. Den vi rett og slett være ypperlig for en medietablet. Eneste svakheten er at GPUen ikke er kraftig nok for 1080i-materiale, men jeg kan ikke huske sist jeg så 1080i materiale her i Norge.

Lenke til kommentar

For å svare på overskriften:

 

Ja,Apple skal bruke AMD's platform, men de er veldig skuffet over at AMD har lekket informasjon om dette. Veldig skuffet.

 

Uansett så syntes jeg dette er :thumbup: for AMD!

 

Har fulgt med på dette en stund og jeg må bare si at jeg gleder meg til "fortsettelsen"!

Lenke til kommentar

AMD "Zacate" (1-2 Bobcat-kjerner + Radeon 6310) ser ut til å bli en glimrende prosessor for MacBook Air og Apple TV. Kombinasjonen lavt strømforbruk og høy ytelse er midt i blinken.

Tror ikke Apple er interesert i å gå ned i ytelse sammenlignet med eksisterende MackBook Air.

 

Apple TV bruker ikke en x86 prosessor. Den har en Apple A4 ARM-prosessor.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1289951167' post='16489375']Tror ikke Apple er interesert i å gå ned i ytelse sammenlignet med eksisterende MackBook Air.

Det tror ikke jeg heller. Derfor bør Zacate være midt i blinken. Omtrent like bra CPU-ytelse, mye bedre grafikkytelse og lavere strømforbruk idle gir lengre batteritid i vanlig bruk.

 

Raptor' timestamp='1289951167' post='16489375']Apple TV bruker ikke en x86 prosessor. Den har en Apple A4 ARM-prosessor.

.. og da må de alltid gjøre det?

 

Så kan man lure på hvordan Ontario ytelsen er og hvor den skal brukes, nå som benchmarks viser at Zacate er bare hakket bedre enn Atom.

Da bør du lese testene på nytt. Særlig den med Zacate vs Core 2 Duo hos Anandtech. Selv de få systemene som har vesentlig oppgradert grafikkdel (Ion 2) klarer ikke å holde følge med Zacate. Da kan du jo tenke deg hvordan Atom + Intel grafikk yter mot Zacate.

 

Ontario matcher sikkert ytelsen til Atom bedre enn Zacate gjør.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1289951167' post='16489375']Tror ikke Apple er interesert i å gå ned i ytelse sammenlignet med eksisterende MackBook Air.

Det tror ikke jeg heller. Derfor bør Zacate være midt i blinken. Omtrent like bra CPU-ytelse, mye bedre grafikkytelse og lavere strømforbruk idle gir lengre batteritid i vanlig bruk.

Er vi på samme side?

 

http://www.anandtech.com/show/4023/the-brazos-performance-preview-amd-e350-benchmarked/6

 

Zacate ligger langt under Core 2 og Core i3 i ytelse...

Grafikkytelsen på Zacate er også dårligere en eksisterende Core 2 + Nvidia 320 MacBook Air.

 

Mulig Zacate vil gi deg bedre batteri tid, men jeg synes batteritiden på MacBook Air allerede er bra, og jeg ville ikke ofret ytelse for å få marginalt litt bedre batteritid.

 

Raptor' timestamp='1289951167' post='16489375']Apple TV bruker ikke en x86 prosessor. Den har en Apple A4 ARM-prosessor.

.. og da må de alltid gjøre det?

Hvorfor ønsker du å porte iOS som allerede er skrevet for ARM som er mye bedre med hensyn på strømsparing en X86??

Lenke til kommentar
Da bør du lese testene på nytt. Særlig den med Zacate vs Core 2 Duo hos Anandtech. Selv de få systemene som har vesentlig oppgradert grafikkdel (Ion 2) klarer ikke å holde følge med Zacate. Da kan du jo tenke deg hvordan Atom + Intel grafikk yter mot Zacate. Ontario matcher sikkert ytelsen til Atom bedre enn Zacate gjør.
Som [GDI]Raptor sier, "er vi på samme side?". Det er først og fremst CPU delen som ikke imponerer. Her, en annen test: http://www.tomshardware.com/reviews/amd-fusion-brazos-performance,2790.html

 

En ting jeg stusset over i testen hos tomshardware:

power.png

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg satt opp resultatene fra THG sin test i et regneark og kom fram til at Zacate E-350 knuser Atom D525 + Ion2. Men Core 2 Duo SU7300 vinner faktisk over Zacate på både ytelse og effektforbruk. (I hvert fall om man bruker IE8 særdeles mye)

 

post-3851-0-00531000-1289996072_thumb.png

 

Jeg gidder ikke å lage regneark av de andre testene, men hovedinntrykket mitt er i hvert fall at Zacate gjør det sterkt på en rekke områder som er relevante for små bærbare PCer.

 

Redigert: Jeg gadd vist likevel. Her er tabellen fra Anands test.

 

post-3851-0-16314200-1289999167_thumb.png

 

E-350 slår Core i3 330UM så vidt det er og slår Atom D510 med god margin.

 

I Anands første test slo E-350 Core i5-520M med god margin.

 

post-3851-0-39401900-1289999884_thumb.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...