Gå til innhold

HTC Desire HD - Teknisk diskusjon - Tips & triks


Anbefalte innlegg

HTC Desire HD

 

 

dhd.gif

 

 

Spesifikasjoner:

 

CPU: 1GHz Qualcomm MSM 8255

OS: Android 2.2 (Froyo) med HTC Sense

Internminne: 1.5GB

RAM: 768MB

Fysiske dimensjoner: 123 x 68 x 11.8mm

Vekt:164 gram

Skjerm: 4.3" SLCD med 480 x 800 oppløsning

Trådløs tilkobling: IEEE 802.11b/g/n WiFi, HSPA/WCDMA, Bluetooth® 2.1

Fysisk tilkobling: 3.5mm jack, Standard micro-USB (5-pin micro-USB 2.0), microSD (SD 2.0 kompatibel)

Kamera: 8.0MP - auto focus, 2x LED flash, 720p videoopptak

Batteri: 1230mAh. Taletid:320min i WCDMA, 550min i GSM - Standby: 490t i WCDMA, 420t i GSM

 

 

 

Root status:

Har du lastet ned 1.72 oppdateringen fra HTC må du først nedgradere før du kan roote telefonen. Informasjon om hvordan det gjøres og hvordan man så kan oppnå root kan du finne i Frozenblades tråd.

 

 

 

(Kopiert med tillatelse fra TheMoonMan)

 

Hva vet vi så langt?

  • Kommet i slutten av Oktober
  • Prisen ligger ved lansering på på 4500-5500,- avhengig av hvor du kjøper den

 

 

Nyttige linker

 

 

Mer diskusjon

 

 

 

Beskyttelse:

 

Plast/silikon:

 

InvisibleSHIELD

 

 

Hardcase:

 

Otterbox (Shipping til Norge $8)

 

 

 

 

Tilbehør:

 

HTCs offisielle nettbutikk

 

Brodit Bilholder (velg Norway fra lista øverst til høyre for å finne norske forhandlere)

 

iUtstyr.no

 

 

Kommer du over noe tilbehør du vil tipse andre om, skriv det i tråden eller send meg en PM og jeg legger det inn her så alle kan få glede av det

 

 

 

Tips, triks og nyttig informasjon

 

Hvordan ta screenshot av telefonen din

 

 

(Obs! Krever root (les litt høyere opp i dette innlegget om hvordan du kan få dette på Desire HD))

 

Last ned: Webkey

 

 

Appbrain-link: Webkey

Beskrivelse: Styr alle telefonens funksjoner fra browseren (krav: internettilkobling. Fungerer også over 3G). Jeg testa å spille et par spill og å styre kameraet. Bare fantasien setter grenser.

  • Paste lange linker og åpne i tlfs browser
  • Bruk PCens tastatur til å skrive på telefonen
  • Ta screenshot direkte til PCen
  • Browse minnekortet og last ned innhold
  • Send SMS (skriv på PCen)
  • Få telefonens plassering vist på Google Maps
  • Overvåk ubesvarte anrop og uleste meldinger

OBS! Krever root

Pris: Gratis

Ads: Nei

Kategori: Produktivitet

 

 

Du kan nå styre telefonen gjennom browseren og aktiverer du PNG-view kan du ta screenshot ganske enkelt ved å høyreklikke på bildet og velge Lagre som/Save as. Og vips du har bildet på PCen din.

 

Andre metoder (hvorav en ikke krever root)

 

 

 

 

Hvorfor lukkes ikke programmer, men blir liggende i bakgrunnen?

 

 

 

Kilde

 

Task-Killer.png

 

A lot of people have asked us what the best app is for killing tasks? Well' date=' the answer is none of them. Sure there are some nice apps out there for killing tasks, but the fact is you just don’t need one with Android. In fact, most developers won’t even look at your logcat file if they see you running a task killer app on your Android-based phone.

To clear things up about this, Google’s Android developers blog has finally put this debate to rest about why a task killer is unnecessary, as well as why there are certain services that run in the background all the time, I’m sure at one time or another you’ve seen them and asked yourself “Why do those services keep starting after I kill them?”. Below you can read about when applications stop. If you want to learn more about this topic to can read the full post by clicking here.

 

 

 

When does an application "stop"?

A common misunderstanding about Android multitasking is the difference between a process and an application. In Android these are not tightly coupled entities: applications may seem present to the user without an actual process currently running the app; multiple applications may share processes, or one application may make use of multiple processes depending on its needs; the process(es) of an application may be kept around by Android even when that application is not actively doing something.

The fact that you can see an application’s process “running” does not mean the application is running or doing anything. It may simply be there because Android needed it at some point, and has decided that it would be best to keep it around in case it needs it again. Likewise, you may leave an application for a little bit and return to it from where you left off, and during that time Android may have needed to get rid of the process for other things.

A key to how Android handles applications in this way is that processes don’t shut down cleanly. When the user leaves an application, its process is kept around in the background, allowing it to continue working (for example downloading web pages) if needed, and come immediately to the foreground if the user returns to it. If a device never runs out of memory, then Android will keep all of these processes around, truly leaving all applications “running” all of the time.

Of course, there is a limited amount of memory, and to accommodate this Android must decide when to get rid of processes that are not needed. This leads to Android’s process lifecycle, the rules it uses to decide how important each process is and thus the next one that should be dropped. These rules are based on both how important a process is for the user’s current experience, as well as how long it has been since the process was last needed by the user.

Once Android determines that it needs to remove a process, it does this brutally, simply force-killing it. The kernel can then immediately reclaim all resources needed by the process, without relying on that application being well written and responsive to a polite request to exit. Allowing the kernel to immediately reclaim application resources makes it a lot easier to avoid serious out of memory situations.

If a user later returns to an application that’s been killed, Android needs a way to re-launch it in the same state as it was last seen, to preserve the “all applications are running all of the time” experience. This is done by keeping track of the parts of the application the user is aware of (the Activities), and re-starting them with information about the last state they were seen in. This last state is generated each time the user leaves that part of the application, not when it is killed, so that the kernel can later freely kill it without depending on the application to respond correctly at that point.

In some ways, Android’s process management can be seen as a form of swap space: application processes represent a certain amount of in-use memory; when memory is low, some processes can be killed (swapped out); when those processes are needed again, they can be re-started from their last saved state (swapped in).

Source: http://android-developers.blogspot.com/2010/04/multitasking-android-way.html

 

 

 

 

Hvordan får jeg brukt egne MP3-filer som ringetone, alarm og meldingslyd/emailvarsling?

 

 

Lag mappe på SD-kort: Audio

Lag undermapper : Ringtones - Notifications - Alarms

 

Putt varslingslydene dine i Notifications-mappa og du kan velge din egen lyd for e-mail.

 

 

 

 

Er det mulig å få tak i batteri med større kapasitet?

I følge et innlegg på XDA-forumet så vil en produsent ved navn Mugen ha et batteri med 2-300mAh høyere kapasitet enn originalbatteriet klart i slutten av november.

 

 

 

 

 

Her kan vi diskutere det tekniske, rooting og custom roms, apps og tilbehør til Desire HD. Har du nettopp anskaffet telefonen og lurer på noe, er du interessert i å vite mer om den eller har du eid telefonen lenge og ønsker å vite noe litt mer avansert er dette stedet å spørre.

Endret av LtdEdFred
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 ting jeg reagere på.

Når jeg ruller mellom vinduene må jeg jo ta på skjermen. Da treffer man stort sett et programm som starter uten at det er tenkt. Ser at jeg har/får masse programm gående som ikke er meningen. Er det noe jeg ikke har fått med meg her?

 

Batteridekselet mitt er slarkete. Sitter ikke 100% og "knikrker" litt. Slik skal det vel ikke være på noe til 5000 kr. Andre med samme problem, eller er det bananfingerne mine som er feilen?

Lenke til kommentar

2 ting jeg reagere på.

Når jeg ruller mellom vinduene må jeg jo ta på skjermen. Da treffer man stort sett et programm som starter uten at det er tenkt. Ser at jeg har/får masse programm gående som ikke er meningen. Er det noe jeg ikke har fått med meg her?

 

Batteridekselet mitt er slarkete. Sitter ikke 100% og "knikrker" litt. Slik skal det vel ikke være på noe til 5000 kr. Andre med samme problem, eller er det bananfingerne mine som er feilen?

 

Du dytter lett på skjermen, du trykker ikke når du skal bytte mellom hovedvinduene. Jeg har ALDRI hatt dette problemet at jeg starter en funksjon når jeg går frem og tilbake. Da er du bare litt for hardhendt eller slik :)

Lenke til kommentar

Jeg slenger denne inn her, så den ikke drukner i den andre tråden. Ser at det rapporteres masse om dette på xda, og ønsker å vite om noen med "Norsk" telefon opplever dette? Ble brått usikker på om jeg skal kjøpe idag eller ikke :ermm:

 

Nå er riktignok telefonen min kjøpt over disk i London, men jeg har ikke opplevd noe slikt og jeg har hatt telefonen en uke i morgen.

 

2 ting jeg reagere på.

Når jeg ruller mellom vinduene må jeg jo ta på skjermen. Da treffer man stort sett et programm som starter uten at det er tenkt. Ser at jeg har/får masse programm gående som ikke er meningen. Er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Kan det tenkes at disse programmene som "kjører" er programmer du har starta tidligere (og ikke ved et uhell når du har swipa skjermen)? Jeg må stille meg bak utsagnet til TheMoonMan og si at jeg så godt som aldri har starta et program ved uhell når jeg egentlig bare skulle scrolle. Du kan jo teste følelse ved å gå inn i lista over alle apps, trykk på et ikon som om du skulle starta det, men ikke slipp skjermen (du vil se at ikonet blir "opplyst"), ta så å dra fingeren opp eller ned og bildet vil bevege seg, men programmet blir ikke starta.

Lenke til kommentar

Batteridekselet mitt er slarkete. Sitter ikke 100% og "knikrker" litt. Slik skal det vel ikke være på noe til 5000 kr. Andre med samme problem, eller er det bananfingerne mine som er feilen?

 

Du har selvfølgelig prøvd å ta det av og sette det på igjen? Mitt var litt sånn før jeg fikk dyttet det skikkelig på plass.

 

Er det noen som har fått phone finder til å funke på htcsense.com? Står at funksjonen er deaktivert på telefonen men det stemmer ikke. Har prøvd å deaktivere/aktivere men det hjalp lite.

 

Hva slags program bruker dere for å legge filmer på telefonen? Jeg klarte ikke å synkronisere noen avi filer da jeg prøvde dette med htc sync. Musikk gikk fint.

Lenke til kommentar

Er det noen som har fått phone finder til å funke på htcsense.com? Står at funksjonen er deaktivert på telefonen men det stemmer ikke. Har prøvd å deaktivere/aktivere men det hjalp lite.

 

Hva slags program bruker dere for å legge filmer på telefonen? Jeg klarte ikke å synkronisere noen avi filer da jeg prøvde dette med htc sync. Musikk gikk fint.

Jeg har heller ikke fått Phone Finder til å fungere. Jeg får opp kontakter og meldinger på htcsense.com, men klarer ikke å få den til å ringe eller lokalisere den.

 

 

Angående filmer bruker jeg gode gamle copy/paste. Jeg bare la bildene i DCIM-mappa på minnekortet og spiller de av med VPlayer. Har spilt av alle filmer jeg har lagt inn så langt. Til og med en 720p film (.mkv) gikk greit nok (men den var dessverre ikke helt smuud).

Lenke til kommentar

Batteridekselet mitt er slarkete. Sitter ikke 100% og "knikrker" litt. Slik skal det vel ikke være på noe til 5000 kr. Andre med samme problem, eller er det bananfingerne mine som er feilen?

 

Du har selvfølgelig prøvd å ta det av og sette det på igjen? Mitt var litt sånn før jeg fikk dyttet det skikkelig på plass.

 

Er det noen som har fått phone finder til å funke på htcsense.com? Står at funksjonen er deaktivert på telefonen men det stemmer ikke. Har prøvd å deaktivere/aktivere men det hjalp lite.

 

Hva slags program bruker dere for å legge filmer på telefonen? Jeg klarte ikke å synkronisere noen avi filer da jeg prøvde dette med htc sync. Musikk gikk fint.

 

Synes dekslet er knotete å ta av. Løsner greit på den ene siden men ikke på den andre og er redd for å bruke mer makt. Har hatt min første heng/frys, dvs fikk ikke låst opp skjermen og måtte ut med batteriet.

 

Den hittil største skuffelsen, og det er ikke mange, er htcsense.com. Jeg får samme melding og selve nettsiden var amatørmessig laget. Mørk skrift på mørke farger gjør det nesten umulig å lese under registrering, og checke avkryssingsbokser.

Lenke til kommentar

En utmerket ide med egen tråd og slenger meg på - synd for de som ikke har fått telefon enda men var egentlig ganske lei av å gå gjennom titals innlegg vedrørende batch1 og 2, Netcom/Mobii etc. for å finne innlegg vedrørende bruk av selve telefonen..

 

Lastet forøvrig ned ny oppdatering igår og så da at buggen med "ø" som ble til "o" ved sending av sms var fikset - bra jobba HTC!

Lenke til kommentar
Den hittil største skuffelsen, og det er ikke mange, er htcsense.com. Jeg får samme melding og selve nettsiden var amatørmessig laget. Mørk skrift på mørke farger gjør det nesten umulig å lese under registrering, og checke avkryssingsbokser.

 

Bruker du Chrome? htcsense.com funker dårlig med denne nettleseren, noe som er en smule ironisk. Har Firefox på en maskin på jobben og der er det en annen verden.

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt Iphone 3g et par år og kjøpte meg DHD i går. Er det noen her som har noen nybegynnertips anngående android og DHD? tips til kontaktlisten, kameraoptimalisering, gode apps, sletting av apps og kontakter, overføring av musikk,film og bilder osv. Jeg vet at DHD er ny for de fleste her, men regner meg at dere kan mer enn meg :p

Lenke til kommentar

Noe rart skjer med min telefon. Skjedd flere ganger nå. Jeg bruker Advanced task Killer til å slette programmer. De blir slettet. Mobilen ligger så urørlig en stund. Da er det masse programmer som igjen ligger i bildet på Advanst Task Killer. Altså, det virker som de starter opp av seg selv. Minst 20 programmer sist.!!! :cry:

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt Iphone 3g et par år og kjøpte meg DHD i går. Er det noen her som har noen nybegynnertips anngående android og DHD? tips til kontaktlisten, kameraoptimalisering, gode apps, sletting av apps og kontakter, overføring av musikk,film og bilder osv. Jeg vet at DHD er ny for de fleste her, men regner meg at dere kan mer enn meg :p

 

- Jeg kan anbefale deg å prøve Beautiful Widgets for å erstatte den standard klokken/værmeldingen,

- og for å spare strøm på wifi/mobil-data, JuiceDefender. Du kan stille inn slik at wifi/mobildata kun aktiveres feks hvert 15.min for å synce og se etter mail/updates.

-Where's my droid: om du har lagt fra deg mobilen i en sofasprekk/annet, på lydløs? så kan du sende en sms fra nett/andre med en kode og mobilen uler.

-Om du bruker Google maps: google Brut Maps er fin. Den er moddet slik at kartområder du har surfet rundt på kan lagres på minnekortet og leses derfra når du er offline. Fint å cache opp områder du skal på tur i da GPSposisjonen viser.

 

 

Ellers så tenker jeg å bestille telefonen selv snart. Er spent på om root-miljøet får noen fine ordninger på den etterhvert. Ser at de har lagt ut fiks på Galaxy S sitt lag-problem, så forventer lignende på DHD :)

Lenke til kommentar

Noe rart skjer med min telefon. Skjedd flere ganger nå. Jeg bruker Advanced task Killer til å slette programmer. De blir slettet. Mobilen ligger så urørlig en stund. Da er det masse programmer som igjen ligger i bildet på Advanst Task Killer. Altså, det virker som de starter opp av seg selv. Minst 20 programmer sist.!!! :cry:

 

Du skal ikke bruke task killers på Froyo og nyere!

Lenke til kommentar

Noe rart skjer med min telefon. Skjedd flere ganger nå. Jeg bruker Advanced task Killer til å slette programmer. De blir slettet. Mobilen ligger så urørlig en stund. Da er det masse programmer som igjen ligger i bildet på Advanst Task Killer. Altså, det virker som de starter opp av seg selv. Minst 20 programmer sist.!!! :cry:

 

Du skal ikke bruke task killers på Froyo og nyere!

 

Litt utfyllende om hvorfor:

Hvorfor IKKE bruke taskkiller på android

 

"The fact that you can see an application’s process “running” does not mean the application is running or doing anything. It may simply be there because Android needed it at some point, and has decided that it would be best to keep it around in case it needs it again. Likewise, you may leave an application for a little bit and return to it from where you left off, and during that time Android may have needed to get rid of the process for other things."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...