Gå til innhold

Vi henger etter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Staten må inn å finansiere (eie) et høykapasistet stamnett mellom byene. Dette kan deretter leies ut til lokale tjenestetilbydere. Stamnettet sørger for all datatrafikk (telefon, tv, radio, internett etc) og planlegges med en "sinnsyk" kapasitet (f.eks 10 GB/s pr. husttand).

Bruk storslegga, bring oss sammen!

 

På samma måte som det kom veier og strøm til detta landet.

Lenke til kommentar

Dette har jeg vist lenge.. har i over 6 år mast på stjelenor at linja de serverer her hvor jeg bor nå er for dårlig.. Jag hadde faktisk bedre linje tilgjenglig i Halden under studietidene og det var ikke igjennom skolen.Deler av nettet som går til huset stammer fra 1964.. jupp kablene er spent i 1964.. og kapasiteten på netter er sprengt.. for hver gang folk flest kommer fra jobb kan jeg glemme ting som youtube og streaming, selv vanlig surfing går tråkt da..I følge hva jeg har lest rund omkring er hastigheten man må ha pr i dag for å bruke de fleste online tjenestene 100% på ca 5,5 Mbps, nesten dobbelt av hva jeg max har tilgjengelig her..Og det verst er at jeg fra kjøkkenet kan se en blokk lengre nede i gata (samme gate som meg) som iflg Kapaks har 50/50 fiber som max.. og at jeg for 6 år siden ble lovet at en oppgradering kommer snart.. Hm snodig da at det står samme type dslam (likt serie nr) i skapet til telenor...Ja, jeg sitter med en del info som jeg egentlig ikke skal ha, men det er fordi jeg kjenner folk og har hatt en jobb som tidligere har åpnet noen dører..Får jeg gjort noe med det, Nei. Vel gjør jeg noe ulovlig som å klippe kobber kablen i 3 deler på de rette strekene, så måtte noe bli gjort, men så lenge telenor kan melke oss kunder tror jeg de velger å la vær. Alternativet er å skaffe et signert brev med et ønske om fiber fra 30 hustander i nærmiljøet, da vil de vurdere om de skal oppgradere nettet her (det er ikke 30 hustander i nærmiljøet fordi jeg bor ved en kirkegård...) Frustrert JAHøyeste hastigheten innen 1000 m radius (egentlig litt mere) fra her jeg bor er 12 Mbps (hvis jeg ser vekk fra den blokka), jeg kjedet meg en dag, laveste er "adsl ikke tilgjenglig" dvs isdn.. og jeg bor 5 min gange unna sentrum i Fredrikstad.

Lenke til kommentar

Dette må være helt på trynet feil. Det er flere land som jeg har vært i og som tar seg SVÆRT godt ut på denne undersøkelsen, men som jeg syns internet er generelt dårligere enn i norge.

Lag, linjeutfall, ikke mulig å oppnå maks hastighet etc etc. Mange land har sinnsvakt dårlig linjenett slik at hva man har mellom sentral og hus er uten betydning.

Dessuten har mange land en helt merkelig oppfatning om hva definisjonen på service og oppetid er for noe.

 

Norge har sinnsvakt bra nett. De som klager er helt på jordet, bor helt på jorde, eller generellt bare troller.

Lenke til kommentar

Staten må inn å finansiere (eie) et høykapasistet stamnett mellom byene. Dette kan deretter leies ut til lokale tjenestetilbydere. Stamnettet sørger for all datatrafikk (telefon, tv, radio, internett etc) og planlegges med en "sinnsyk" kapasitet (f.eks 10 GB/s pr. husttand).

Bruk storslegga, bring oss sammen!

 

På samma måte som det kom veier og strøm til detta landet.

Enig.

Det bør bygget ett nett noe ala UniNETT mellom alle norske byer, gjerne sinnssykt overdimensjonert. Alle kobberkabler over 10 år bør rives ned og erstattes med fiber, og et bør bygges flere sentraler.

Lenke til kommentar

Mobilnettet vårt trekker ned. I Spania for eksempel er mobilt internett både billigere og raskere, men fastnettet der nede er elendig.

 

Tror i grunnen ikke det er så mye i veien med stamnettet i norge, tipper problemet er terreng og lav beflkningstetthet gjør at en god del distrikter sliter. Dersom man må sette opp en DSLAM til et par millioner pr. 100 husstander sier det seg selv at prisen blir stiv.

Lenke til kommentar

Mobilnettet vårt trekker ned. I Spania for eksempel er mobilt internett både billigere og raskere, men fastnettet der nede er elendig.

 

Tror i grunnen ikke det er så mye i veien med stamnettet i norge, tipper problemet er terreng og lav beflkningstetthet gjør at en god del distrikter sliter. Dersom man må sette opp en DSLAM til et par millioner pr. 100 husstander sier det seg selv at prisen blir stiv.

 

Må nok si meg litt uenig.

Det er helt klart noe galt med stamnettet i Norge!

Stamnettet i byene generelt er jo forferdelig kvalitet på (når det kommer til kobbernett). Her snakker vi kabler som er 50år+ som STAMNETT.

Skal ikke langt ut fra en "bykjerne" før man ikke får servert noe annet enn rotten kobber som ikke klarer 1mbit uten disconnects flere ganger per dag.

Endret av xstnc
Lenke til kommentar

Etterslepet her i Norge skyldes i stor grad Telenors trenering av utbyggingen i starten da de ønsket å ha folk på modem og ISDN lengst mulig pga lønnsomheten.

Ute i distriktene våknet ikke Telenor før private aktører kom på banen. Der jeg bodde lovet Telenor ADSL i 2 år uten at det skjedde noe. Først da Eidsiva kom på banen og leverte kom Telenor etter.

Nå holder duopolistene Telenor og Netcom prisene kunstig høye på mobilt bredbånd...

Lenke til kommentar

Staten må inn å finansiere (eie) et høykapasistet stamnett mellom byene. Dette kan deretter leies ut til lokale tjenestetilbydere. Stamnettet sørger for all datatrafikk (telefon, tv, radio, internett etc) og planlegges med en "sinnsyk" kapasitet (f.eks 10 GB/s pr. husttand).

Bruk storslegga, bring oss sammen!

 

På samma måte som det kom veier og strøm til detta landet.

 

 

Stamnettet? Det er da uhorvelig mye fiber overalt i Norge mellom byer, bygder og og sentraler så hva er problemet med stamnettet mener du?

 

Det som er problemet er spredenettet ut til husene, der er det stort sett kobber i form av telefon eller coaxkabel og mye av dette kunne med fordel ha blitt erstattet av fiber.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis så lurt å ligge på toppen av lista for lenge heller. Om en skal ligge kontinuerlig på nyeste generasjon utstyr så blir kostnaden ved hyppig utbytting alt for høy. Men Cisco vil sikkert mer enn gjerne at vi opererer slik...

 

Hør, hør. Og husk også at Norge har relativt vanskelig geografi og bosetning til å bygge ut telekom infrastruktur. Vi har mye spredd befolkning, og mye fjell og daler som gjør trådløse forbindelser vanskelige. Sånn sett er ikke den 11.-plass vi har fått i seg selv noen grunn til å stresse.

 

Det er selvsagt nødvendig med kontinuerlige oppgraderinger, og det kan godt hende at undersøkelsen avdekker spesifikke ting som burde vært bedre i Norge, men ut fra det lille som står i artikkelen her er det ingen grunn til å dømme Norge nord og ned.

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

Ifølge undersøkelsen oppnår enkelte land 100 prosent bredbåndsdekning, mens Norge er forbigått av land som Bulgaria, Romania og Litauen.

Skivebom, Arsæll! Rett og slett det man før kalte slurv. Her sammenlignes epler og kaniner.

 

Ser man på slide 10 i PPT-presentasjonen (ref. Cisco-kilden) går det ganske klart frem (i hvert fall dersom man får forstørret bildet) at Bulgaria har en bredbåndsdekning (her kalt "Broadband Household Penetration") på i overkant av 20%, mens tallene for Romania og Litauen er på snaut 45%. Til gjengjeld ligger Norge på ca. 90% etter denne målingen.

 

Norge er altså ikke forbigått av disse nevnte landene når det gjelder bredbåndsdekning.

 

Undersøkelsen opererer også med et annet begrep: Broadband Quality Score (BQS), og her kommer riktignok de 3 nevnte landene bedre ut enn Norge. Et tredje begrep - Broadband Leadership - kombinerer BQS og Household Penetration, og her havner Norge i gruppen "Broadband Leaders". Alt er følgelig ikke bare elendighet.

 

Undersøkelsen plasserer Norge i en gruppe som er "Comfortably enjoying Today's applications" (sammen med US, Canada, UK, France, osv.), men vi scorer altså litt for lavt på BQS'en til å bli med i gruppen som er "Ready for Tomorrow".

 

Noen vil si at det er tidsnok å være "Ready for Tomorrow" tomorrow, og med tanke på alle kilometrene med fiber som legges nå for tiden, så vil vel Norges BQS klatre jevnt og trutt.

Lenke til kommentar

"While some countries have been able to deliver good quality Internet access for the majority of the population, others, in particular the less developed economies, have focused on delivering high quality broadband to their cities first, as key hubs of economic development, via new investment in fiber or cable services. This is in contrast to the typical approach of the more developed economies who have focused on upgrading old copper based broadband (DSL), in order to bring broadband to as much of the population as possible. As a result these countries, including many from Eastern Europe such as Lithuania, Latvia, Bulgaria, Romania, Czech Republic and Hungary, have been able to leapfrog the more advanced economies in terms of broadband quality. However, while their Broadband Quality Score will be high, their penetration figures will be lower, affecting their overall ranking as broadband leaders"

 

Det er lett å "jukse" med statistikk, og dette er ikke noe unntak.

Det er lov å lese mer enn kun "scoreboardet". Misvisende artikkel Hardware!

Lenke til kommentar

Dette forundrer meg ikke i det HELE tatt. Infrastrukturen til Norge er dass og ræva, og vi som liksom skal være verdens rikeste land?

 

uten at jeg vet hvordan det er nå, kan jeg si at sist jeg sjekket, var veistandarden i Norge i dårligere forfatning enn Albania.

Lenke til kommentar

Mobilnettet vårt trekker ned. I Spania for eksempel er mobilt internett både billigere og raskere, men fastnettet der nede er elendig.

 

Tror i grunnen ikke det er så mye i veien med stamnettet i norge, tipper problemet er terreng og lav beflkningstetthet gjør at en god del distrikter sliter. Dersom man må sette opp en DSLAM til et par millioner pr. 100 husstander sier det seg selv at prisen blir stiv.

 

Må nok si meg litt uenig.

Det er helt klart noe galt med stamnettet i Norge!

Stamnettet i byene generelt er jo forferdelig kvalitet på (når det kommer til kobbernett). Her snakker vi kabler som er 50år+ som STAMNETT.

Skal ikke langt ut fra en "bykjerne" før man ikke får servert noe annet enn rotten kobber som ikke klarer 1mbit uten disconnects flere ganger per dag.

 

Kobberet fra DSLAM til huset ditt er aksessnett, ikke stamnett. Stamnettet er "hovedveiene" mellom byer. Dette er stort sett fiber, og har stort sett grei kapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle teknologier utenom fiber og 4G er 'søppel' egentlig.

Man må jo over på fiber etterhvert, så hvorfor ikke grave nå?

En modell hvor utbygger og staten delte på utgiftene, ville stimulere til å velge den rette teknologien med en gang.

 

Synd ingen norske politikere har visjoner som Sør-Korea.

En henstilling om at kommunene må gjøre jobben med tilrettelegging, uten at en krone følger med i midler.... skuffende :roll:

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...