Gå til innhold

Ryktebørsen går for AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg som akkurat kjøpte 5970 >_>

Tar sikkert litt tid før det er tilgjengelig. Du får nyte kortet du har og ikke tenke på hva som kommer i fremtiden. Tenker man for mye på hva som kommer "snart" blir man sittende på gjerdet temmelig lenge... :)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Det er flere rykter på gang her. Det ene er ryktet om et "HD 5990" til å erstatte HD 5970, dette ryktet har svirret siden mai. "Southern Islands" derimot, oppfatter jeg det som er en ny "generasjon" som vil trolig hete HD 6000-serien. "HD 67x0" er ventet i november, og "HD 68x0" rundt årsskiftet, på samme tid som nVidia trolig kommer med sine reviderte brikker. Jeg har ikke funnet noe som knytter "Southern islands" til et "HD 5990". En eventuell HD 6000-serie vil trolig yte 20-30% over dagens HD 5000-serie, og dermed passere dagens Fermi-kort i ytelse, og dermed kan det bli spennende å måle disse opp mot de nye Fermi-kortene som kommer. Med forbehold om endringer av planer.

Lenke til kommentar

Skulle ønske både Nvidia og AMD tok ett skikkelig tak for å få til mer effektive GPUer.

Hadde HD4870x2 i PCen, og hele PCen ble glodvarm. Ikke positivt i ett HTPC kabinett :).

 

Det hjalp med vannkjøling til det begynte å lekke :(

 

kjenner til det der, hd4870x2 e svin varmt!!! mitt ligger vel på rundt 90-100grader når jeg spiller.

Lenke til kommentar

Som jeg forstår det så er fokuset på neste generasjon AMD kort sannsynligvis på ytelse / pris ratio, akkurat sånn som 4850 serien.

Man bør kanskje ikke forvente det enorme ytelsehoppet (men noe blir det nok sannsynligvis) , antar dog at ytelsen i tesselation kommer til å få seg et bra hopp.

Lenke til kommentar

Første pulje med kort blir 6700-serien, denne vil bli produsert med samme 40nm prossessteknikk som i dag. Den var ventet å bli lansert i løpet av høsten, men det ser ut til at den kommer noe senere.

 

6800-serien, som er ventet sent 2010 (jeg tipper tidlig 2011), vil ha en helt ny prosessteknikk som vil være 32 eller kanskje til og med 28nm. Det har også her vært fokusert på å redusere lekasjestrømmer som har mye av skylden for at effektforbruket har skutt i været i de senere årene. (mindre prosessteknikk = tynnere isolasjon mellom ledere = større lekkasjestrømmer).

 

Avhengig av disse variablene vil jeg vente at det kraftigste singel-GPU kortet i neste serie vil bli 20-40% kraftigere enn dagens 5870. Gleder meg ;-)

Lenke til kommentar

Skulle ønske både Nvidia og AMD tok ett skikkelig tak for å få til mer effektive GPUer.

Hadde HD4870x2 i PCen, og hele PCen ble glodvarm. Ikke positivt i ett HTPC kabinett :).

 

Det hjalp med vannkjøling til det begynte å lekke :(

 

kjenner til det der, hd4870x2 e svin varmt!!! mitt ligger vel på rundt 90-100grader når jeg spiller.

 

Det var der jeg lå også, 85 ved idle. Med vannkjøling så var den på maks 40 grader under hard spilling. Det hjalp på varmen for å si det slik, lydnivået også

Lenke til kommentar

Første pulje med kort blir 6700-serien, denne vil bli produsert med samme 40nm prossessteknikk som i dag. Den var ventet å bli lansert i løpet av høsten, men det ser ut til at den kommer noe senere.

 

6800-serien, som er ventet sent 2010 (jeg tipper tidlig 2011), vil ha en helt ny prosessteknikk som vil være 32 eller kanskje til og med 28nm. Det har også her vært fokusert på å redusere lekasjestrømmer som har mye av skylden for at effektforbruket har skutt i været i de senere årene. (mindre prosessteknikk = tynnere isolasjon mellom ledere = større lekkasjestrømmer).

 

Avhengig av disse variablene vil jeg vente at det kraftigste singel-GPU kortet i neste serie vil bli 20-40% kraftigere enn dagens 5870. Gleder meg ;-)

32nm prosessen er kastet ut for GPU ifordel for 28nm. Men dette er neppe noe som vil være klart, ihvetfall for high-end GPU'er, før seint 2011.

40nm for hele SI serien, 28nm for NI 2. halvår 2011.

Lenke til kommentar

32nm prosessen er kastet ut for GPU ifordel for 28nm. Men dette er neppe noe som vil være klart, ihvetfall for high-end GPU'er, før seint 2011.

40nm for hele SI serien, 28nm for NI 2. halvår 2011.

 

Så 40nm 68xx kort kommer Q4 2010, og 28nm 7xxx i H2? Og er NI samme arkitektur som SI bare med en die shrink?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Nvidia holder på med GTX 580. En revisjon av 4xx serien men sjansene er gode for at det vil være mye mindre varme og strømmforbruk. Mindre kort men mer ytelse og kanskje billigere enn dagens. Det ser ikke ut som om ATI vil prøve noen ny revolusjon.

Teknoloigsk vil de kanskje begynne å henge etter når Fermi blir moden.

 

Men det bryr meg ikke stort så lenge de klarer å levere til next gen Xbox om noen år og at ikke ps4 får for mange fordeler. Da blir jeg nødt til å skaffe meg begge konsollene igjen..

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...