Gå til innhold

Apple gjør Imac raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple har stilige maskiner, men dem koster altfor mye. Får mer for pengene om man bygger seg en PC selv.

Gidder du vise meg en PC med 27" LED-baklyst IPS-panel med oppløsning på 2560 x 1440 og ,2 GHz Core i3-prosessor, 4 GB 1333 MHz DDR3-minne og ATI Radeon HD 5670 med 512 MB GDDR3 inkl trådløs mus og tastatur til 14 490,-?

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=819471&su=76709831-E821-4DA0-97D3-635E974AEABA ca 7000,-

 

+ http://www.dustinhome.no/pd_5010380195.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1518 ca 6800

 

og du har tilsvarende spec for ca 13800,-

 

Og masse muligheter til å oppgradere senere. Og ikke minst velge andre komponenter som passer deg bedre. 

 

Og det som kanskje er finest er at når man har en så fin og dyr skjerm, så kan man bare bytte ut datamaskinen neste gang og ta var på skjermen, og dermed spare ca 6800.

 

Men hver til sitt bruk, og ønsker egentlig ikke å rakke ned på apple her, ble bare avsporet av utfordringen :p

 

 

Lenke til kommentar

Ja, se der. Grunnen til at jeg spurte er at jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal velge. Men eksempelet ditt viser jo at det er veldig lite å spare. Legg til trådløse mus og tastatur + frakt for alt (Apple har gratis frakt på alt over 1038 kroner) så er det ca samme pris, bare i en utrolig stygg pakke som virkelig spiser av mitt knøttlille rom.

 

Siden Mac er kjent for å være dyrt, måtte jeg bare se noen sammenligning når det kom opp igjen. Viser seg jo at det ikke ligger noe særlig under i pris. Skjermen er jo en del bedre også, faktisk. Den du fant var ikke IPS-panel.

Lenke til kommentar

Eksempelet til bOMS har trådløs mus og tastatur. Kan også spare inn endel på skjermen, og litt på å velge Win7HP istedenfor Pro. Klarer sikkert å klemme det inn i et mATX-kabinett også hvis du bare bytter HK, mtp. fysisk plass.

 

Blah, du har ikke lyst å spare inn på skjermen nei, men det står da vitterlig IPS på den?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Billedskjermstype IPS

 

og tastatur var slengt med i den første pakken, men ser at kablene manglet på bildet :)http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=508069 og 30 kroner ekstra så ble det trådløst. :)

 

Du må huske på at utseendet er lett å gjøre noe med, og ikke alt er de billigste delene for det gikk fort i svingene når den ble puttet sammen. Så det er mulig å gjøre pakken litt finere og evt. billigere.Frakt er selvfølgelig ett problem når man bestiller fra to steder, men komplett har ihvertfall noen hentebuer i osloområdet, så da er frakt så og si fraværende.

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

Blah, du har ikke lyst å spare inn på skjermen nei, men det står da vitterlig IPS på den?

Mener LED-baklyst, ikke IPS...

 

Eksempelet har WIRED-tastatur. Står klart og tydelig. Win7HP er uaktuelt også.

 

Kom gjerne med eksempler, men jeg foretrekker VIRKELIG iMac, mye pga utseende, den geniale musa og drøyt billig printer på kjøpet(man får 600 kr rabatt). Men dette begynner vel å dras litt offtopic

 

men komplett har ihvertfall noen hentebuer i osloområdet, så da er frakt så og si fraværende.

Apple leverer gratis på døra til meg her i Stavanger, eller jeg kan gå selv og hente i eplebutikken om jeg vil det.

 

 

 

Send meg gjerne en utfordrer til http://store.apple.com/no/configure/MC511H/A?mco=MTg1ODI4NDU med i7-CPU og "Den trådløse alt-i-ett-skriveren HP Photosmart [+ kr 899,00]"(trekk fra 600 kr. rabatt) på PM.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Jeg hadde et inntrykk av at Mac var veldig dyrt før, men da jeg satte meg ned og gikk gjennom komponentene i en iMac, endte jeg opp med å se at de faktisk ikke er så dyre. Blir nok en iMac 24" eller 27", alt etter hva som er tilgjengelig, neste gang jeg skal handle PC. Muligheten til å kjøre alle de tre store operativsystemene på en og samme maskin er også noe jeg har ønsket lenge.

Lenke til kommentar

iMac har ved lansering aldri vært spesielt dyrt i forhold til hva man får. En god skjerm koster fort en del dersom dette skal kjøpes separat, selv om jeg ikke tviler på at Dell-skjermen som er nevnt tidligere i tråden, vil ha noen problemer med en sammenligning.

 

I tillegg så kommer produktet i en fin innpakning. Komponentene i iMac er laget mhp. plassbruk, så prisnåvet ligger naturligvis noe høyere siden komponentene er lik dem man finner i en bærbar PC. Det kan derfor være verdt å ta en ekstra kikk på grafikkortet. At produkt-ID er Radeon HD 5670 betyr ikke at det kan sammenlignes med den versjonen du kjøper i form av et ekspansjonskort. Altså er det mer trolig at det er snakk om en "mobility"-versjon.

 

Problemet oppstår dersom standardpakken av ulike grunner ikke er tilstrekkelig. Den eneste "trygge" oppgraderingen, dømt ut ifra forrige generasjon, er utvidelse av minne. Harddisk kan byttes ut, men er mer arbeid. Dersom man etterlyser en "Mac" med oppgraderingsmuligheter og med kraftigere/raskere komponenter, så er man nødt til å velge en Mac Pro. Selv om denne (i likhet med iMac) heller ikke er dyr relativt til hva man får, så vil startprisen på 21 000 føre til en plassering som ligger langt utenfor budsjettet til de som bare skal ha en maskin som fungerer meget godt til de fleste oppgaver.

Lenke til kommentar

Apple har stilige maskiner, men dem koster altfor mye. Får mer for pengene om man bygger seg en PC selv.

Gidder du vise meg en PC med 27" LED-baklyst IPS-panel med oppløsning på 2560 x 1440 og ,2 GHz Core i3-prosessor, 4 GB 1333 MHz DDR3-minne og ATI Radeon HD 5670 med 512 MB GDDR3 inkl trådløs mus og tastatur til 14 490,-?

Kabinett: Fractal Design Define R2 (stilrent)

Prosessor: AMD Athlon II X3 440 (yter på lik linje)

Skjermkort: MSI GeForce GT 240 (yter på lik linje)

Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB (yter over)

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB (yter over)

DVD: Sony Optiarc AD5240S (yter på lik linje)

Strømforsyning: Corsair VX 450W (N/A)

Skjerm: Dell UltraSharp U2710 (yter langt over)

Tastatur & Mus: Logitech Cordless MK300

 

Pris: 11915,-

 

Det blir i dette tilfellet hovedsaklig skjermen man betaler for. Den er mye bedre enn Apple sin, men jeg synes likevel at man burde gå for en 23" 1920x1080 som koster nesten 4000 (!) kroner mindre.

Lenke til kommentar

Det blir i dette tilfellet hovedsaklig skjermen man betaler for. Den er mye bedre enn Apple sin, men jeg synes likevel at man burde gå for en 23" 1920x1080 som koster nesten 4000 (!) kroner mindre.

Takker for tipset, men jeg har også lyst på kildehenvisning angående skjermen.

Lenke til kommentar

Begge deler. Jeg har sett skjermene i aksjon, og konkluderte med det samme som de fleste nettsteder gjør. iMac sin skjerm er i overkant lys, i et omfang som gjør det irriterende for øynene å bruke den etter ganske kort tid. Man kan tone ned på lysstyrken, men da frafaller også andre faktorer som fargegjengivelse og kontrast. I tillegg er den blant de mest glossy på planeten, nærmest lik et speilbilde. Da går mye av vitsen med IPS rett ut vinduet, da betraktningsvinkelen er en av de store fordelene til teknologien. For å ikke nevne at de fysiske justeringsmulighetene er så og si fraværende med mangel på høydejustering og pivot.

 

Ja, den er milevis bedre enn enhver TN-basert skjerm, men Dell U2711 er til gjengjeld ganske super. :thumbup:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Kort oppsummert består imac av en god skjerm, flott CPU, (endelig) RAM som stemmer overens med hvilket år vi er i ...

 

...og en GPU som ikke holder mål, samt andre klare mangler som Apple vil melke forbrukerne med fremtidige oppdateringer. Kan ikke vente til 2011.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...